ستون فقرات تشکیل شده از مهره هایی است که این مهره ها سبب حرکت بدنن انسان به سمت جلو،عقب و یا چرخیدن می شود. میان مهره های کمر دیسک های وجود دارند که درون این دیسک ها یک ماده ژلانتینی وجود دارد. این ماده ژلاتینی سبب می شود مهره های کمر به آسانی حرکت کنند و در حین حرکت دچار ساییدگی نشوند. در صورتی که به دلایل مختلف از جمله بلند کردن اشیاء سنگین، فعالیت های بدنی نامناسب ودیگر علت ها ماده ژله ای درون دیسک ها به بیرون بزند به آن بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر می گویند. در ادامه درباره مراقبت های پس از جراحی دیسک کمر به تفصیل توضیح خواهیم داد.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر

دیسک ها بافتی با خاصیت انعطاف پذیری هستند که بین مهره ها در ستون فقرات قرار دارند و با جذب شوک هایی که به ستون فقرات وارد می شود در پیشگیری از آسیب دیدگی مهره ها نقش اصلی را دارند ، چناچه عاملی سبب آسیب دیدگی و پارگی دیسک ها شود ماده ژلاتینی مانند آن به خارج نشت کرده و حتی ممکن است به عصب های نخاعی که از آن منطقه عبور می کنند نیز فشار وارد کند که این وضعیت سبب بروز علائم حسی و حرکتی در اندام ها می شود.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

• کمردرد مزمن و گاها شدید و ناتوان کننده
  • ناتوانی فرد در انجام کارهای روزمره بدلیل وجود درد
  • احساس گزگز و بی‌ حسی در پاها
  • ضعف عضلات کمر و پاها
  • فلج شدن پاها در موارد شدید
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع در موارد شدید

درمان دیسک کمر

برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر باید به جراح دیسک کمر مراجعه شود تا وی بر اساس شدت و محل آسیب درمان مناسب را اتخاذ کند ، پزشک ابتدا سعی می کند با اقدامات غیرجراحی همچون استراحت ، ورزش و فیزیوتراپی به درمان دیسک کمک کند و انجام جراحی را تنها در موارد حاد و پیشرفته بیماری توصیه می کند

جراحی دیسک کمر

یکی از راه های درمان بیرون زدگی دیسک کمر جراحی است. روش های مختلفی برای جراحی دیسک کمر وجود دارد که بسته به نوع و شدت بیرون زدگی بهتر روش جراحی انتخاب می شود تا بیمار بهبود یابد وبه زندگی عادی خود و فعالیت های روزانه بازگردد.جراحی دیسک کمر جز جراحی های مهم و سختی است که مراقبت های پس از آن از اهمیت زیادی برخوردار است و در واقع مکمل درمان است.هدف از جراحی دیسک کمر بهبود علائمی مانند کمردرد مزمن و ناتوان کننده و اختلالات عملکردی در اندام های تحتانی است.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر

مراقبت های پس از جراحی دیسک کمر به اندازه خود جراحی دیسک کمر اهمیت دارد و باید توجه زیادی به آن شود تا بهترین نتایج درمانی پس از جراحی دیسک کمر حاصل شود.بنابراین پس از هر جراحی برای بیمار توصیه های خود مراقبتی ای وجود دارد که فرد می تواند با رعایت این اصول زمان بهبودی خود را تسریع ببخشد. در ادامه به موارد خود مراقبتی اشاره خواهیم کرد:

رژیم غذایی

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و انواع ویتامین ها ، مصرف مایعات فراوان و اجتناب از مصرف غذاهای پرچرب نیز به فرایند ترمیمی زخم جراحی دیسک کمر کمک می کنند.بنابراین بهتر است بیمار پس از جراحی رژیم غذایی مناسب و متعادلی داشته باشد تا بتواند مواد مورد نیاز بدن خود را بدون استفاده از مواد غذایی مضر که ممکن است خطر فشار خون و دیابت را افزایش دهد تامین کند.

رژیم غذایی پس از جراحی دیسک کمر

نحوه خوابیدن

نحوه خوابیدن بیمار به گونه ای که کمترین فشار بر محل جراحی وارد شود از نکات مهم در مراقبت های پس از جراحی دیسک کمر است که توسط پزشک به بیمار توصیه می شود. بهترین شکل خوابیدن برای بیمار دیسک کمر خوابیدن به پهلو به صورت جنین است و همچنین پزشکان توصیه می کنند هنگام خوابیدن به این شکل بیمار یک بالش میان زانو های خود قرار دهد.

