همه افراد دیسک گردن را دارند. این به این معنا است که دیسک جزئی از بدن انسان است و نقش مهمی را در فرآیند های حرکتی انسان ایفا می کند. زمانی که فرد به دلیل انجام فعالیت های نادرست ،ضربات شدید و بلند کردن اشیای سنگین دچار بیرون زدگی فتق می شوند با این مسئله رو به رو می شوند کیه آیا دیسک گردن خوب می شود؟ در ادامه این مقاله به بررسی روش های درمانی دیسک گردن می پردازیم .

آیا دیسک گردن خوب می شود؟

دیسک گردن

برای آنکه بدانیم دیسک گردن خوب می شود یا خیر نیاز است با آناتومی ستون فقرات،مهره ها و دیسک ها آشنا شویم.میان مهره های ستون فقرات دیسک هایی وجود دارند که وظیفه محافظت از مهره ها در برابر ساییدگی و سرخوردگی را بر عهده دارند. درون دیسک مایع ژله ای مانندی وجور دارد که سبب حرکت راحت تر مهره ها روی یکدیگر می شود. هنگام بلند کردن اشیاء سنگین و یا برخورد دیسک ها با ضربات شدید و فعالیت هایی که سبب قرار گرفتن ستون فقرات در حالتی غیر از حالت طبیعی خود می شوند سبب فتق دیسک یا همان بیرون زدگی دیسک گردن می شوند که در این حین ماده ژله ای درون دیسک ها بیرون می زند و فرد را دچار این عارضه می گرداند.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک گردن سبب درد گردن می شود بنابراین یکی از شایع ترین علائم بیرون زدگی دیسک گردن ، درد گردن است. از آنجایی که بیرون زدگی دیسک می تواند فشار را بر رشته های عصبی اطراف ستون فقرات وارد کند علائم دیسک گردن شامل :

• احساس ضعف در دست و بازو
  • احساس سوزن سوزن شدن شانه ها و خالی شدن آن ها
  • درد تیر کشنده از شانه ، بازو تا نوک انگشتان دست
  • عدم تعادل و هماهنگی
  • ناتوانی در راه رفتن با تعادل
  • ناتوانی در انجام فعالیت دست ها و بازو ها

علل بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی دیسک گردن می تواند عوامل و دلایل متعددی داشته باشد اما برخی از دلایل شناخته شده و ثابت هستنند که این عوامل شامل :

ژنتیک و عوامل ارثی : ژنتیک و عوامل ارثی یکی از مواردی است که درصد احتمال ابتلا به بیماری فتق دیسک گردن را افزایش می دهد. همچنین انجام ورزش های نامناسب و تحرکات ناگهانی باعث می شود که افراد به این بیماری مبتلا شوند.

سن: یکی از عوامل مهم در بیرون زدگی دیسک گردن سن است. در افرادی که سن بالایی دارند انعطاف دیسک ها کمتر می شود یک پیچ خوردگی و یا پارگی سبب بیرون زدگی دیسک می شود. با بالا رفتن سن مایع درون دیسک ها نیز کاهش می ابد و احتمال خطر دیسک گردن را افزایش می دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

دیسک گردن میان مردان شایع تر است . افراد مبتلا به دیسک گردن معمولا بین 35 تا 55 سال سن دارند. درمان سریع دیسک گردن از ملزومات است و بیمار در صورتی که گردن درد را با هر یک از علائم ذکر شده احساس کند لازم است فورا به پزشک متخصص مراجعه کند تا با استفاده از عکس ها سی تی اسکن و یا ام آر آی و رادیوگرافی پزشک عارضه را تشخیص دهد و نسبت به درمان سریع آن اقدام نماید.

