بیش از 120 نوع مختلف از تومورهای مغزی ، ضایعات و کیست های مغز وجود دارد که از نظر محل وقوع و نوع سلول ها از یکدیگر متفاوت هستند. انواع خاصی از تومورها به طور معمول خوش خیم (غیرسرطانی) هستند ، در حالی که برخی دیگر به طور معمول بدخیم (سرطانی) هستند. بقیه تومورها ممکن است 50/50 احتمال سرطانی بودن را داشته باشند.

برخی از انواع تومور ذکر شده در زیر ممکن است از استخوان یا انواع دیگر بافت های خارج از مغز ایجاد شده و همچنین “تومورهای پایه جمجمه” نامیده شوند. با این حال ، مجاورت آنها با مغز باعث می شود که ساختار مغز را تحت تأثیر قرار دهند ، به همین دلیل در این لیست قرار دارند.

انواع تومور مغزی خوش خیم و بدخیم

انواع تقسیم بندی تومورهای مغزی

تومورهای مغزی را می توان بر اساس منشاء ایجاد و یا خوشخیمی و بدخیمی تقسیم بندی نمود

تقسیم بندی بر اساس منشاء ایجاد تومور

تومورهای مغزی در دو دسته ی تومورهای اولیه یا تومورهای ثانویه دسته بندی می شوند. تومورهای مغزی اولیه تومورهایی هستند که از مغز نشات می گیرد. بسیاری از تومورهای مغزی اولیه خوش خیم هستند. تومورهای مغزی ثانویه ، به عنوان تومور مغزی متاستاتیک نیز شناخته می شوند ، این تومورها سلول های سرطانی اندام های دیگری مانند ریه یا پستان  اند که به مغز گسترش یافته اند.

تقسیم بندی بر اساس خوش خیمی و بدخیمی

انواع تومور مغزی در دو نوع تومورهای خوش خیم مغزی و تومورهای بدخیم مغزی هستند که هرکدام خصوصیات متفاوتی دارند.

تومورهای بدخیم

  • رشد سریعی دارند.
  • طول عمر بیمار کم است و اغلب به درمان مقاوم هستند.

تومور گلیوم (آستروسیتوم) شایع ترین تومور مغزی بدخیم است که منشا آن اغلب سلول های آستروسیت (نوعی از سلولها در مغز که نقش ساختاری را دارند) است.

جراحی و خارج کردن تومور توسط جراح مغز و اعصاب و پس از آن رادیوتراپی و شیمی درمانی درمان اصلی این نوع تومورهای مغزی است. متاسفانه این تومورها اغلب سبب کاهش طول عمر فرد می شوند.

تومور خوش خیم

  • رشد آهسته تری نسبت به انواع تومور مغزی بدخیم دارند.
  • در بررسی های پاتولوژی سلول های بدخیم وجود ندارند.
  • احتمال بهبودی بیشتری نسبت به تومورهای بدخیم دارند و اغلب با جراحی و شیمی درمانی قابل بهبود هستند.

تومور مننژیوم شایعترین تومور خوش خیم مغزی است که منشا آن پرده اطراف مغز است.

جراحی تومور و پس از آن شیمی درمانی اغلب موثر واقع شده و حال بیمار رو به بهبودی خواهد رفت.

تومورهای مغزی خوش خیم معمول

مننژیوم

مننژیوم شایعترین تومور اولیه مغز است که بیش از 30٪ از کل تومورهای مغزی را تشکیل می دهد. مننژیوم از مننژ شروع می شود ، سه لایه بافت بیرونی که مغز را درست زیر جمجمه پوشانده و محافظت می کند. در زنان مننژیوم بیشتر از مردان تشخیص داده می شوند. حدود 85٪ از مننژیوم ها تومورهای غیرسرطانی و با رشد کند هستند. تقریبا همه مننژیوم ها خوش خیم قلمداد می شوند ، اما برخی از مننژیوم ها می توانند پایدار باشند و پس از درمان دوباره عود کنند.

آدنوم هیپوفیز

آدنوما ، نوعی تومور است که در بافت غده رشد می کند ، متداول ترین نوع تومور هیپوفیز است. آدنوم های هیپوفیز از غده هیپوفیز ایجاد می شوند و تمایل به رشد با سرعت کم دارند. حدود 10٪ از تومورهای اولیه مغز به عنوان آدنوم تشخیص داده می شوند. آنها می توانند بینایی و مشکلات غدد درون ریز را ایجاد کنند. خوشبختانه برای بیماران مبتلا ، آدنوم خوش خیم است و با جراحی و یا دارو قابل درمان است.

