درمان درد سیاتیک : انواع روش های جراحی و غیرجراحی

عصب سیاتیک یکی از بزرگترین اعصاب بدن است که از ناحیه تحتانی ستون فقرات و از کنار دیسک های انتهایی کمر شروع شده و به سمت باسن و پشت ران و ساق پا می رود.
سیاتیک دردی است که از پایین کمر شروع می شود و از طریق پاها به پایین گسترش یافته و گاهی به پایین پاها می رسد. این اتفاق زمانی می افتد که چیزی در بدن (مانند فتق دیسک یا خار استخوان ) عصب سیاتیک را فشرده کند. برخی از افراد دچار درد شدید و ناگهانی می شوند و در برخی دیگر احساس سوزن سوزن شدن ، ضعف و بی حسی در پاها می کنند.
کمردرد شدید و ناگهانی که با انتشار درد به باسن، پشت ران و ساق پا همراه است مهم ترین علائم درد سیاتیک هستند.
این موضوع باعث درد و ناراحتی می شود ، اما درمان های موثر بسیاری برای آن وجود دارد. در نهایت بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک نیازی به جراحی ندارند و تقریبا نیمی از آنها در طی 6 هفته فقط با استراحت و دارو بهبود می یابند. در ادامه درمان درد سیاتیک را بررسی خواهیم کرد.

روش های درمان درد سیاتیک

بعد از اینکه پزشک بیماری سیاتیک را تشخیص داد ، بر اساس شرایط بیمار ممکن از یکی یا چند مورد از روش های زیر را برای درمان توصیه و تجویز نمیاد. درمان درد سیاتیک با روش های مختلف دارویی ، فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی و همچنین جراحی امکان پذیر است و انتخاب آن بر عهده جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  با در نظر گرفتن ترجیحات بیمار است.

گزینه های غیر جراحی برای درمان درد سیاتیک

بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک در طی چند هفته با درمان های خانگی بهتر می شوند. اگر درد شما نسبتا خفیف است و شما را از انجام کارهای روزمره باز نمی دارد ، پزشک ابتدا توصیه می کند ترکیبی از این راه حل های اساسی را امتحان کنید.

فیزیوتراپی:

یک فیزیوتراپیست می تواند یک سری تمرینات کششی و ورزشی برای شما طراحی کند، که موجب افزایش انعطاف پذیری عضلات شده و با تقویت عضلات درگیر به بهبود وضعیت بدن برای کاهش فشار وارده به عصب سیاتیک کمک می کند.

متخصص فیزیوتراپی همچنین ممکن است از روش های درمانی دیگر مانند لیزر پرتوان ، الکتروتراپی و منوال تراپی برای درمان سیاتیک استفاده کند.

• کشش: با کشش های کمر می توانید به تسکین درد سیاتیک خود کمک کنید.
  • ورزش کردن: هنگامی که در حال حرکت هستید ، التهاب می تواند بهبود یابد ، بنابراین پیاده روی کوتاه می تواند ایده خوبی باشد. فیزیوتراپیست شما می تواند از صحیح بودن فرم بدن و حرکات شما اطمینان حاصل کند تا دیگر صدمه ای به خود وارد نکنید.

استراحت محدود در تختخواب:

سه روز مرخصی دادن به پاهایتان معمولا نتیجه می دهد و مهم این است که روی تشک یا بستر محکمی استراحت را انجام دهید. پس از آن ، بهتر است به فعالیت های عادی خود برگردید.

استفاده از بسته های گرم و سرد:

هر بسته را چند بار در روز و هر بار چند دقیقه روی کمرتان بگذارید. ابتدا برای چند روز بسته های سرد، سپس بسته های گرم را استفاده کنید.

درمان های جایگزین:

بسیاری از مردم بر این باورند که روش های درمانی جایگزین مانند یوگا ، ماساژ ، بیوفیدبک و طب سوزنی به درد سیاتیک کمک می کنند.

داروها:

اولین گزینه شما می تواند مسکن های بدون نسخه باشد. استامینوفن و NSAID (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند آسپیرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن بسیار مفید هستند ، اما نباید بدون صحبت با پزشک از آنها برای مدت طولانی استفاده کنید.
اگر گزینه های بدون نسخه به درد شما نمی خورد ، ممکن است پزشک داروهای شل کننده عضلات یا ضد التهاب های قوی تری با هدف کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات برای شما تجویز کند.
گاهی داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین (الاویل) و داروهای ضد تشنج نیز به تشخیص پزشک موثر هستند. روش کار این داروها کاهش انتقال پیام های درد به مغز است. این داروها همچنین می تواند موجب افزایش تولید و ترشح هورمون های ضددرد طبیعی در بدن شده و از این طریق نیز به کاهش احساس درد کمک کنند.
تزریق استروئید به طور مستقیم به عصب تحریک شده نیز می تواند تسکین محدودی برای شما ایجاد کند.

عمل جراحی برای درمان درد سیاتیک

وقتی همه راه های دیگر به شکست منجر شود ، عمل جراحی آخرین راه حل برای حدود 5٪ تا 10٪ افراد مبتلا به سیاتیک است. اگر سیاتیک خفیف تری دارید اما بعد از 3 ماه استراحت ، کشش و مصرف دارو هنوز درد دارید ، احتمالا شما و پزشک تان باید در مورد جراحی صحبت کنید.
در موارد نادر ، سیاتیک می تواند باعث سندرم equine cauda شود، وضعیتی که باعث می شود کنترل روده و مثانه خود را از دست دهید. وضعیتی که سریعا به عمل جراحی نیازمند است.
دو گزینه اصلی جراحی برای سیاتیک ، دیسککتومی و لامینکتومی است.

دیسککتومی

در طی این روش ، جراح هر آنچه را که عصب سیاتیک شما را تحت فشار قرار می دهد ، اعم از دیسک فتق شده، خار استخوان یا هر چیز دیگری را از محل آسیب خارج می کند. هدف از جراحی در واقع این است که جراح فقط قطعه ای که باعث ایجاد سیاتیک می شود را بردارد، اما گاهی اوقات جراحان برای حل این مشکل مجبور می شوند که کل دیسک را بردارند. برای دیسککتومی بیهوشی عمومی خواهید داشت و ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید.

لامینکتومی

لامینا بخشی از حلقه استخوانی است که نخاع را پوشانده است. در طی جراحی لامینکتومی ، جراح لامینا و هرگونه بافتی را که بر روی عصب فشار می آورد را خارج می کند. شما بیهوشی عمومی خواهید داشت ، به این معنی که در حین عمل بیدار نخواهید بود ، که می تواند تا 2 ساعت طول بکشد. و احتمالا همان روز یا روز دیگر از بیمارستان مرخص می شوید و دستورالعمل هایی را برای شروع قدم زدن در روز برای بعد از بازگشت به خانه دارید.