روش های درمان دیسک گردن

روش های درمان

با بررسی روش های درمان دیسک گردن می توانیم بفهمیم که دیسک گردن خوب می شود بنابراین در ادامه روش های درمان دیسک گردن را بررسی خواهیم کرد.
درمان دیسک گردن به دو روش جراحی و درمان غیر جراحی تقسیم می شود. در ابتدا پزشک تلاش می کند که بیماری را از طریق روش های غیر جراحی درمان کند اما در صورتی که درمان حاصل نشود پزشک جراحی را توصیه می کند در ادامه به برخی از روش های درمان غیر جراحی اشاره خواهیم کرد :

درمان دارویی

بیمار می تواند در ابتدا از دارو های ضد التهابی مسکن برای درمان درد خود استفاده کند که آن ها را می تواند بدون نسخه پزشک تهیه نماید مانند: ایبوپروفن،نوافن و ژلوفن. در صورتی که مصرف این داروها درد بیمار را کاهش ندهد بیمار باید طبق دستور پزشک داروهای ضد التهابی دیگری را استفاده کند این داروها شامل دارو های شل کننده عضلات، استروئید های خوراکی هستند که برای کوتاه مدت برای بیمار تجویز می گردند. لازم در زمان مصرف این داروها دستورات پزشک رعایت شود زیرا اگر این دارو ها طبق دستوران پزشک مصرف نشوند ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشند.

استراحت و اصلاح فعالیت ها

فعالیت های روزانه افراد تاثیر زیادی در سلامت ستون فقرات آن ها دارد . ممکن است طی فعالیت های نادرستی شکل صحیح ستون فقرات ازبین برود و فرد را به بیماری های ستون فقرات مبتلا سازد برای اصلاح فعالیت های روزانه فرد می تواند موارد زیر را رعایت کند:

• پرهیز از بلند کردن اشیاء سنگین و انجام فعالیت های بدنی شدید
  • پرهیز از چرخاندن سر به یک طرف به طوری که همزمان بدن نچرخد و ثابت باشد
  • خودداری از تغییر موقعیت خواب برای مثال تغییر اندازه بالش و یا تغییر مدل خوابیدن

فیزیوتراپی

یکی از روش هایی که می توان به کمک آن انعطاف دیسک ها را افزایش داد فیزیوتراپی است. پزشک معالج شما می تواند با کمک یه فیزیوتراپ برنامه تمرینات کششی ای را برای شما تنظیم کند. انجام فعالت های فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد ناشی از بیرون زدگی دیسک و انعطاف بیشتر دیسک ها کمک کند. همچنین فعالیت های فیزیوتراپی می تواند عضلات گردن فرد را قوی تر سازد تا فرد به بیماری گردن رو به جلو مبتلا نشود. فیزیوتراپی کمک می کند فشار دیسک بیرون زده از روی رشته های عصبی برداشته شود.

تزریق استروئیدی

در صورتی که درمان دارویی خوراکی و فیزیئتراپی برای بیمار حاصلی نداشته باشد و درد آن را بهبود نبخشد، یکی از روش های دیگر درمانی که استفاده می شود تزریق داروهای استروئیدی است این دارو ها در دسته دارو های ضد التهابی قرار می گیرند که می توانند درد بیمار را کاهش دهند. این تزریق توسط فلوروسکوپی انجام می شود تا محل دقیق قرار گیری سوزن در ستون فقرات مشخص شود تا به ریشه های عصبی ستون فقرات آسیب وارد نشود.

کمپرس گرم یا سرد

استفاده از کمپرس سرد یا گرم می تواند التهاب را کاهش دهد و در نتیجه سبب کاهش درد بیمار گردد. ممکن است برخی از بیماران از هر دو درمان استفاده کنند که در این مورد لازم است دقت شود که میان استفاده از کپرس گرم و سرد فاصله زمانی وجود داشته باشد.

ماساژ

در برخی از افراد ماساژ می تواند سبب تسکین درد شود زیرا ماساژ سبب تقویت عضلات و بهبود جریان خونرسانی می شود. برخی روش های دیگر نظیر طب سوزنی و مدتیشن نیز برای درمان دیسک گردن مورد استفاده قرار می گیرد اما در برخی از افراد ممکن است تریکب چند روش درمانی سبب بهبود شود.

در صورتی که تمامی روش های ذکر شده برای بهبود و التیام درد بیمار موثر نباشد آخرین روش درمانی یعنی جراحی به کار گرفته می شود که این جراحی توسط جراح متخصص مغز و اعصاب انجام می شود.