لغزش مهره های کمر یا اسپوندیلولیستزیس یکی از شایع ترین مشکلات ستون فقرات است که با بروز کمردرد و مشکلات دیگری برای فرد همراه است.

لغزش یا سرخوردگی مهره‌های کمری زمانی رخ می دهد که یکی از مهره‌ ها ستون فقرات از جای خود حرکت کرده و از روی مهره پایینی خود جابجا شود.

ستون فقرات دارای ۳۲ مهره است که همه آن‌ ها به صورت ستونی بر روی هم ردیف شده و از قسمت هایی از نخاع و دستگاه عصبی در برابر آسیب ها و ضربات وارده محافظت می کنند ، در صورتی که یکی از این مهره ‌ها جابجا شود، عارضه سرخوردگی مهره ها رخ داده است.

شایع‌ترین محل سرخوردگی در ستون فقرات، حرکت مهره پنجم کمر(L5) بر روی مهره خاجی یا ساکروم (S1) است و عواملی چون فشار شدید، شکستگی‌ها، تومورها، برخی از عوامل مادرزادی یا تغییرات تخریبی در ناحیه پشتی مهره‌ها در بروز آن نقش دارند.

این عارضه گاهی در اثر گرفتگی یا اسپاسم عضلات همسترینگ واقع در پشت ران نیز رخ می دهد ، عضله‌های منقبض همسترینگ باعث می‌شود تا بیمار گام‌های کوتاه‌تری بردارد و زانوها را هنگام راه رفتن اندکی خم کند.

لغزش یک مهره بر روی مهره های دیگر سبب کاهش فضای عبوری ریشه ها و اعصاب نخاعی ( تنگی کانال نخاعی ) شده و علائمی همچون کمردرد و اختلال در عملکرد کمر و اندام های تحتانی را به همراه دارد ، در آسیب در موارد شدید حتی ممکن سبب سبب آسیب نخاعی نیز شود.

برای درمان مشکلات این چنینی لازم است تا با یک جراح دیسک و ستون فقرات مشورت شود، بهترین جراح دیسک کمر و ستون فقرات برای تشخیص لغزش مهره ها علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی دقیق علائم بیمار از روش ها و تست های تشخیصی دقیق همچون ام آر آی نیز بهره می برد.

بهترین جراح دیسک کمر و ستون فقرات در تهران ابتدا سعی می کند با اقدامات غیرجراحی همچون ورزش و فیزیوتراپی به درمان این آسیب کمک کند و انجام جراحی را به عنوان آخرین راهکار درمانی توصیه می کند.

برای ارتباط با دکتر شهاب قاضی میرسعید بهترین جراح دیسک کمر و ستون فقرات می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید:

علائم لغزش مهره های کمر

لغزش مهره های کمر

• احساس درد در کمر که به پاها و لگن نیز منتشر می شود.
  • ضعف عضلانی
  • بی‌حسی پاها
  • تشدید درد با عطسه و سرفه
  • تشدید درد با نشست و برخاست
  • گزگز کردن پاها
  • آتروفی عضلانی در اندام های تحتانی
  • تغییر شکل ستون فقرات
  • اختلال تعادل و ناتوانی در راه رفتن بطور صحیح

انواع لغزش مهره‌ های کمر

لغزش دیسپلازی

این نوع لغزش به دلیل یک عارضه مادرزادی رخ می‌دهد و فرد را از دوران کودکی نیز درگیر علائم و عوارض خود می کند.

این آسیب به دلیل وجود نقص در قسمتی از مهره‌ها و شکل‌ گیری نامناسب آن ها رخ می دهد.

لغزش ایستمیک

این آسیب اغلب در افرادی ورزشکاری که کمر آن ها بطور مکرر و بیش از حد کشیده می شود ( ورزشکاران رشته ژیمناستیک و دو ) رخ می دهد.

لغزش تروماتیک

این نوع لغزش مهره های کمر در اثر وارد شدن ضربه به ستون مهره ها ایجاد می شود، در صورتی که ضربه شدید باشد ممکن است حتی شکستگی مهره ها نیز رخ دهد.

لغزش دژنراتیو

این وضعیت اغلب در افراد میانسال و سالمند رخ می دهد و در نتیجه فرسودگی تدریجی مهره ها ایجاد شده و عواملی همچون آرتروز ستون فقرات و تنگی کانال نخاعی نیز در بروز آن نقش دارند.

لغزش پاتولوژیک

در این نوع آسیب مهره‌ های ستون فقرات به دلایلی همچون پوکی استخوان، تومورهای استخوانی، عفونت و … ضعیف شده و به همین جهت ریسک آسیب دیدگی و مشکلاتی همچون لغزش مهره های کمر در آن ها افزایش می یابد.

کلمات مرتبط :

بهترین جراح دیسک کمر – بهترین جراح ستون فقرات – درمان دیسک کمر – جراحی ستون مهره ها – جراحی دیسک کمر با لیزر – سرخوردگی مهره کمر – درمان سرخوردگی مهره ها – لغزش مهره های کمر