به تجمع غیرعادی سلول‌ها در مغز تومور مغزی می‌گویند. تومور مغزی انواع خوش‌خیم و بدخیم دارد. تومور مغزی در فضای بین جمجمه و مغز رشد می‌کند و با رشد کردن فشار زیادی را بر مغز اعمال می‌کند، بنابراین لازم است حتما برای درمان سریع‌تر آن اقدام شود. تومور مغزی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. دسته تومورهای اولیه تومورهایی هستن در مغز پدید یافته و در همان مکان رشد می‌کنند. تومورهای ثانویه تومور‌هایی هستند که در قسمت دیگری از بدن تشکیل شده و به مرور زمان به مغز راه یافته و در آنجا رشد می‌کنند. روش‌های درمانی مختلفی برای تومور مغزی وجود دارد. در ادامه این مقاله درباره جدیدترین روش درمان تومور مغزی توضیح دهیم.

جدیدترین روش درمان تومور مغزی

عوامل خطر

ابتلا به بیماری تومور مغزی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در ادامه برخی از عوامل خطرناک ابتلا به تومور مغزی اشاره خواهیم کرد:

سن: با افزایش سن خطر ابتلا به تومور مغزی نیزافزایش می‌یابد.

نژاد: درصد کمی از علل ابتلا به بیماری تومور مغزی را نژاد تشکیل می‌دهد. اما معمولا افراد سفید پوست به این بیماری دچار می‌شوند.  

 مواد شیمیایی: قرار گرفتن در معرض مستقیم مواد شیمیایی به دلیل شغل وابسته به این مواد از دلایل ابتلا به بیماری تومور مغزی است.

تشعشعات: قرار گرفتن در معرض مستقیم تشعشعات یونیز کننده می‌تواند از عواملی باشد که فرد را به بیماری تومور مغزی مبتلا می‌سازد.

علائم تومور مغزی

علائم و نشانه‌های تومور مغزی به محل قرار گیری و اندازه تومور مغزی بستگی دارد. برخی از تومور‌های مغزی می‌توانند به طور مستقیم به مغز فشار وارد کنند. و برخی دیگر از تومورها به اطراف مغز فشار وارد می‌کنند. به طور کلی وجود تومور در مغز می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • استفراغ
  • تاری دید و یا دوبینی
  • سرگیجه مداوم
  • سردرد های شدید
  • سردردهایی که با سرفه یا عطسه بدتر می‌شوند
  • از دست دادن ادارک
  • اختلال در عملکرد مغز
  • تغییرات شنیداری
  • مشکلات بلع
  • از دست دادن تعادل
  • ازدست دادن کنترل روده و مثانه
  • از دست دادن احساس در قسمت هایی از بدن
  • اختلال در گفتار و ادراک صحبت های دیگران

کدام روش درمانی برای تومورهای مغزی مناسب‌تر است؟

افرادی که تومور مغزی دارند گزینه‌های مختلفی برای درمان آنها وجود دارد. بسیاری از مردم نیاز به درمان‌های ترکیبی دارند. انتخاب درمان مناسب هر فرد به موارد زیر وابسته است:

  • نوع و درجه تومور مغزی
  • محل تومور در مغز
  • اندازه تومور
  • سن و سلامت عمومی فرد
تشخیص درمان تومور مغزی

تشخیص تومور مغزی

مراحل مختلفی برای تشخیص تومور مغزی انجام می‌شود. اولین مرحله معاینه مستقیم پزشک است که اعصاب مختلف بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مرحله بعد با تاباندن نوری مستقیم به مردمک چشم عملکرد چشم را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از آن ممکن است پزشک معالج برای تشخیص دقیق بیماری از تصاویر ام‌آر‌آی و یا سی‌تی‌اسکن استفاده کند. همچنین آنژیوگرافی و بررسی خونرسانی رگ‌ها به مغز به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دقیق‌تری از بیماری داشته باشد. نمونه‌برداری از مغز نیز یکی از روش‌های تشخیص تومور مغزی در مراحل پیشرفته آن است.

روش های درمان تومور مغزی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم تومور مغزی روش‌های درمان متفاوتی دارد و پزشک با توجه به نوع و محل قرارگیری تومور بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یکی از روش‌های درمان تومور مغزی است که برای برخی از بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش داروهایی به صورت خوراکی و یا تزریق وارد بدن بیمار می‌شود و می‌تواند تا حدودی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. همچنین این روش عوارضی مانند ریزش مو، بی‌اشتهایی و عوارض دیگری را به همراه خواهد داشت. در برخی از بیماران این روش می‌تواند بسیار موثر واقع شود و بیمار را به زندگی عادی خود بازگرداند و در برخی بیماران این روش ممکن است موثر واقع نشود.

رادیوتراپی

در درمان رادیوتراپی، از امواج با طول موج بالا و کنترل شده استفاده می‌شود. اشعه با رساندن آسیب به DNA داخل سلول‌ها مانع از تقسیم و رشد سلول ها می‌شود. نتایج این شیوه درمانی به مرور زمان مشخص می‌شود. به مرور زمان، سلول‌های غیرعادی می‌میرند و تومور کوچک خواهد شد.

جراحی

آخرین روش درمانی تومور مغزی جراحی است. در صورتی که درمان‌های غیرجراحی موثر نباشند لازم است بیمار جراحی شود. جراحی تومور مغزی بسیار حساس است و لازم است با دقت و مهارت زیادی انجام شود تا به بافت مغز آسیبی وارد نشود. در صورتی که تومور پراکنده و در بافت مغز باشد جدا سازی آن بسیار کار سختی است.

درمان هدفمند دارویی

یکی از روش‌های درمانی برای تومور مغزی درمان هدفمند است، که در این درمان دارو می‌تواند اختلالات سلول‌های سرطانی را مسدود کند و باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود. داروهای درمانی برای انواع خاصی از تومورهای مغزی در دسترس هستند، و بسیاری دیگر در انواع درمان‌ها بعد از این مورد انجام می‌شوند.

جدیدترین روش درمان

درمان گلیوبلاستوما جدیدترین روش درمان تومور مغزی است. این روش هم به سلول‌های سرطانی و هم سلول‌های عصبی به یک اندازه آسیب می‌رساند. با این حال با پمپ یون جمسیتابین سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌‌گیرند و آسیبی به سلول‌های عصبی وارد نمی‌شود. 

 

نظرات کاربران

    آقای دکتر این پمپی یون جمسیتابین که برای درمان تومور نوشتید آیا ایران داره؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button