تومور نخاعی به رشد توده هایی روی استخوان یا رباط های ستون فقرات ، نخاعی یا ریشه های نخاعی گفته می شود.

تومورهای نخاعی ممکن است سرطانی و بدخیم یا غیرسرطانی و خوش خیم باشند.

منشا این تومورها اغلب در جایی غیر از ستون فقرات است که به این منطقه گسترش پیدا می کنند.

درد، اختلالات عصبی و گاهی فلج شدن از جمله مهم ترین علائم و عوارض تومورهای نخاعی هستند که برای تشخیص ، بررسی و درمان آن ها باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه شود.

علائم و عوارضی که این بیماری ایجاد می کند بسته به شدت رشد تومور ، محل رشد تومور و نوع آن متفاوت است.

در افرادی که در سایر بافتهایشان دچار تومور سرطانی هستند، در صورت مشاهده هرگونه اختلالات در عملکرد نخاع و سیستم عصبی، لازم است احتمال متاستاز سرطان به نخاع در کمترین زمان ممکن بررسی شود.

تومورهای نخاعی با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند، بطوری که تومورهای سرطانی نسبت به تومورهای غیرسرطانی بسیار سریع‌تر رشد می‌کنند و هر دو نوع آن ها با وارد کردن فشار بر ریشه های عصبی نخاعی می توانند مشکلات زیادی را برای بیمار به همراه داشته باشند.

تومور نخاعی از هر نوعی که باشد در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن جان بیمار شود به همین جهت مراجعه به بهترین جراح مغز و اعصاب در کمترین زمان ممکن ضروری است.

علائم تومور نخاعی

• احساس درد در کمر و پاها
  • بی حسی و ضعف اندام ها
  • علائم شبه سیاتیک
  • فلج شدن موقتی یا دائمی
  • مشکلات حرکتی
  • گرفتگی عضلات بخصوص در پاها
  • اختلال در کنترل ادرار و مدفوع
  • تغییر شکل ستون مهره ها
  • کاهش اشتها
  • از دست دادن وزن ناگهانی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز
  • تشدید رفلکس تاندون های عمیق در زانو و مچ پا

روش های درمان

درمان این بیماری بسته به شدت ، نوع آن و پیشرفت آن متفاوت است.

در موارد خوش خیم و غیرسرطانی روش های پرتودرمانی توصیه می شود.

در موارد پیشرفته بیماری انجام جراحی توسط جراح ستون فقرات ضروری است.

کلمات مرتبط :

جراحی تومور نخاعی – بهترین جراح ستون فقرات در تهران – بهترین جراح تومور – بهترین جراح مغز و اعصاب