ممکن است ستون فقرات در حالت هایی غیر از حالت طبیعی خود قرار بگیرد و اشکال مخلفی داشته باشد. گودی کمر انحنای شدید ستون فقرات ات که در مواردی ممکن است مشکلات شدیدی را برای افراد به وجود بیاورد. بنابراین لازم است همه افراد علائم و عوامل ایجاد گودی کمر را بشناسند تا بروز آن جلوگیری کنند و یا در صورت وجود چنین آسیبی برای درمان آن اقدام کنند. در این مقاله به توضیح علائم و عوامل گودی کمر میپردازیم. 

گودی کمر

گودی کمر 

لوردوز به عنوان منحنی بیش از حد داخلی ستون فقرات تعریف می شود. گودی کمر با انحناهای طبیعی ستون فقرات در ناحیه گردن ، قفسه سینه و کمر متفاوت است، که تا حدی کیفوتیک (نزدیک گردن) یا لوردوتیک (نزدیک کمر) است. منحنی های طبیعی ستون فقرات سر را در بالای لگن قرار می دهد و به عنوان جاذب ضربه عمل می کند تا فشار مکانیکی را در حین حرکت توزیع کند.

انواع مختلف گودی کمر 

لوردوز در همه گروه های سنی یافت می شود. این بیماری در درجه اول بر ستون فقرات کمری تأثیر می گذارد ، اما می تواند در گردن هم رخ دهد. هنگامی که در ستون فقرات کمری یافت می شود ، بیمار ممکن است به صورت نوسان دار ظاهر شود ، باسن برجسته تر است و به طور کلی یک حالت اغراق آمیز است. لوردوز کمری نیز می تواند دردناک باشد ، گاهی اوقات بر حرکت تأثیر می گذارد.

لوردوز کمر
همانطور که گفته شد ، اکثر موارد لوردوز کمر را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی فردی در ناحیه کمر دچار لوردوز می شود ، می تواند روی یک سطح صاف دراز بکشد و بین کمر و سطح آن فاصله داشته باشد. اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به لوردوز کمردرد را تجربه می کنند ، این درد بلافاصله ناشی از این بیماری نیست – در واقع اغلب از سایر عوامل پیرامونی مانند ضعف تنه ، همسترینگ کوتاه و ضعف ران ناشی می شود.

لوردوز گردن
لوردوز گردن لوردوز گردن است و اگرچه کمتر از لوردوز کمر شایع است ، اما ممکن است اتفاق بیفتد. این می تواند منجر به گردن “چرخش” شود ، و گاهی اوقات ، منحنی هیچ عصب یا مهره ای را فشرده نمی کند. اما این بدان معناست که منحنی باعث می شود ماهیچه های گردن حتی بیشتر کار کنند ، که می تواند منجر به درد گردن ، اسپاسم و محدودیت تحرک شود.

علل شایع گودی کمر

برخی از فرآیندهای بیماری می توانند بر ساختار ستون فقرات تأثیر منفی بگذارند و باعث ایجاد لوردوز شوند. برخی از علل شایع عبارتند از:

  • کیفوز: (“قوز”) ممکن است کمر را مجبور به جبران عدم تعادل ایجاد شده توسط منحنی در سطح بالاتر ستون فقرات کند.
  • چاقی:چاقی ممکن است باعث شود برخی از افراد دارای اضافه وزن برای بهبود تعادل به عقب متمایل شوند. این بر وضعیت بدن تأثیر منفی می گذارد.
  • پوکی استخوان: پوکی استخوان یک بیماری تراکم استخوانی است که ممکن است باعث از دست دادن قدرت مهره ها شود و ساختار ستون فقرات را به خطر بیندازد.
  • اسپوندیلولیستزیس : اسپوندیلولیستزیس زمانی رخ می دهد که یک مهره در رابطه با یک مهره مجاور به جلو می لغزد ، معمولاً در ستون فقرات کمری.
    هر لوردوز نیاز به درمان پزشکی ندارد. با این حال ، هنگامی که منحنی سفت و سخت است، ارزیابی پزشکی ضروری است.

علائم گودی کمر

لوردوز ساختار دقیق و تنظیم بقیه ستون فقرات و در واقع کل بدن را از بین می برد و ماهیچه ها و تاندون ها را مجبور می کند تا بیشتر کار کنند تا حمایت لازم را انجام دهند. به همین دلیل است که علائم اصلی لوردوز درد در گردن یا کمر است.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی حسی
  • مور مور
  • ضعف
  • بی اختیاری مثانه

درمان 

گودی کمر بیماری ای است که خوشبختانه درمان داد و لازم نیست بیماران همیشه به حالت خمیده باشند. برخی از روش های درمان شامل: 

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی چندین بار در هفته برای تقویت ستون فقرات و بهبود دامنه حرکتی انجام می شود.

مسکن ها: داروهای ضد التهابی برای تسکین درد و ناراحتی

کمربند: در صورتی که بیماری در دوران کودکی و نوجوانی تشدید یابد استفاده از کمر بند توصیه می شود.

جراحی : در موارد بسیار شدید لوردوز ، ممکن است جراح ستون فقرات مجبور به انجام عمل جراحی شود تا از تشدید مشکلات عصبی اطمینان حاصل شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button