کرانیوفارنژیوم

این تومورهای خوش خیم در نزدیکی غده هیپوفیز رشد می کنند و می توانند به صورت تومورهای جامد یا کیست ظاهر شوند. کرانیوفارنژیوما اغلب روی اعصاب ، رگ های خونی یا قسمت هایی از مغز در اطراف غده هیپوفیز فشار می آورد. مانند آدنوم ، این تومور ها نیز می توانند باعث مشکلات بینایی و مسائل غدد درون ریز شوند. این نوع تومور معمولا کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگسالان بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهند.

شوانوما

نوروم های صوتی (شوانوم دهلیزی) تومورهای خوش خیم و با رشد کند اعصابی هستند که گوش و مغز را به هم متصل می کنند. کمتر از 8٪ تومورهای اولیه مغز ، نورومهای صوتی هستند. آنها معمولا در بزرگسالان میانسال ایجاد می شوند ، روی غلاف عصب ( روکش اطراف رشته های عصبی) رشد می کنند و اغلب باعث کاهش شنوایی می شوند. شوانوماها همچنین می توانند بر عصب سه قلو تأثیر بگذارد. به این ها شوانومای سه قلو گفته می شود که بسیار کمتر از شوانوم دهلیزی است و می تواند باعث درد صورت شود.

آنژیوفیبروم نازوفارنکس

آنژیوفیبروما نازوفارنکس ، همچنین به عنوان آنژیوفیبرومای راه حلقی نوجوانان شناخته می شود ، ، یک تومور قاعده جمجمه در بینی است که معمولا در پسران نوجوان تشخیص داده می شود. این شایع ترین تومور خوش خیم نازوفارنکس است (فضای پشت بینی که بینی را با دهان متصل می کند). به نواحی اطراف بینی گسترش می یابد و علائمی مانند احتقان و خونریزی بینی ایجاد می کند.

Choroid Plexus Tumor

تومورهای شبکه کوروئید تومورهای نادری هستند که در شبکه کوروئید یافت می شوند بخشی از مغز در بطن های آن که مایع مغزی نخاعی تولید می کند. حدود 90٪ این تومورها خوش خیم هستند. این موارد بیشتر در کودکان زیر 2 سال اتفاق می افتد و می تواند باعث بزرگ شدن هیدروسفالی ، تجمع مایع مغزی نخاعی شود. این می تواند منجر به افزایش فشار بر مغز و بزرگ شدن جمجمه شود. یک نوع بدخیم نادر از تومور شبکه کوروئید ، کارسینوم شبکه کوریوئید است.

تومورهای مغزی با درجه های متغیر

تومور عصبی اپیتلیال دیسمبرایوپلاستیک

این نوعی تومور مغزی عصبی، گلیالی است . که از ترکیبی از سلولهای عصبی و سلولهای پشتیبانی کننده ساخته شده است. تومورهای عصبی اپی تلیالی دیسمبريوپلاستيک تومورهای خوش خیم نادری هستند که در بافتهای پوشاننده مغز و نخاع ایجاد می شوند. به طور معمول در کودکان و نوجوانان یافت می شوند. این تومورها می توانند باعث تشنج شوند. سایر تومورهای مغزی عصبی، گلیایی شامل گانگلیوگلیوماها ، گانگلیوسیتوماها و تومورهای تشکیل دهنده رزت هستند.

نوروفیبروما

نوروفیبروما تومورهای خوش خیم و بدون درد هستند، که می تواند روی اعصاب در هر نقطه از بدن رشد کند. در برخی موارد ، این رشد های نرم و گوشتی در مغز ، اعصاب جمجمه یا نخاع ایجاد می شوند. نوروفیبروما چندگانه علامت یک اختلال ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز نوع 1 (NF1) است.

همانژیوبلاستوما

همانژیوبلاستوما تومورهای خوش خیم رگ های خونی هستند که می توانند در مغز ایجاد شوند. این تومورها را اغلب می توان با جراحی از بین برد. در موارد نادر ، آنها می توانند در چندین مکان ظاهر شوند و علائم بیماری ارثی به نام Von Hippel-Lindau باشند. در این صورت ، آزمایشات و ویزیت های مختلف با متخصص مانند چشم پزشک یا متخصص ژنتیک ممکن است توصیه شود.

