دلایل تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی از شایع ترین دلایل درد و ناراحتی در ستون فقرات و کمر است که برای درمان آن باید به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه شود.

این عارضه با کم بودن فضای کانال نخاعی مشخص شده و به دو صورت مادرزادی یا اکتسابی رخ می دهد.

کاهش فضایی که نخاع در آن قرار دارد موجب وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی در نزدیکی دیسک کمر و دیسک گردن شده که این وضعیت می تواند عوارضی همچون کمردرد و گردن درد را برای بیمار به همراه داشته باشد.

در موارد شدید تنگی کانال نخاعی حتی ممکن است اعصاب مثانه و روده نیز درگیر شده و عوارضی همچون بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد شود.

شایع ترین دلایل تنگی کانال نخاعی

آرتروز ستون فقرات

آرتروز شایع ترین بیماری تخریبی مفاصل بدن است که به دلیل تخریب و فرسودگی تدریجی غضروف مفصل رخ داده و اغلب در افراد میانسال و سالمند دیده می شود.

آرتروز ستون فقرات موجب ایجاد برجستگی های استخوانی ، ضخیم شدن لیگامان ها و … شده که این موارد در ایجاد بیماری تنگی کانال نخاعی نقش دارند.

بیرون زدگی دیسک کمر

این بیماری یکی از شایع ترین دلایل تنگی کانال نخاعی است چراکه ماده بیرون زده دیسک سبب وارد شدن فشار بر کانال نخاعی و در نتیجه کاهش فضلی آن می شود.

افزایش سن و حرکات ناگهانی و شدید ستون فقرات از جمله مهم ترین عواملی هستند که خطر بیرون زدگی دیسک کمر را به همراه دارند.

بیرون زدگی دیسک در زمانی رخ می دهد که مرکز آن حالت ژله ای خود را از دست بدهد و موجب درد و التهاب شدید در کمر و انتشار آن به سایر اندام ها بخصوص اندام های تحتانی می شود.

برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر باید به بهترین جراح دیسک کمر مراجعه شود تا وی از موثرترین راهکارها برای درمان آن و کاهش احتمال بروز مشکلاتی همچون تنگی کانال نخاعی بهره استفاده کند.

سر خوردگی مهره ها

سر خوردن مهره ها یکی ازدلایل تنگی کانال نخاعی و تنگ شدن محلی است که از آنجا ریشه های عصبی از بین دو مهره خارج می شوند. این عارضه در خانم ها و در سنین بالای ۵۰ سال شایع تر است.

روش های درمان

بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابتدا به ارزیابی دقیق شرایط بیمار و شدت بیماری وی می کند و بر اساس آن مناسب ترین شیوه درمان را توصیه می کند.

درمان اولیه این آسیب ابتدا با روش های غیرجراحی و در صورت عدم بهبودی روش های جراحی است.

افزایش میزان استراحت برای کاستن از میزان فشاری که به ریشه های نخاعی وارد می شود ، استفاده از داروهای مسکن ، تزریق داروهای کاهنده درد در اطراف ریشه های نخاعی و استفاده از کمپرس گرم در تسکین احساس درد موثرند.

فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی نیز از روش های موثر درمان غیرجراحی تنگی کانال نخاعی هستند.

در صورتی که شرایط فرد بحدی حاد باشد که با راهکارهای ذکر شده قابل کنترل نباشد انجام جراحی برای کمک به بهبود شرایط بیمار توصیه می شود.

این جراحی که باید توسط بهترین جراح ستون فقرات انجام بگیرد با هدف آزادسازی عصب در کانال نخاعی بوده و لامینکتومی انجام می گیرد و در زمانیکه احتمال ناپایداری ستون فقرات داده شود و یا از قبل ستون فقرات ناپایدار باشد، نیاز به فیوژن ستون فقرات خواهد بود.

کلمات مرتبط :

بهترین جراح دیسک کمر – بهترین جراح ستون فقرات – درمان تنگی کانال نخاعی – دلایل تنگی کانال نخاعی