لامینکتومی جراحی است که با برداشتن لامینا ،  قسمت پشتی مهره ای که کانال نخاعی را پوشانده است ، فضا ایجاد می کند. لامیناها در واقع ساختمان های استخوانی جدا از هم هستند و برای رسیدن به دیسک و برداشتن آن لازم است که لامیناها برداشته شوند و ریشه عصبی به کناری کشیده شود تا جراح بتواند به پشت ریشه عصبی که دیسک قرار دارد دسترسی پیدا کرده و اقدام به خارج کردن دیسک کند.

لامینکتومی که به عنوان جراحی رفع فشار شناخته می شود ، کانال نخاع را بزرگ می کند تا فشار وارد بر نخاع یا اعصاب را کاهش دهد. این فشار معمولا به دلیل رشد بیش از حد استخوانی در داخل کانال نخاعی ایجاد می شود که می تواند در افرادی که در ستون فقرات خود دچار آرتروز هستند ، ایجاد شود. این رشد بیش از حد گاهی اوقات خار استخوان نامیده می شود ، اما این یک عارضه جانبی طبیعی در روند پیری در برخی افراد است.

جراحی لامینکتومی ستون فقرات

لامینکتومی معمولا فقط در مواردی استفاده می شود که درمان های محافظه کارانه تری مانند دارو ، فیزیوتراپی یا تزریق نتوانسته اند علائم را تسکین دهند. در صورت شدید یا شدیدتر شدن علائم ، لامینکتومی نیز ممکن است توصیه شود.

چرا این روش پیشنهاد می شود؟

رشد بیش از حد استخوانی در داخل کانال نخاع می تواند فضای موجود برای نخاع و اعصاب را تنگ کند. این فشار می تواند باعث درد ، ضعف یا بی حسی شود که می تواند از طریق بازوها یا پاها تابش کند.

• پزشک شما ممکن است انجام لامینکتومی را در صورت زیر انجام دهد:
  • درمان محافظه کارانه ، مانند دارو یا فیزیوتراپی ، علائم را بهبود نمی بخشد.
  • وجود ضعف یا بی حسی عضلانی ، که ایستادن یا راه رفتن را دشوار می کند.
  • بیمار دچار از دست دادن کنترل روده یا مثانه شده است.

در برخی شرایط ، انجام لامینکتومی به عنوان بخشی از جراحی برای درمان دیسک نخاع فتق شده ممکن است لازم باشد. برای دستیابی به دیسک آسیب دیده ممکن است لازم باشد جراح بخشی از لامینا را خارج کند.

عوارض جراحی لامینکتومی

لامینکتومی به طور کلی یک عمل ایمن است. اما مانند هر عمل جراحی ، عوارضی نیز ممکن است ایجاد شود. عوارض بالقوه عبارتند از:

• عفونت محل جراحی
  • وارد شدن آسیب به ریشه های عصبی نخاعی
  • خروج مایع مغزی- نخاعی
  • خونریزی محل جراحی
  • ایجاد لخته های خونی در محل جراحی
  • وارد شدن فشار به ریشه های عصبی نخاعی
  • ایجاد لخته های خونی در اندام های تحتانی

اگرچه احتمال بروز این عوارض بسیار کم است اما به هر حال بیمار باید از عوارض احتمالی نیز مطلع باشد.

چگونه آماده جراحی شوید

قبل از جراحی باید مدت زمان مشخصی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. پزشک می تواند در مورد انواع داروهایی که باید و نباید قبل از جراحی مصرف کنید ، دستورالعمل های خاصی به شما ارائه می دهد.

آنچه ازجراحی می توانید انتظار داشته باشید

در حین لامینکتومی

جراحی لامینکتومی یکی از جراحی های مهم ستون فقرات است که تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد، بنابراین بیمار در حین عمل بیهوش می شود.

تیم جراحی در تمام مراحل ضربان قلب ، فشار خون و سطح اکسیژن خون بیمار را کنترل می کند. بعد از بیهوش شدن و احساس درد نمی کنید:

جراح در پشت بیمار بر روی مهره های آسیب دیده برشی ایجاد می کند و در صورت لزوم عضلات را از ستون فقرات دور می کند. از ابزارهای کوچک برای از بین بردن لایه مناسب استفاده می شود. اندازه برش ممکن است بسته به شرایط و اندازه بدن فرد متفاوت باشد. در جراحی های کم تهاجمی معمولا از برش های کوچکتر از آنچه در روش های باز استفاده می کنند، استفاده می شود.

اگر لامینکتومی به عنوان بخشی از درمان جراحی دیسک فتق انجام شود ، جراح همچنین قسمت فتق شده دیسک و هر قطعه ای را که از بین رفته است را بر می دارد. (دیسککتومی).

بعد از لامینکتومی

پس از جراحی ، بیمار به یک اتاق بهبودی منتقل می شود، که در آنجا تیم مراقبت های پزشکی مراقب عوارض ناشی از جراحی و بیهوشی هستند. همچنین ممکن است از بیمار خواسته شود دست ها و پاها را حرکت دهد. پزشک ممکن است برای تسکین درد در محل برش دارو تجویز کند.

ممکن است همان روز جراحی به خانه بروید ، اگرچه ممکن است برخی از افراد به مدت کوتاهی در بیمارستان بستری شوند. پزشک ممکن است برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری بدن ، بعد از جراحی ، فیزیوتراپی را توصیه کند.

معمولا پس از انجام عمل جراحی لامینکتومی بیمار میتواند با استفاده از کمربند طبی راه رفتن را شروع کند اما لازم است تا حداقل یک ماه از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کند تا فشار کمتری به ستون فقراتش وارد شود. استفاده از کمربند طبی نقش موثری در بهتر جوش خوردن مهره ها و همچنین اتصال عضلات آسیب دیده ناشی از جراحی دارد.

ناپایداری ستون مهره ها یکی از مهم ترین عوارض این جراحی است که بندرت رخ داده و ممکن است نیاز به انجام جراحی مجدد باشد.

نتایج

بیشتر افراد بهبود قابل توجه ای را در علائم خود را پس از لامینکتومی گزارش می کنند ، به ویژه کاهش دردی که به پایین پا یا بازو تابش می کند. اما اگر نوع خاصی از آرتروز را داشته باشید ، این مزیت ممکن است به مرور کاهش یابد. لامینکتومی کمتر باعث بهبود درد در خود کمر می شود.