سیاتیک یکی از بزرگترین اعصاب بدن است که از ناحیه تحتانی ستون فقرات و از کنار دیسک‌های انتهایی کمر شروع و به سمت باسن و پشت ران و ساق پا ادامه خواهد یافت.
سیاتیک دردی است که از پایین کمر شروع می‌شود و از طریق پاها به سمت پایین و در مواردی این درد به سمت پاها گسترش خواهد یافت. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که چیزی در بدن(مانند فتق دیسک یا خار استخوان) بر روی عصب سیاتیک فشار وارد کند. برخی از افراد دچار درد شدید و ناگهانی می‌شوند و در برخی دیگر احساس سوزن سوزن شدن، ضعف و بی حسی در پاها احساس می‌کنند.
کمردرد شدید و ناگهانی که با انتشار درد به باسن، پشت ران و ساق پا همراه است مهم‌ترین علائم درد سیاتیک هستند.
این موضوع در فرد درد و ناراحتی ایجاد می‌کند، اما درمان‌های موثر بسیاری برای آن وجود دارد. در نهایت بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک نیازی به جراحی ندارند و تقریبا نیمی از آنها در طی 6 هفته فقط با استراحت و دارو بهبود خواهند یافت. در ادامه درمان درد سیاتیک را بررسی خواهیم کرد.

درمان درد سیاتیک

انواع روش‌های درمان درد سیاتیک

بعد از اینکه پزشک بیماری سیاتیک را تشخیص داد، براساس شرایط بیمار ممکن از یکی یا چند مورد از روش‌های زیر را برای درمان توصیه و تجویز نماید. درمان درد سیاتیک با روش های مختلف دارویی، فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی و همچنین جراحی امکان پذیر است و انتخاب آن بر عهده جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات با در نظر گرفتن ترجیحات بیمار است.

گزینه های غیر جراحی برای درمان درد سیاتیک

بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک در طی چند هفته با درمان‌های خانگی بهتر می‌شوند. اگر درد فرد نسبتا خفیف است و فرد را از انجام کارهای روزمره باز نمی‌دارد ، پزشک ابتدا توصیه می‌کند ترکیبی از این راه‌حل‌های اساسی را امتحان کنید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می‌تواند یک سری تمرینات کششی و ورزشی برای فرد طراحی کند، که موجب افزایش انعطاف پذیری عضلات شده و با تقویت عضلات درگیر به بهبود وضعیت بدن کمک می‌کند و فشار وارده بر روی عصب را کاهش می‌دهد.

متخصص فیزیوتراپی همچنین ممکن است از روش‌های درمانی دیگر مانند لیزر، الکتروتراپی و منوال‌تراپی برای درمان سیاتیک استفاده کند.

• کشش: با کشش‌های کمر می‌توانید به تسکین درد سیاتیک خود کمک کنید.
  • ورزش کردن: هنگامی که در حال حرکت هستید، التهاب ایجاد شده بهبود خواهد یافت، بنابراین پیاده‌روی کوتاه می‌تواند موثر باشد. فیزیوتراپیست می‌تواند فرم بدن و حرکات وی را اصلاح کند تا دیگر صدمه‌ای به خود وارد نکنید.

استراحت محدود در تختخواب

سه روز استراحت دادن به پاهایتان معمولا می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و مهم این است که روی تشک یا بستر محکمی استراحت را انجام دهید. بعد از آن‌، بهتر است به فعالیت‌های عادی خود برگردید.

استفاده از بسته‌های گرم و سرد

هر بسته را چند بار در روز و هر بار چند دقیقه روی کمرتان بگذارید. ابتدا برای چند روز بسته‌های سرد، سپس بسته‌های گرم را استفاده کنید.

شاک‌ویو تراپی

این دستگاه نوعی مولد امواج آکوستیک است که باعث ایجاد فرآیند حفره‌زایی می‌شود. این دستگاه‌ها مستقیم بر روی شاک‌ویو اعمال خواهند شد. شاک‌ویو تنها در داخل بدن و در اثر فرایند کویتیشن ایجاد می‌شود و درد ناشی از سیاتیک را کاهش می‌دهد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی از امواج لیزر می‌تواند علاوه بر کاهش درد به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده کمک کند.

