مننژیوما شایعترین تومور خوش خیم سیستم عصبی مرکزی است که منشا آن اغلب از غلاف های اطراف مغز و نخاع است و به همین معمولا در خارج از مغز رشد می کند اگرچه با پیشرفت تومور ممکن است به داخل مغز و نخاع نیز نفوذ کرده و سبب وارد شدن فشار بر آن ها نیز شود.

شیوع این تومور مغزی بحدی زیاد است که بر اسا آمارها حدود یک پنجم کل تومروهای مغزی را شامل می شود ، به جهت آشنایی با این تومور ، علائم و روش های درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای درمان تومورهای مغزی ابتدا باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه شود تا وی پس از معاینه دقیق و ارزیابی های مورد نیاز از بهترین روش های درمان تومور مغزی برای کمک به بیمار استفاده کند.

مننژیوما اغلب کروی شکل بده و رشد آهسته ای دارند بطوری که علائم آن اغلب تنها در موارد پیشرفته بیماری خود را نشان می دهند.

در صورتی که این تومور مغزی بدخیم شود خطرناک بوده و نیازمند مداخلات درمانی تهاجمی همچون جراحی توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب است.

علائم مننژیوما

• احساس سردرد مزمن بخصوص در ابتدای روز
  • اختلال بینایی
  • اختلال شنوایی
  • اختلالات حرکتی و ضعف اندام ها
  • حملات تشنجی
  • اختلال تفکر

دلایل و عوامل خطر

• وارد شدن ضربه به سر در گذشته که سبب شکستگی جمجمه شده باشد.
  • ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری نوروفیبروماتوز نوع۲
  • بیماری رادیاسیون
  • جنس مونث ( این بیماری در بین خانم ها شایع تر است )
  • اختلالات هورمونی ( بخصوص هورمون پروژسترون )

روش های درمان

هانطور که گفته شد برای درمان این تومور مغزی شایع ابتدا باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه شود ، پزشک جراحی ابتدا اقدام به معاینه و بررسی دقیق پرونده پزشکی بیمار کرده و در صورت نیاز از روش های تشخیصی همچون ام آر آی ، سی تی اسکن و حتی بیوپسی استفاده کرده و بر اساس نتایج بدست آمده و شدت تومور مننژیوما بهترین روش درمانی را اتخاذ می کند.

در صورتی که تومور کوچگ بوده و مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نکرده باشد بیمار باید اقدام درمانی خاصی نیاز نیست و بیمار تنها باید تحت نظر پزشک باشد و هر چند وقت یکبار آزمایشات لازم را انجام دهد.

در تومور های پیشرفته و بزرگ انجام جراحی در کمترین زمان ممکن توصیه می شود. روش جراحی کرانیتومی یکی از رایج ترین روش های جراحی مننژیوما اسن که جراح پس از خارج کردن تومور پوسته مغز و حتی گاهی جمجمه را تعویض میکند تا احتمال عود تومور کاهش یابد. پس از جراحی نیز ممکن است انجام رادیوتراپی تا چند ماه ادامه پیدا کند.

کلمات مرتبط :

بهترین جراح مغز و اعصاب – بهترین جراح دیسک کمر – بهترین جراح تومور مغزی در تهران – جراح مغز و اعصاب در شریعتی