گرفتگی عضلات کمر و احساس درد شدید می تواند به دلیل یا آسیب به اعصاب، رباط ها و یا ماهیچه های کمر، ایجاد شود.

احساس درد در قسمت های پایین کمر ممکن است به دلیل آسیب عضلات و یا رباط های این بخش باشد.

اگرچه ممکن است به نظر برشد که کشیدگی و گرفتگی یک عضله از جمله عضلات کمر آسیب مهمی نیست اما به دلیل اینکه این عارضه در نزدیکی ریشه های عصبی نخاعی رخ می دهد می تواند منجر به بروز درد شدیدی در کمر شود که تنها ممکن است به پاها نیز منتشر شود.

درد ناشی از گرفتگی عضلات کمر در برخی موارد به حدی شدید است که فرد به تصور مشکلات جدی تر همچون درد سیاتیک یا بیرون زدگی دیسک کمر سریعا به متخصص و جراح ستون فقرات مراجعه می کند.

علائم گرفتگی عضلات کمر

• کمردرد ناگهانی
  • کبودی و خونمردگی
  • ناتوانی در انجام فعالیت ها
  • ناتوانی در خم و راست شدن

دلایل و عوامل خطر

هر عاملی که سبب تحت فشار قرار گرفتن یا وارد شدن انرژی زیاد به عضلات کمر شود در بروز این عارضه نقش دارد که شایع ترین این عوامل عبارتند از :

• بلند کردن و حمل اجسام سنگین
  • ورزش سنگین بدون آمادگی قبلی
  • چرخش ناگهانی بالا تنه
  • آسیب های ورزشی
  • حرکات ناگهانی ستون فقرات
  • شکستگی مهره ها به دلیل پوکی استخوان
  • آسیب عصب سیاتیک
  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز ستون فقرات
  • پارگی رباط ها
  • عفونت مهره ها
  • تومور های نخاعی
  • بیرون زدگی دیسک کمر

درمان گرفتگی عضلات کمر

خوشبختانه در بسیاری از موارد این عارضه طی چند روز بطور خودبخود و یا با انجام اقدامات ساده همچون گرم کردن ، تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی بهبود می یابد.

در صورتی که درد و مشکلات ناشی از گرفتگی عضلات بهبود نیافت مراجعه به متخصص و جراح ستون فقرات ضروری است تا مشکل زمینه ای شناسایی و درمان شود.

دکتر شهاب قاضی میرسعید متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

کلمات مرتبط :