پانسمان زخم

تمیز و استریل بودن محل زخم جراحی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و پانسمان بیمار باید هر روز تعویض شود.تا جایی که امکان دارد بیمار استحمام نکند تا زخم آن دچار عفونت نشود و یا اینکه برای جلوگیری از عفونت و التهاب زخم از پانسمان های ضد آب استفاده شود که در اکثر داروخانه ها موجود است و بیمار می تواند تهیه کند و پانسمان زخم خود را در مدت زمان مشخص تعویض کند.

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی نیز یکی از مهم ترین نکاتی است که پس از جراحی دیسک کمر باید به آن توجه شود ، فیزیوتراپی به بیمار کمک می کند تا هرچه سریع تر به زندگی عادی خود پس از جراحی دیسک کمر بازگردد.از آنجایی که پس از جراحی به دلیل عدم تحرک خطر به وجود آمدن لخته خون وجود دارد بیمار بهتر است جهت توانبخشی فیزیوتراپی شود که این عمل توسط خود بیمار و به کمک یک فیزیوتراپ و زیر نظر پزشک معالج انجام می شود و بیمار می تواند با عمل به برنامه فیزیوتراپی تعیین شده توسط فیزیوتراپ با انجام نرمش های مناسب از بروز لخته خون و یا زخم بستر جلوگیری کند.

رابطه جنسی پس از جراحی

بهتر است تا یک ماه پس از جراحی ارتباط جنسی بسیار ملایم و در حد رفع میل جنسی باشد و تا دوماه پس از جراحی بهتر است رابطه جنسی آرام و بدون جنب و جوش انجام شود تا فشاری بر ناحیه جراحی شده واردنشود. پس این دو ماه بیمار به حالت نرمال خود باز میگردد . این باور که جراحی بر کاهش میل جنسی تاثیر میگذارد غلط است اما ممکن است برخی از افراد پس از جراحی به سندرم دم اسبی مبتلا شوند که در آن حالت ممکن است تغییراتی در میل جنسی و توان حرکتی جسمانی فرد ایجاد شود.

رانندگی پس از جراحی دیسک کمر

بدون اجازه پزشک نباید بیمار شروع به رانندگی کند وپس از آن باید در شرایطی باشد که ضربه شدید در رانندگی به جسم بیمار وارد نشود و یا هرگاه که احساس نیاز برای استراحت کرد بتواند به راحتی توقف و استراحت کند.

نحوه سفر کردن پس از جراحی

بهتر است مدتی پس از جراحی بیمار به سفر نرود تا بهبودی او بازگردد. در صورتی که سفر برای او ضروری است بهتر است از سفر هوایی استفاده کند زیرا در هواپیما این امکان وجود دارد که بیمار پس ار هر چند دقیقه از جای خود بلند شود و  چند قدمی راه برود اما اگر به دلایل مختلف امکان سفر هوایی برای بیمار وجود نداشت می تواند از سفر با خودرو استفاده کند به شرط آن که هر 45 دقیقه فرصت توقف و استراحت داشته باشد.

موارد موثر بر زمان بهبودی

در ابتدا بیمار باید بداند که دوران نقاهت پس از جراحی دیسک کمر نسبت به سایر اعمال جراحی کمی بیشتر است و بیمار در طی این دوران با عمل به توصیه های پزشک  می تواند به نتایج مطلوبی برسد.
البته هرچه سن بیمار بیشتر باشد دوران نقاهت پس از جراحی نیز بیشتر است و بهبودی کامل بیمار زمان بیشتری طول می کشد.
جراحی دیسک کمر با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و هرچه روش مورد استفاده تهاجمی تر باشد دوران نقاهت و مراقبت های پس از جراحی دیسک کمر نیز بیشتر خواهد بود.
وضعیت جسمی بیمار و سوابق پزشکی او نقش موثری در زمان دوران نقاهت دارد ، افراد جوان و یا افرادی که بدن آن ها آمادگی جسمانی خوبی دارد سریع تر به شرایط مطلوب می رسند.