اوزون تراپی

در این روش درمانی از دستگاه‌های مولد اکسیژن برای تولید مولکول‌های اوزون استفاده می‌کنند. اوزون به صورت وریدی به جریان خون یا به صورت مستقیم از طریق زیرپوستی تزریق می‌گردد. ا.ز.ن به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی بافت‌های آسیب دیده و کاهش درد کمک خواهد کرد.

ورزش‌های مکنزی

ورزش‌های مکنزی به منظور درمان انواع مختلفی از مشکلات و دردهای پایین کمر از جمله دیسک کمر و سیاتیک انجام می‌شوند و می‌تواند به کاهش درد سیاتیک در پایین کمر و ران‌ها کمک کند.

اصلاح وضعیت و ارگونومی بدن

باید وضعیت و ارگونومی بدن را اصلاح نمایید، تا از ایجاد درد جلوگیری کند. راه رفتن و ایستادن، نشستن، بلند کردن اجسام، کش آمدن، خم شدن و چرخیدن و غیره در این روش درمانی اصلاح خواهند شد.

درمان‌های جایگزین

بسیاری از مردم بر این باورند که روش‌های درمانی جایگزین مانند یوگا، ماساژ، بیوفیدبک و طب سوزنی به درد سیاتیک کمک می‌کنند.

داروها

اولین گزینه درمانی فرد می‌تواند مسکن‌های بدون نسخه باشد. استامینوفن و NSAID (داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی) مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن بسیار مفید هستند، اما نباید بدون صحبت با پزشک از آنها برای مدت طولانی استفاده کنید.
اگر گزینه‌های بدون نسخه به درد فرد نمی‌خورد، ممکن است پزشک داروهای شل‌کننده عضلات یا ضدالتهاب‌های قوی‌تری با هدف کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات برای فرد تجویز کند.
گاهی داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی تریپتیلین (الاویل) و داروهای ضد تشنج نیز برای تشخیص پزشک موثر هستند. عملکرد این داروها به این صورت است که انتقال پیام‌های درد به مغز را کاهش می‌دهد. این داروها همچنین می‌توانند موجب افزایش تولید و ترشح هورمون‌های ضددرد طبیعی در بدن شود و از این طریق نیز به کاهش احساس درد کمک کنند.
تزریق استروئید به طور مستقیم به عصب تحریک شده نیز می‌تواند درد را تسکین ببخشد.

عمل جراحی برای درمان درد سیاتیک

وقتی همه راه‌های دیگر به شکست منجر شود، عمل جراحی آخرین راه‌حل برای حدود 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به سیاتیک است. اگر سیاتیک خفیف‌تری دارید اما بعد از 3 ماه استراحت، کشش و مصرف دارو هنوز درد دارید، احتمالا فرد و پزشک باید در مورد جراحی صحبت کنید.
در موارد نادر ، سیاتیک می‌تواند باعث سندرم equine cauda شود، وضعیتی که باعث می‌شود کنترل روده و مثانه خود را از دست دهید. وضعیتی که سریعا به عمل جراحی نیازمند است.
دو گزینه اصلی جراحی برای سیاتیک‌، دیسککتومی و لامینکتومی است.

دیسککتومی

در طی این روش ، جراح هر آنچه را که عصب سیاتیک فرد را تحت فشار قرار می‌دهد ، اعم از دیسک فتق شده، خار استخوان یا هر چیز دیگری را از محل آسیب خارج می‌کند. هدف از جراحی در واقع این است که جراح فقط قطعه‌ای که باعث ایجاد سیاتیک می‌شود را برمی‌دارد، اما گاهی اوقات جراحان برای حل این مشکل مجبور می‌شوند که کل دیسک را بردارند. برای دیسککتومی بیهوشی عمومی خواهید داشت و ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید.

لامینکتومی

لامینا بخشی از حلقه استخوانی است که نخاع را پوشانده است. در طی جراحی لامینکتومی، جراح لامینا و هرگونه بافتی را که بر روی عصب فشار می‌آورد را خارج می‌کند. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام خواهد گرفت، به این معنی که در حین عمل هوشیار نخواهید بود، که می‌تواند این جراحی تا 2 ساعت طول بکشد. و احتمالا همان روز یا روز دیگر از بیمارستان مرخص می‌شوید و دستورالعمل‌هایی را برای شروع قدم زدن در روز برای بعد از بازگشت به خانه دارید.

عالی وجامع بودتوضیحاتتون