کندروما

کندروما تومورهای خوش خیم بسیار نادری هستند که از غضروف ساخته شده اند. آنها می توانند در غضروف موجود در قاعده جمجمه و سینوس های پارانازال ایجاد شوند ، اما همچنین می توانند سایر اعضای بدن مانند دست و پا را تحت تأثیر قرار دهند. کندروما به طور معمول در بیماران بین سنین 10 تا 30 سال رخ می دهد. در حالی که این تومورها به آرامی رشد می کنند ، در نهایت ممکن است باعث شکستگی یا رشد بیش از حد استخوان و فشار بر مغز شوند.

تومور سلول غول پیکر

تومورهای سلول غول پیکر به دلیل سلولهای بسیار بزرگ خود ، تومورهای نادر استخوانی هستند که معمولا استخوان های پا و بازو را تحت تأثیر قرار می دهند. اما ممکن است در جمجمه نیز دیده شوند. بیشتر تومورهای سلول غول پیکر خوش خیم هستند و در بیماران بین 20 تا 40 سال دیده می شوند.

استئوما

استئوما تومورهای خوش خیم استخوان (رشد استخوان جدید) است که معمولا در قاعده جمجمه و استخوان های صورت ایجاد می شود. به طور کلی ، این تومورهای با رشد کند هیچ علائمی ندارند. با این حال ، اگر استئوم های بزرگ در مناطق خاصی از مغز رشد کنند ، ممکن است باعث مشکلات تنفسی ، بینایی یا شنوایی شوند.

تومورهای مغزی با درجه های متغیر (از خوش خیم تر تا بدخیم)

گلیوما

گلیوما نوع متداولی از تومورهایی است که از مغز نشات می گیرد ، اما گاهی اوقات می تواند در نخاع مشاهده شود. حدود 33٪ از کل تومورهای مغزی گلیوم هستند. این تومورها از سلولهای گلیایی که سلولهای عصبی را احاطه کرده و پشتیبانی می کنند ، بوجود می آیند. انواع مختلفی از سلولهای گلیال وجود دارد ، از این رو انواع مختلفی از گلیوم وجود دارد ، از جمله:

آستروسیتوما

یک فرم رایج ، آستروسیتومای پیلوسیتیک است ، یک تومور خوش خیم مغزی ناشی از سلولهای پشتیبانی کننده مغز و معمولا در بزرگسالان یا کودکان مشاهده می شود. در صورت برداشتن کل تومور با جراحی قابل درمان است.

گلیوبلاستوما ، یک نوع تومور به خصوص تهاجمی

درک گلیوم در طول سالها در حال پیشرفت است. بسته به نوع سلولهای تشکیل دهنده گلیوما و جهش های ژنتیکی آنها ، این تومورها می توانند کم و بیش تهاجمی باشند. یک مطالعه ژنتیکی از تومور اغلب برای درک بهتر نحوه رفتار آن انجام می شود. به عنوان مثال ، گلیوم های خط میانی منتشر یا گلیوم های نیم کره ای ، جدیدترین نوع گلیومای توصیف شده هستند که جهش های خاص مرتبط با ماهیت تهاجمی تری دارند.

تومورهای اپندیمال

تومورهای اپندیمال از پوشش داخلی بطن ها یا کانال مرکزی نخاع بوجود می آیند. آنها نادر هستند و می توانند در هر قسمت از مغز یا نخاع ظاهر شوند. انواع مختلفی از این نوع تومور وجود دارد ، از جمله:

اپاندیموما

مشابه گلیوم ، اپندیموما نیز می تواند جهش های ژنتیکی خاصی داشته باشد. رفتار آنها ممکن است بسته به مکانی که در سیستم عصبی قرار دارند متفاوت باشد.

همانژیوپری سیتوما

همانژیوپری سیتوما تومورهای نادر پایه جمجمه هستند که رگ های خونی را درگیر می کنند. در حالی که بیشتر همانژیوپری سیتوماها در بافت های نرم پا ، ناحیه لگن ، سر و گردن یافت می شوند ، ممکن است برخی از آنها در حفره بینی و سینوس های پارانازال ایجاد شوند. این تومورها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند.

تومورهای سلول های زایا

در طی رشد طبیعی جنین ، سلولهای زایا معمولا به تخمک (در ماده) یا اسپرم (در نر) تبدیل می شوند. با این حال ، اگر سلول های زایا به اشتباه به مغز سفر کنند ، می توانند به تومور تبدیل شوند. تومورهای سلول های جوانه ای می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. برخی از انواع تومورهای سلول های زایا شامل ژرمینوم ، کارسینومای جنینی ، تومورهای کیسه زرده و تراتوم ها هستند. آنها اغلب در دوران بلوغ تشخیص داده می شوند و پسران را بیشتر از دختران، تحت تأثیر قرار می دهند.

