بسیاری از مردم با توجه به سبک زندگی که امروزه دارند از درد کمر و عوارض این ناحیه حساس از بدن رنج می‌برند. یکی از عوارض نسبتاً شایع ستون فقرات، بیماری دیسک کمر یا به‌صورت تخصصی و علمی، فتق دیسک بین مهره‌ای است. افرادی که چنین مشکلی را دارند، به علت حساس بودن نقطه آسیب دیده باید به بهترین جراح دیسک کمر مراجعه کنند. به همین منظور برای یافتن پاسخی برای این سوال که بهترین جراح دیسک کمر در ایران کیست پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

بهترین جراح دیسک کمر در ایران

علائم دیسک کمر

احساس درد در ناحیه کمر از نشانه‌های اصلی دیسک کمر است که این درد تا پاها می‌تواند امتداد یابد. علائم دیگر شامل:

• ضعف عضلانی غیرقابل تحمل
  • دردی که پس از نشستن یا بلند شدن زیاد می‌شود.
  • دردی که از کمر به ناحیه دست‌وپا کشیده می‌شود.
  • سوزش یا درد در مناطق آسیب دیده، مور مور شدن.
  • احساس درد بعد از پیاده‌روی های کوتاه.

دلایل ایجاد دیسک کمر

• عدم صحیح نشستن
  • رخ دادن شرایط حاد
  • استرس و فشار
  • احتمال دارد دیسک برآمده یا پاره شده باشد.
  • استفاده زیاد و مداوم از موبایل و کامپیوتر
  • عدم تعادل عضلات در بخش‌های مختلف بدن

گاهی دیسک درنتیجه واردکردن فشار ناگهانی و بیش از اندازه پاره می‌شود که این فشار می‌تواند به سبب افتادن از بلندی و یا زمین خوردن در حالت نشسته که نیروی زیادی را به ستون فقرات وارد کند.

در چه مواردی جراحی دیسک کمر ضرورت دارد؟

پزشکان سعی می‌کنند تا جایی که نیاز ضروری به جراحی نباشد از روش‌های درمانی دیگری استفاده کنند اما در مواردی تنها راه درمان جراحی است که پزشکان می‌توانند انتخاب کنند. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

• دردهای زیاد و مکرر که در انجام فعالیت‌های روزانه اختلال به وجود آورد.
  • اختلال در حرکات پا
  • درد پایی که با استفاده از درمان‌های طبی و استراحت کردن، بهبود پیدا نکند.

یکی از جراحی‌های حساس و ریسکی ستون فقرات، جراحی دیسک کمر است. به همین دلیل جراحان ستون فقرات و متخصصان تمام تلاش خود را می‌کنند تا جایی که نیاز ضروری به جراحی وجود نداشته باشد برای درمان دیسک کمر از روش‌های غیر جراحی مانند دارو درمانی، لیزر درمانی، فیزیوتراپی و غیره استفاده کنند.
اما در صورتی که بر روی فردی که دیسک و یا ستون فقراتش آسیب دیده هیچ درمانی جوابگو نباشد، پزشکان مجبور به جراحی می‌شوند.

بهترین جراح دیسک کمر

بهترین جراح دیسک کمر در ایران

دغدغه هر بیماری این است که به بهترین پزشک مراجعه کند در اینجا عواملی باعث می‌شود که یک پزشک در نگاه ما به‌عنوان بهترین باشد. اکثراً متخصصین و جراحان مغز و اعصاب جراحی ستون فقرات را انجام می‌دهند. بهترین جراح دیسک کمر در ایران باید توانایی و مهارت و تجربه بالایی داشته باشد که این موضوع را می‌توانید از بیماران جراح مورد نظر بپرسید.
اینکه می‌گویند یکی از ملاک‌های انتخاب بهترین جراح دیسک کمر در ایران این است که به نتایج عمل‌های او نگاه کنیم چقدر مهم است؟ قطعاً میزان موفقیت جراح در عمل‌ها یکی از ملاک‌های سنجش تخصص و حرفه‌ای بودن است؛ اما باید به این نکته توجه کرد که هر بیمار نسبت به شرایطی که دارد احتمال موفقیت و شکست یک عمل جراحی را می‌توان در او مشخص کرد، گاهی اوقات مهارت و تجربه نمی‌تواند به شرایط وخیم بیمار غلبه کند و همین امر باعث می‌شود که احتمال موفقیت در عمل کاهش پیدا کند.
از طرفی لازم است که پس از عمل، پزشک وضعیت بیمار و تغییراتی که داشته را مورد بررسی قرار دهد و ادامه روند درمان اتفاق بیفتد به همین دلیل دسترسی آسان به یک جراح می‌تواند ملاکی باشد که در انتخاب بهترین جراح دیسک کمر در ایران مورد توجه بیماران قرار بگیرد.
از عوامل دیگر که به ما در شناخت بهترین جراح دیسک کمر در ایران کمک می‌کند این است که از نحوه جراحی و مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر از جراح سوالاتی بپرسیم.

