جراحی دیسک کمر با لیزر در حقیقت با استفاده از  یک پروب باریک انجام می‌شود که از سر پروپ لیزر تابانده می‌شود.این پروب از طریق پوست به سمت دیسک مورد نظر ارسال و در محل دقیقی که باید باشد قرار خواهد گرفت. بعد از قرار گرفتن پروب در محل مورد نظر اشعه لیزر به دیسکی تابانده می‌شود و بیرون زدگی دیسک کمر را خواهد سوزاند. این کار علاوه بر اینکه حجم دیسک را کاهش می‌دهد و فشار را از روی شاخه‌های عصبی برمی‌دارد، منجر به کاهش التهاب دیسک  نیز خواهد شد.

جراحی دیسک کمر با لیزر

دیسکتومی لیزری یا همان جراحی دیسک کمر با لیزر روشی است که یک پروب لیزری باریک و کوچک به دیسک وارد می‌شود و توسط آن اشعه لیزر به ماده درونی دیسک تابانده خواهد شد تا درد بیمار بهبود پیدا کند. این عمل یکی از  عمل‌های بسته دیسک کمر می‌باشد که تحت بیهوشی موضعی انجام می‌گردد. طول موج لیزری به اندازه ای است که توسط بافت نرم داخل دیسک جذب می‌شود و مقدار مناسبی از گرما را به داخل دیسک انتقال می‌دهد تا حدی که توسط بافت نرم داخل دیسک جذب شود و میزان مناسبی از گرما به ماده داخل دیسک انتقال یابد تا حدی که رطوبت داخل دیسک به مقدار مورد نظر جراح تبخیر و گرمای بیش از حدی به دیسک اعمال نشود.

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

از آنجایی که خود روش لیزر در شاخه  درمان غیر تهاجمی قرار دارد مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.مزایایی چون:

• کم تهاجمی بودن
  • نداشتن یا خفیف بودن درد
  • برجا نماندن جای زخم عمل
  • نیاز نداشتن به جراحی باز
  • کوتاه بودن مدت زمان انجام عمل
  • کوتاه بودن ماندن بیمار در بیمارستان (سرپایی)
  • دوره نقاهت کوتاه مدت
  • عدم آسیب به بافت نرم در اطراف ستون فقرات
  • عدم آسیب به استخوان‌های ستون فقرات
  • کاهش احتمال بروز عوارض ناشی از عمل مانند بیهوشی و غیره
  • عدم تشکیل بافت فیبروزی در فضای اپیدورال (در اطراف طناب نخاعی)

این لیزر دیسک کمر مناسب چه کسانی است؟

پزشک نوع درمان را بنا بر سن و وضعیت کلی سلامتی بیمار تعیین می‌کند. بیمارانی که از درد مزمن پایین کمر یا بیرون‌زدگی دیسک کمر رنج می‌برند، می‌توانند جراحی دیسک کمر با لیزر را انجام دهند.

ازعمل لیزری برای درمان چه مسائلی استفاده می‌شود؟

• درد شدید در پاها، بازوها، گردن
  • بیرون زدگی کامل دیسک کمر که با کمک
  • افرادی که از درد سیاتیک رنج می‌برند.
  • علائم آرتروز ستون فقرات
  • درد انتشاری از کمر تا پاها
  • خشکی و گرفتگی عضلات کمر
  • درد کمری که بعد از 6 هفته درمان‌های غیرجراحی بهبود نیافته است.

