درمان درد سیاتیک با روش های مختلف دارویی ، فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی و همچنین جراحی امکان پذیر است و انتخاب آن بر عهده جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات است.

کمردرد شدید و ناگهانی که با انتشار درد به باسن، پشت ران و ساق پا همراه است مهم ترین علائم درد سیاتیک هستند.

عصب سیاتیک یکی از بزرگترین اعصاب بدن است که از ناحیه تحتانی ستون فقرات و از کنار دیسک های انتهایی کمر شروع شده و به سمت باسن و پشت ران و ساق پا می رود.

درد سیاتیک می تواند علائم دیگری همچون سوزن سوزن شدن و گزگز کردن اندام های فوقانی و ضعیف شده پا ها را نیز به همراه داشته باشد.

درد عصب سیاتیک هنگامی رخ می دهد که به دلایلی فشار برروی عصب سیاتیک وارد شده باشد.

بهترین جراح ستون فقرات ابتدا اقدام به معاینه و ارزیابی دقیق شرایط بیمار کرده و در صورت لزوم از روش های تشخیصی همچون ام آر آی و سی تی اسکن نیز بهره برده و بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به شرایط بیمار همچون سن و شدت علائم بهترین روش درمان درد سیاتیک را اتخاذ می کند.

روش های درمان درد سیاتیک

درمان دارویی

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن و دیکلوفناک در بیماران مبتلا به درد سیاتیک نقش موثری در تخفیف درد و التهاب ایجاد شده برای بیمار و کاهش مشکلات وی دارد.

داروهای شل کننده های عضلانی نیز با هدف کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات توسط جراح تجویز می شود. متوکاربامول یکی از این داروها است که به تخفیف علائم سیاتیک کمک می کند.

مصرف داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین نیز با کاهش انتقال پیام های درد در به مغز یکی از روش های درمان دارویی درد سیاتیک است.این داروها همچنین می تواند موجب افزایش تولید و ترشح هورمون های ضددرد طبیعی در بدن شده و از این طریق نیز به کاهش احساس درد کمک کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی سیاتیک یکی از موثرترین روش های درمان درد سیاتیک هستندو

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مخصوصی که فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می کند موجب افزایش انعطاف پذیری عضلات شده و با تقویت عضلات درگیر به کاهش عوارض ایجاد شده کمک می کند.

متخصص فیزیوتراپی از مدالیته های درمانی مانند لیزر پرتوان ، الکتروتراپی و منوال تراپی برای درمان سیاتیک استفاده می کند.

جراحی

در صورتی که روش های غیرتهاجمی نتوانند شرایط بیمار را بهبود بخشند جراحی برای برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک انجام می گیرد.

کلمات مرتبط :

بهترین جراح دیسک کمر – درمان درد سیاتیک – بهترین جراح ستون فقرات در تهران