تومورهای کاج

تومورهای کاج آن دسته از تومورهایی هستند که در ناحیه غده صنوبری ظاهر می شوند. آنها در مغز قرار دارند و با مسدود کردن مسیرهای مایع مغزی نخاعی می توانند باعث هیدروسفالی شوند. انواع مختلفی از تومورهای پینه آل با رفتارهای مشخص وجود دارد ، از جمله پینوسیتوماها ، تومورهای پارانشیمی پینه آل با تمایز میانی و پینالوبلاستوم ها. تومورهای دیگر مانند گلیوم ، تراتوم و تومورهای سلول های جوانه ای می توانند در ناحیه کاج ظاهر شوند. برای جستجوی مارکرهایی که می توانند به تشخیص تومور پینه آل کمک کنند ، ممکن است آزمایش خون یا نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی کمر توصیه شود. در موارد دیگر ، جراحی برای نمونه برداری توصیه می شود.

  • الیگودندروگلیوم
  • Subependymoma
  • اپاندیموم مایکسوپاپیلاری
جراحی تومور مغز

انواع سرطان مغز: به طور معمول تومورهای مغزی بدخیم

کردوما

کوردوما نوعی سرطان استخوان است که معمولا در قاعده جمجمه یا کمر دیده می شود. کمتر از 1٪ از کل تومورهای اولیه مغز به عنوان کوردوم تشخیص داده می شوند. این نوع تومور می تواند به استخوان جمجمه حمله کرده و به بافت عصبی مجاور فشار وارد کند. اگرچه این تومور رشد آهسته ای دارد و ظاهرا خوش خیم به نظر می رسد ، اما به دلیل تمایل به بازگشت و گسترش به مناطق دیگر ، بیشتر شبیه تومور بدخیم رفتار می کند. آکوردوما ، اگرچه به طور کلی تهاجمی است ، اما تا حدی پیشرفت متغیر و غیرقابل پیش بینی دارد.

کندروسارکوم

کندروسارکوما یک سرطان بدخیم استخوان است که عمدتا غضروف را تحت تأثیر قرار می دهد. کندروسارکوما معمولا در بیماران بین 50 تا 70 سال ایجاد می شود. تومور می تواند در سلول های استخوان ران ، بازو ، لگن ، زانو و ستون فقرات شروع شود. همچنین ممکن است از استخوان های صورت یا پایه جمجمه شروع شود. برخی از این سرطان ها می توانند تهاجمی باشند.

مدولوبلاستوما

مدولوبلاستوما شایع ترین تومور بدخیم مغزی در کودکان است. این بیماری معمولا کودکان 5 تا 9 ساله را درگیر می کند و در افراد بالای 30 سال نادر است. این تومور در مخچه ، بخشی از مغز واقع در پایه جمجمه ایجاد می شود. انواع مختلفی از مدولوبلاستوما وجود دارد و بسته به جهش های خاص سلولهای تومور ، قدرت تجمع آنها ممکن است تغییر کند.

نوروبلاستومای بویایی

نوروبلاستومای بویایی ، که به آن esthesioneuroblastoma نیز گفته می شود ، یک تومور بدخیم بسیار نادر است که در بینی ایجاد می شود. این تومور به احتمال زیاد از عصب بویایی شروع می شود که تکانه های مربوط به بو را از بینی به مغز منتقل می کند. بیماران مبتلا به نوروبلاستومای بویایی ممکن است به طور مکرر دچار خون دماغ شوند ، حس بویایی خود را از دست بدهند و در تنفس از سوراخ های بینی خود مشکل داشته باشند.

لنفوم

لنفوم نوعی تومور است که در بخشی از سیستم ایمنی بدن ، سیستم لنفاوی تشکیل می شود. لنفوم ها می توانند از سایر قسمت های بدن به مغز گسترش یافته یا در مغز ایجاد شوند (لنفوم های اولیه سیستم عصبی مرکزی). برای تأیید نوع تومور با نمونه برداری ممکن است جراحی توصیه شود ، اما لنفوم های اولیه CNS بیشتر با شیمی درمانی و پرتودرمانی درمان می شوند.