درمان عمل جراحی دیسک کمر با لیزر به چه صورت انجام می‌شود؟

در حقیقت  سیستم مهره‌های دیسک کمر هیدرولیک است. نوکلئوس پولپوزوس سیستمی است که آب را تشکیل می‌دهد که توسط آنولوس فیبروز محصور شده اند. اگر آب آنولوس و فیبروز زیاد شود باعث می‌شود که فشار بر دیسک وارد شود.طبق آزمایش هایی که صورت گرفته فقط 1.0 میلی لیتر، حجم داخلی دیسک فشار داخل دیسک تا ۳۱۲ میلی متر جیوه افزایش می‌دهد.
در زمینه عمل جراحی به صورت لیزری برای درمان دیسک کمر اطلاعاتی وجود دارد که ما آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اطلاعاتی که در مورد شیوه‌ی عمل جراحی دیسک کمر به دست آمده نشان می‌دهد که با استفاده از لیزر پارامتر صورت می‌گیرد.
باید به این‌ نکته توجه کرد که این آزمایش های صورت گرفته از هیچ تکنیک و روش های دیگری مانند آندوسکوپی و..استفاده نشده است.
باید بدانید که برای دستاوردهای عمل جراحی لیزر دیسک کمر از آزمایش های بالینی استفاده می‌شود. شروع این عمل با بی‌حس کردن موضعی عضله‌های بدن بیمار است. سوزن بی‌حسی تو خالی بوده است و بعد از بررسی‌های دقیق با استفاده از فلوئوروسکوپی به فاصله‌ی ۱۰ سانتی متری به خط میانی، به شکلی وارد بدن می‌شود که سر سوزن به طرف مرکز دیسک قرار می‌گیرد.
باید به این‌ نکته توجه کرد که تمامی عمل‌های دیسک کمر با لیزر مشابه هم نیستند. تفاوت این عمل ها در انتخاب کردن مدل و نوع لیزر است ‌که ‌برای استفاده ازتصویر برداری در عمل جراحی هست.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر

مراقبت های بعد از عمل لیزر دیسک کمر

• حداقل تا 3 روز در خانه و در تختخواب خود استراحت کنید.
  • نباید راه رفتن و نشستن شما در هر نوبت بیش از 30 دقیقه باشد. این قضیه برای رانندگی، خم کردن کمر، چرخش کمر و غیره نیز صدق می‌کند.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  • کمپرس سرد را می‌توانید سه روز بعد از جراحی به اندازه 2 الی 3 بار در روز برای کاهش درد و التهاب محل تزریق بر روی محل قرار دهید.
  • داروهایی که پزشک تجویز کرده است را به موقع مصرف کنید.
  • مدت زمان بهبود برای هر بیمار متفاوت است.
  • حدودا 2 الی 3 هفته بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر می‌توانید فیزیوتراپی را آغاز نمایید.

چند نکته در مورد جراحی دیسک کمر با لیزر

اگر حجم داخل دیسک خیلی کاهش یابد اندازه‌ی فشار داخل دیسک زیاد می‌شود‌، در نتیجه  نوکلئوس و پولپوزوس بیرون می‌زنندو  به فتق اصلی دیسک کمر فشار وارد می‌کنند که باعث فشرده شدن رگ‌های عصبی می‌شود.
اگر فشار درون دیسک کاهش یابد ماده‌ی برجستگی دیسک به سوی مرکز دیسک عقب می‌رود، در نهایت فشاری که روی ریشه های عصبی بوده کاهش پیدا می کند و از بین می‌رود .

در واقع صورت گرفتن عمل جراحی دیسک کمر به این شکل است که آبی که در نوکلئوس و پولپوزوس است تبخیر می‌شود ‌.
لیزر دارای انرژی است که این انرژی از طریق سوزنی که درون آن خالی است به نوکلئوس پولپوزوس هدایت می‌شود ‌. بعد از بی‌حسی موضعی، در بین دیسک میان مهره ها قرار می‌گیرد.‌‌اگر دما افزایش پیدا کند هم‌ آب تبخیر می‌شود و هم خاصیت پروتئین آن از بین می رود. درنتیجه در نوکلئوس پولپوزوس تغییر ساختاری به وجود می‌آید که باعث محدود شدن ظرفیتی می‌شود که آب را جذب می کند و سپس فشاری که به دیسک وارد می‌شود را کاهش می‌دهد و به ۵۷ درصد می‌رساند ‌.

همسرم بعد از مدت ها درد .بهبود یافتن.