انجام ورزش پس از جراحى ستون فقرات برای کمک به تسریع فرایند بهبودی و کاهش عوارض ناشی از جراحی امری ضروری است که باید با نظر جراح ستون فقرات انجام بگیرد.

جراحى های ستون فقرات در مواردی که جراح ستون فقرات تشخیص دهد که مشکل ایجاد شده برای بیمار با روش های غیرجراحی قابل درمان نیست و یا اینکه شرایط بیمار بحدی حاد باشد که عوارض جدی برای بیمار ایجاد شده باشد انجام می گیرد.

از بین بردن درد و یا کاهش آن ، جلوگیری از آسیب عصبی و در نتیجه بهبود شرایط بیمار از مهم ترین اهداف انجام جراحی های ستون فقرات هستند.

ورزش پس از جراحى ستون فقرات نقش موثری در افزایش قدرت عضلات ضعیف شده و کمک به کاهش محدودیت های حرکتی ایجاد شده برای بیمار است.

دلایل انجام جراحی ستون فقرات

بیرون زدگی دیسک کمر

این مشکل یکی از شایع ترین دلایل انجام جراحی توسط بهترین جراح دیسک کمر است که به دلیل خروج ماده ژلاتینی مانند درون دیسک بین مهره ای رخ داده و سبب بروز درد ، محدودیت های حرکتی و همچنین اختلال در عملکرد اندام ها می شود.
در صورتی که بهترین جراح دیسک کمر تشخیص دهد که مشکلات ایجاد شده برای بیمار با روش های غیرجراحی قابل بهبود نیست انجام جراحی توصیه می شود.

تنگی کانال نخاعی

این بیماری به دلیل کاهش فضای عبوری ریشه های نخاعی رخ داده و منجر به بروز درد ، گزگز کردن اندام ها و … برای بیمار می شود.
جراحی و پس از آن انجام ورزش های مخصوص ستون فقرات کمک زیادی در فرایند بهبودی دارد.

سایر دلایل

• شکستگی مهره ها
  • لغزش مهره ها برروی هم
  • آسیب عصب سیاتیک

انجام ورزش پس از جراحى ستون فقرات

پس از دوران نقاهت و ترمیم زخم، بیمار براى بازیابی توان نسبى عضلات و بازگشت دامنه حرکتى نرمال اندام، باید در برنامه هاى فیزیوتراپی و ورزشی تحت نظر جراح و فیزیوتراپیست شرکت کند.

در این مرحله بیمار بوسیله دستگاه ها و تجهیزات براى انجام ورزش هاى تقویت کننده عضلات ستون فقرات و بازگشت به زندگى عادى آماده مى شود.

حرکات کششى . پس از عمل جراحى به دلیل یک دوره بى حرکتى، علاوه بر ضعف و آتروفى عضلات، کاهش شدید دامنه حرکتى اندام ها نیز رخ می دهد که با انجام حرکات کششی می توان به بهبود دامنه حرکتی آن ها کمک کرد.

درد و بى حرکتى ستون فقرات و اندام ها باعث ضعف عضلات آنها مى شود. اگر فرد اقدام به اصلاح سبک زندگى خود و تقویت عضلات نکند، عارضه با شدتى بیشتر از قبل مجددا ایجاد مى شود. بنابراین لازم است فرد با انجام ورزش هاى تقویتى مناسب، عضلات تضعیف شده را تقویت کند.

کلمات مرتبط :

بهترین جراح دیسک کمر – ورزش مخصوص دیسک کمر – بهترین جراح ستون فقرات – درمان دیسک کمر