پارگی دیسک کمر یکی از آسیب جدی ستون فقرات است که ممکن است در هر سنی رخ دهد و می تواند منجر به ایجاد اختلال در زندگی فرد شود.

احساس درد شدید در کمر و منتشر شدن آن به پاها مهم ترین مشخصه آسیب دیسک کمر است.

دیسک کمر ممکن است در خط وسط در طرف راست یا چپ ، یا در داخل فورامن (سوراخ بین مهره ای) پاره شود که هریک علائمی را به همراه دارند.

دیسک ها بالشتک های ژلاتینی مانندی هستند که بین مهره ها قرار داشته و از مهره ها در برابر آسیب دیدگی محافظت کرده و در جذب فشارهای وارده به ستون فقرات نیز نقش مهمی دارند.

در اثر پارگی دیسک کمر قسمت میانی دیسک خارج شده و سبب وارد شدن فشار به ریشه های عصبی نخاعی و به همین علت بروز درد و ناراحتی برای فرد می شود.

انجام فعالیت های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین و یا طرز نادرست نشستن و ایستادن از جمله عواملی هستند که سبب بروز این آسیب می شوند.

برای درمان این آسیب لازم است تا به بهترین جراح دیسک کمر مراجعه شود تا وی بر اساس شدت آسیب ایجاد شده مناسب ترین روش درمان را اتخاذ کند.

در موارد شدید که پارگی دیسک به عصب و نخاع فشار وارد می کند و باعث ضعف پیشرونده پاها شده به سرعت باید جراحی توسط بهترین جراح دیسک کمر انجام شود.

علائم پارگی دیسک کمر

• احساس درد شدید در کمر
  • انتشار درد به پاها
  • ناتوانی در راه رفتن و حتی نشستن و برخاست
  • گزگز کردن و بی حسی پاها
  • گرفتگی عضلات کمر

روش های درمان

درمان این آسیب بر اساس شدت پارگی متفاوت است و انتخاب درمان مناسب بر عهده بهترین جراح دیسک کمر است.

بهترین جراح دیسک کمر برای تشخیص این عارضه علاوه بر معاینه فیزیکی و دریافت شرح حال بیماری از روش های تصویربردای با اشعه ایکس و ام آر آی نیز بهره می برد و بر اساس شدت آسیب ایجاد شده از موثرترین روش های درمان دیسک کمر بهره می برد.

در موارد پارگی جزیی پزشک استراحت را توصیه می کند و برای تسکین درد نیز استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهاب و در مواردی تزریق داروهای استروئیدی را توصیه می کند.

انجام نرمش های سبک و فیزیوتراپی نیز در بهبود علائم ناشی از این آسیب موثر هستند.

در صورتی که پارگی ایجاد شده بحدی وسیع باشد که سبب بیرون زدگی دیسک و بروز عوارضی همچون ضعف پیشرونده در پاها و … شود انجام جراحی توسط بهترین جراح دیسک کمر توصیه می شود.

جراحی به روش میکروسکوپی و جراحی دیسک کمر با لیزر از جمله رایج ترین روش های جراحی هستند که توسط بهترین جراح دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرند.

کلمات مرتبط :

بهترین جراح دیسک کمر – جراحی دیسک کمر – درمان پارگی دیسک