برای انتخاب یک جراح خوب باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم، این نکات شامل موارد زیر است:

• میزان تجربه
  • میزان موفقیت در عمل های قبلی
  • میزان دسترسی

نکات مهم پس از جراحی دیسک کمر

بالطبع هر بیماری پس از جراحی باید دوره نقاهت را بگذارند، جراحی دیسک کمر هم به خاطر حساسیت این نوع جراحی ها مراقبت پس از آن بسیار بسیار مهم است. مواردی که گفته می‌شود حتماً باید بعد از عمل رعایت شود:

• استفاده از تشک مناسب و سفت در هنگام خواب
  • طبق دستورات پزشک در مورد رانندگی، فعالیت جسمی، ورزش، بالا رفتن از پله، بلند کردن وسایل و… عمل بکند.
  • انجام دادن ورزش‌هایی که مخصوص تقویت عضلات لگن و شکم می‌باشد.
  • بعد از عمل جراحی از نشستن، ایستادن و رانندگی به مدت طولانی، پرهیز نمایید.
  • قسمتی که بخیه شده را تمیز و خشک نگه داشته و با پانسمان خشک روی آن را بپوشانید.
  • درحالی که سردرد شدید و ترشح مایع شفاف یا کمی زرد رنگ از پانسمان بروز کرد سریع و فوری به پزشک جراح خود اطلاع دهید.
جراح دیسک کمر چه کاری انجام می دهد؟

در صورتی که بیمار به درمان‌های غیرجراحی پاسخ ندهد، پزشک جراحی دیسک کمر را پیشنهاد می‌دهد. این کار توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و معمولا بیمار تا حد بسیار زیادی بهبود خواهد یافت. جراحی دیسک برای کاهش فشار و درد انجام می‌شود. جراحی دیسک به دو روش زیر انجام می‌شود:

دیسککتومی

در جراحی دیسککتومی جراح جسم خارجی که باعث ایجاد فشار بر روی عصب می‌شود را بر می‌دارد. برای این کار جراح دیسک را به طور کامل خارج می‌کند، در غیر این صورت درد پایان نمی یابد. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

لامینکتومی

در این جراحی پزشک بخشی از استخوان که لامینا نام دارد را برای کاهش فشار وارده بر روی عصب خارج می‌کند. بعد از اینکه بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفت، جراح از طریق شکاف ایجاد شده بر روی کمر بیمار به ستون فقرات دسترسی پیدا خواهد کرد. سپس توسط ابزارهای مخصوصی که برای برش لامینا به کار می‌رود، لامینای یک یا چند مهره برش زده می‌شود و از بدن بیمار خارج می‌گردد. اگر جراح تشخیص دهد که به خارج کردن دیسک نیز نیاز دارد دیسک را خارج می‌کند. این کار می‌تواند فشار وارده بر روی عصب که می تواند دلایل متفاوتی نیز داشته باشد کاهش دهد و در نتیجه موجب کاهش درد در بیمار شود.

جراحی دیسک کمر چه عوارضی دارد؟

ذات جراحی به‌گونه‌ای است که با عوارض و ریسک و خطراتی همراه است.
عمل جراحی دیسک کمر هم عوارض خاص خودش را دارد که بعضی از این عوارض دائمی و ماندگار و برخی دیگر موقتی هستند و به‌مرور زمان با استراحت کردن از بین می‌رود:

• خون ریزی
  • لخته‌های خون در پاها و ریه‌ها
  • واکنش به بیهوشی یا داروها
  • بی‌حسی و گزگز دست و پاها که از سمت ستون فقرات شروع می‌شود.

وظیفه یک جراح دیسک کمر در ایران

یک جراح دیسک کمر در ایران و جهان باید به اطلاعات آناتومی دیسک کمر مسلط باشد تا بتواند با مشاهده و معاینه بیمار و با توجه به شرایط و علائمی که دارد بهترین روش را برای درمان بیمار انتخاب کند و به نتیجه مطلوب برسد. تجویز کردن بهترین درمان متناسب با شرایط ویژه هر بیمار مهم‌ترین وظیفه جراح دیسک کمر است. در کشور ما این اقدام فراگیر و گسترده شده است که فکر می‌کنیم وقتی که بیمار دیگری از روش درمانی بخصوصی استفاده کرده و بهبود پیدا کرده ما هم اگر از این روش را استفاده کنیم برای ما نیز بهبودی حاصل می‌شود. در حالی که این‌طور نیست و انتخاب روش درمانی به عوامل زیادی بستگی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

نتیجه‌گیری

در کل  موضوع  جراحی دیسک کمر از حساس‌ترین جراحی ها است و باید با حساسیت به انتخاب پزشک بپردازید. ما نیز به شما در این خصوص پیشنهادی را ارائه می دهیم. شما عزیزان می‌توانید برای درمان بیماری‌های ستون فقرات مانند دیسک کمر و… به دکتر شهاب قاضی میرسعید جراح ستون فقرات و مغز و اعصاب مراجعه نموده و از مشاوره‌های درمانی ایشان بهره‌مند شوید.