حتماً می‌دانید که بین هر یک از استخوان‌های ستون فقرات، دیسکی قرار می‌گیرد که این دیسک کمک می‌کند تا سلامت استخوان حفظ شود چرا که ضربات را به خود جذب می‌کند و مانع از رسیدن ضربه به استخوان می‌شود. حال اگر دیسک کمر از جای خود بیرون آمده باشد ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی فرد و یا خطراتی برای دیسک ایجاد کند.
در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که عوارض جراحی دیسک کمر چیست و آیا خطراتی برای سلامتی فرد دارد یا خیر؟

جراحی دیسک کمر و عوارض آن

چرا دیسک کمر دچار فتق می‌شود؟

از جمله مواردی که می‌توان به عنوان دلیلی که باعث فتق دیسک کمر می‌شود ذکر کرد: چرخش‌های ناگهانی ستون فقرات و یا بلند کردن غیر صحیح اجسام سنگین و همچنین چاقی یا اضافه وزن و یا کهولت سن است.
بیرون زدگی دیسک ممکن است در ابتدا منجر به درد و ناراحتی نشود اما اگر به قسمت انتهای اعصاب که در پشت قرار گرفته است فشار وارد کند ممکن است دردهایی در پشت بدن یا پاها احساس شود و گاهی ممکن است بیرون زدگی دیسک گردن همراه با درد در شانه‌ها، گردن و بازو همراه باشد.

جراحی دیسک کمر و عوارض آن

اکثر پزشکان که در این زمینه تخصص دارند معتقد هستند که باید از روش‌های غیر از عمل و روش‌های کم‌خطرتر برای درمان و بهبودی فرد استفاده شود و فقط در شرایط حاد از عمل جراحی دیسک کمر بهره برده شود.
اما شاید شما هنگامی‌که پزشک جراحی را به شما پیشنهاد دهد، به این موضوع فکر کنید که عوارض جراحی دیسک کمر چه می‌تواند باشد و آیا این جراحی می‌تواند به شما آسیب‌هایی را وارد کند یا خیر.
در اینجا قصد داریم که به عوارض جراحی دیسک کمر بپردازیم و تک به تک هر کدام را برای شما بیان کنیم و پس از آن به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانید بعد از عمل مراقبت‌هایی را از خود داشته باشید تا دچار عوارض جراحی دیسک کمر نشوید.

عوارض جراحی دیسک کمر

همانند سایر روش‌های جراحی، جراحی دیسک کمر نیز دارای عوارضی است و باید بدانید که عوارض جراحی دیسک کمر معمولاً زیاد می‌باشد.
در ادامه به عوارض جراحی دیسک کمر اشاره می‌کنیم که البته باید بدانید تمام این عوارض در همه افراد به شکل صددرصد نمایش داده نمی‌شود. انتخاب بهترین جراح دیسک کمر و سلامت کلی بیمار و رعایت نکاتی بعد و قبل جراحی می‌تواند به کاهش این عوارض کمک کند.

علائم مکرر یا مداوم

جراحی دیسک کمر به طور کلی در تسکین علائمی مانند درد و بی حسی پا مؤثر است. با این حال، برخی از افراد علائم خود را پس از عمل جراحی ادامه می‌دهند، یا در عرض چند سال پس از عمل مجدداً علائم را نشان می‌دهند.
علائم مکرر می‌تواند ناشی از ضعیف شدن ستون فقرات، لغزش دیسک دیگر یا تشکیل استخوان جدید یا ضخیم شدن رباط باشد که به نخاع شما فشار می‌آورد. گاهی اوقات ممکن است بعد از عمل زخم در اطراف اعصاب ایجاد شود، که می‌تواند علائم مشابه فشرده سازی عصب را ایجاد کند.

در صورت عود مجدد علائم، معمولاً درمان‌های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی ابتدا مورد آزمایش قرار می‌گیرند، اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به جراحی بیشتر باشد. عمل‌های مکرر نسبت به عمل‌های اول خطر بیشتری برای ایجاد عوارض دارد.
متأسفانه، هیچ درمان مؤثری برای زخم در اطراف اعصاب وجود ندارد. با این حال، شما می‌توانید با انجام تمرینات منظم که توسط فیزیوتراپ پس از جراحی توصیه شده است، خطر ایجاد زخم را کاهش دهید.

عفونت

یکی از شایع‌ترین عوارض جراحی دیسک کمر عفونت در محل ایجاد برش است. هنگامی‌که جراحی شما به اتمام می‌رسد باید به این موضوع توجه کنید که زخم شما باید همیشه به طور مناسبی تمیز و عاری از هرگونه کثیفی باشد. بهتر است که جای زخم ضدعفونی شود تا از بروز انواع عفونت‌ها در فرد جلوگیری شود. عفونت‌ها را معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان با موفقیت درمان کرد.

لخته شدن خون

خطر ایجاد لخته خون پس از جراحی کمری، به ویژه در ساق پا وجود دارد. این به عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شناخته می‌شود.
DVT می‌تواند باعث درد و تورم در پای شما شود و در موارد نادر ممکن است منجر به یک مشکل جدی به نام آمبولی ریه شود. این شرایطی است که قطعه‌ای از لخته خون جدا می‌شود و یکی از رگ‌های خونی در ریه‌ها را مسدود می‌کند.
با فعال ماندن در دوران نقاهت یا پوشیدن جوراب‌های فشاری برای بهبود جریان خون می‌توانید خطر ایجاد لخته خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

عوارض جراحی دیسک کمر

پارگی دورال

این خطر وجود دارد که پارگی دورال در تمام انواع جراحی‌های ستون فقرات، از جمله جراحی دیسک کمر رخ دهد. دورال یک بافت کیسه مانند ضد آب است که نخاع و اعصاب نخاعی را می‌پوشاند.
اگر پارگی در زمان جراحی شناسایی و ترمیم نشود، می‌تواند منجر به نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) بعد از عمل شود.
جراح شما از خطر پارگی دورال آگاه است و در صورت وقوع، پارگی را با بخیه می‌بندد. در بیشتر موارد، تعمیر با موفقیت انجام می‌شود و هیچ مشکل یا مشکلی دیگر به وجود نمی‌آید. با این حال، ممکن است در تعداد کمی از موارد، جراحی اصلاحی بیشتری مورد نیاز باشد.