گلیوسارکوم

این تومورها انواع نادر گلیومای مخلوط با سایر بافتهای حمایتی هستند. گلیوسارکوماها می توانند به مناطق دیگر نیز سرایت کنند و معمولا تهاجمی و مقاوم در برابر درمان هستند.

رابدومیوسارکوم

رابدوميوساركوم نوع نادري از سرطان بافت نرم از عضله است. در حالی که ممکن است در بسیاری از نقاط بدن مانند بازوها و پاها وجود داشته باشد ، اما اغلب در سر و گردن و قاعده جمجمه دیده می شود. کودکان به احتمال زیاد دچار رابدومیوسارکوم می شوند. این می تواند با مشکلات چشم و صورت بروز کند. برخی از شرایط ارثی ، از جمله نوروفیبروماتوز نوع 1 (NF1) ، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

سرطان سینوس پارانازال

سرطان سینوس های پارانازال در بافت های پوشاننده فضاهای توخالی در استخوانهای اطراف بینی ایجاد می شود. این تومور بدخیم پایه جمجمه در درجه اول در سینوس های فک بالا (در استخوان های گونه در زیر چشم) و سینوس های اتموئید (در کنار بینی فوقانی) دیده می شود. انواع مختلفی از سرطان ها در سینوس های پارانازال وجود دارد و درمان ممکن است شامل ترکیبی از جراحی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.

تومور آتاتیکی Teratoid / Rhabdoid (AT / RT)

AT / RT یک نوع نادر از تومورهای جنینی در سیستم عصبی مرکزی است. این  تومور به طور معمول کودکان 6 سال و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد ، رشد سریعی دارد و میزان زنده ماندن حتی با جراحی تهاجمی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی کم است.

تومورهای ثانویه مغز

تومورهای ثانویه مغز اکثر سرطان های مغز را تشکیل می دهند. این تومورهای سرطانی در یک قسمت دیگراز بدن شروع می شوند و به مغز گسترش می یابند یا متاستاز می دهند. موارد زیر می تواند به مغز متاستاز کند:

  • سرطان ریه
  • سرطان پستان
  • سرطان کلیه
  • سرطان پوست

تومورهای ثانویه مغز همیشه بدخیم هستند. تومورهای خوش خیم از بخشی از بدن به قسمت دیگر گسترش نمی یابند.

درمان تومورهای مغزی

درمان تومورهای مغزی

تومور مغزی عارضه ای جدی است که درمان آن بسته به نوع و شدت آن با روش های مختلفی از جمله جراحی تومور مغزی انجام می گیرد. درمان تومور مغزی به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع تومور
  • اندازه تومور
  • محل تومور
  • سلامتی عمومی بیمار

برای درمان تورمو مغزی باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه شود ، جراح ابتدا اقدام به معاینه دقیق بیمار و بررسی پرونده پزشکی وی می کند و بر اساس آن ها مناسب ترین روش درمان تومور مغزی را پیشنهاد می دهد.

متداول ترین روش درمان تومورهای بدخیم مغزی جراحی است. هدف از بین بردن هرچه بیشتر سرطان بدون آسیب رساندن به قسمت های سالم مغز است. در حالی که موقعیت برخی از تومورها امکان برداشتن آسان و ایمن را فراهم می کند ، تومورهای دیگر ممکن است در منطقه ای واقع شوند که میزان برداشتن تومور را محدود می کند. حتی حذف نسبی سرطان مغز نیز می تواند مفید باشد.

خطرات جراحی مغز شامل عفونت و خونریزی است. تومورهای خوش خیم  که از نظر بالینی خطرناک اند، نیز با جراحی برداشته می شوند. تومورهای متاستاتیک مغز طبق دستورالعمل های مربوط به نوع سرطان اصلی درمان می شوند.

جراحی را می توان با سایر روش های درمانی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی ترکیب کرد.

فیزیوتراپی ، کاردرمانی و گفتاردرمانی می توانند به بیمار در بهبود بعد از جراحی مغز و اعصاب کمک کنند.

برای تشخیص و درمان انواع تومور مغزی می توانید به مطب دکتر شهاب قاضی میرسعید مراجعه بفرمایید.

تلفن های تماس جهت رزرو نوبت : ۰۲۱۲۶۷۱۲۴۳۹ – ۰۲۱۲۶۷۱۲۴۳۶

نظرات کاربران

    دلیل ایجاد تومور مغزی چیست

    دلیل ایجاد تومور مغزی چیست آیا شوک عصبی یا خبر بسیار ناگوار باعث ایجاد تومور میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button