نشت مایع مغزی نخاعی

در طول عمل جراحی دیسک کمر، خطر آسیب تصادفی به دیواره عصب وجود دارد که می‌تواند منجر به نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) شود.
اگر این امر در حین عملیات کشف شود، بخیه و تعمیر می‌شود. با این حال، نشت‌های کوچک گاهی اوقات فقط پس از عمل آشکار می‌شوند و باعث مشکلاتی مانند سردرد و نشت زخم می‌شوند. ممکن است به جراحی بیشتری برای ترمیم این مورد نیاز باشد.

زخم‌های صورت و از دست دادن بینایی

همانطور که در حین عمل جراحی دیسک کمر در حالت رو به پایین قرار گرفته‌اید، در حین انجام عمل روی پیشانی و چانه خود استراحت می‌کنید.
متخصص بیهوشی به طور مرتب بررسی می‌کند تا مطمئن شود که مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما بسیاری از افراد با صورت کمی پف کرده بیدار می‌شوند. در برخی موارد، زخم قرمز روی پیشانی یا چانه ایجاد می‌شود که ممکن است چند روز طول بکشد.

آسیب عصبی و فلج

برخی از بیمارانی که تحت عمل جراحی دیسک کمر قرار می‌گیرند، در نتیجه عمل دچار بی حسی یا ضعف جدیدی در یک یا هر دو پا می‌شوند.
فلج یک عارضه غیر معمول، اما جدی است که می‌تواند در نتیجه جراحی فشرده سازی کمر ایجاد شود.
آسیب‌های عصبی و فلج می‌تواند ناشی از تعدادی از مشکلات مختلف باشد، از جمله:

  • خونریزی داخل ستون فقرات (هماتوم خارج نخاعی)
  • نشت مایع نخاعی (دوروتومی‌اتفاقی)
  • آسیب تصادفی به عروق خونی که خون نخاع را تامین می‌کنند
  • آسیب ناگهانی به اعصاب هنگام حرکت در حین عمل جراحی

مشکلات مجاری ادراری:

گزارشی از افراد بوده است که پس از عمل جراحی دیسک کمر مشکلات تکرر ادرار و یا احتباس ادرار را داشتند و این مشکل به مرور برایشان رفع شده است.

مشکل در اجابت مزاج:

همچنین از عوارض جراحی دیسک کمر می‌توان به امکان یبوست و یا حتی بی اختیاری در دفع مدفوع اشاره کنیم.

نا موفق بودن عمل:

گاهی ممکن است پس از آنکه عمل جراحی دیسک کمر را به پایان برسانید هیچ علائم کاهش بیماری در پا و یا درد در ناحیه کمر نداشته باشید و این نشان دهنده این موضوع است که عمل شما موفق نبوده است.

مرگ

مانند سایر انواع جراحی، خطر مرگ در حین یا بعد از عمل جراحی دیسک کمر وجود دارد، اگرچه این مورد نادر است. لخته شدن خون، واکنش بد به داروی بیهوشی و از دست دادن خون همگی می‌توانند زندگی فرد را تهدید کنند.

جراحی دیسک کمر

پس از جراحی دیسک کمر:

پس از عمل جراحی دیسک کمر برای این‌که بتوانید از عوارض جراحی دیسک کمر جلوگیری کنید بهتر است که:

  • پس از پنج روز استحمام کنید و دائماً پاها را به صورت خوابیده حرکت و ورزش دهید تا خون درون پاها جاری شود.
  • همچنین باید بدانید که رژیم غذایی شما معمولی می‌باشد و باید بدانید که فقط شکم باید به شکل نرم کار کند مگر آنکه بیماری خاص دیگری داشته باشید همچنین بهتر است از توالت فرنگی به جای توالت سنتی استفاده نمایید.
  • هنگام خواندن نماز بهتر است که به صورت نشسته نماز بخوانید و مهر را نیز به پیشانی بگذارید و خم نشوید.
  • در مجموع بهتر است که از اعمال هر گونه فشار بر روی کمر خود اجتناب کنید و حتی از حرکت‌های زیاد جلوگیری کنید و بر روی تشک سفت استراحت کنید و بدانید که استفاده از تختخواب بهتر از آن است که بر روی زمین استراحت کنید.
  • به عنوان نکته آخر ذکر کنیم که اگر منزل شما در طبقات بالایی ساختمان می‌باشد و همچنین آسانسور ندارید بیمار نباید خودش از پله بالا برود و بهتر است که با صندلی و به کمک سه نفر، فرد بیمار به منزل انتقال داده شود.

نظرات کاربران

    سلام آقای دکتر من ۱۷ روز قبل عمل کردم دیروز یکسری حرکت کششی سبک توی گوگل دیدم و انجام دادم ..امروز درد عجیبی توی عضلات دوقل و زیر ران پام احساس میکنم…
    لطفا جواب بدید خیلی میترسم

    سلام ببخشید یه سوال داشتم همسرم بعدازعمل دیسک که شش ماه میباشد دچارپارگی شامه واحتباس ادرای ویبوست شدید شده میخواستم بدونم آیا احتباس ادراری ویبوست قابل درمان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button