زمانی که شما به انحنای غیر عادی ستون فقرات دچار شوید، در واقع دچار اسکولیوز یا همان انحراف ستون فقرات می‌شوید. در توضیح این مشکل باید گفت که ستون فقرات به یک سمت خم می‌شود و در نتیجه باعث میشه در آن نیم تنه فشار زیادی به وجود بیاید.
نتیجه این اتفاق این خواهد بود که دنده‌ها به ترتیب در یک سمت به هم نزدیک و از سمت دیگر از هم دیگر دور می‌شوند. قابل ذکر است که اسکولیوز شامل چرخشی در ستون فقرات می‌شود که مهره‌های کمر در آن محور طولی ستون فقرات گردش خواهد کرد؛ اما زمانی که دچار این مشکل می‌شوید جراح ستون فقرات به شما چه کمکی خواهد کرد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

جراح ستون فقرات

انحراف ستون فقرات و انواع آن

باید توجه داشته باشید که این موضوع به سن ربط دارد و دارای انواع مختلفی نیز می‌باشد که در ادامه به ذکر هر یک خواهیم پرداخت:

اسکولیوز مادرزادی: از آن دسته انحرافاتی است که از زمان تولد وجود دارد و دلیل آن شکل‌گیری نامناسب مهره‌های کمر در قبل از تولد است. در چنین شرایطی ممکن است که بخشی از مهره‌ها شکل نگرفته باشند و یا به شکل کوه شکل‌گرفته باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که پل‌های استخوانی غیر معمولی بین دو یا چند مهره وجود داشته باشد.

اسکولیوز کودکانه: این نوع بیماری انحراف ستون فقرات معمولاً کودکان زیر 3 سال را در برمی‌گیرد که این اتفاق نیز در کودکان پسر بیش‌تر از دختران رایج است. این بیماری با مراقبت قابل رفع است اما در صورتی که انحراف تشدید شود تنها یک جراح ستون فقرات می‌تواند به شما کمک نماید.

اسکولیوز نوجوان: این نوع انحراف در بین کودکان سه تا ده سال رایج است و دختران بیشتر از پسران با این بیماری درگیر هستند و همچنین احتمال پیشرفت این بیماری بسیار زیاد است.

اسکولیوز ایدیوپاتیک: این نوع از انحراف ستون فقرات از رایج‌ترین آن‌هاست. این بیماری در کودکان 11 تا 16 ساله دیده می‌شود و بیشتر در دختران مشاهده شده است.

اسکولیوز عصبی- عضلانی: این بیماری می‌تواند بر اثر هر نوع فرایند بیماری که به سیستم عصبی یا عضلانی اثرگذار باشد به وجود بیاید. این بیماری ها شامل فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، سندروم مارفان و … باشد.

اسکولیوز بزرگسالان: این نوع از انحراف ستون فقرات به دلیل تغییرات دژنراتیو ایجاد می‌شود که با پیری ستون فقرات در بیماران بالای 18 سال شکل می‌گیرد.

علائم و نشانه‌های انحراف ستون فقرات

  • شانه‌های شما ممکن است که ارتفاع یکسانی نداشته باشند و یکی از شانه‌ها در ارتفاع بالاتری نسبت به دیگری قرار بگیرد.
  • سر در قسمت مرکزی بدن یعنی بالا و روی لگن قرار نمی‌گیرد.
  • عدم تقارن در قفسه سینه و ارتفاع متفاوت دنده‌ها
  • تیغه یکی از شانه‌ها بالاتر از دیگری باشد
  • در قسمت باسن یکی از دو طرف برجسته‌تر است.
  • لباس پوشیدن برای فرد مشکل است و به نحو صحیح بر روی بدن قرار نمی‌گیرد.
  • بدن بیمار ممکن است که به یک سمت خم باشد.
درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

چگونه انحراف را درمان کنیم؟

روش‌های درمان غیر جراحی که اغلب به کار می‌روند عبارتند از:

بریس

یکی از روش‌هایی که می‌تواند اسکولیوز را درمان کند استفاده از بریس است که فرد باید این را در روز به مدت 22 ساعت همراه خود ببندد و موقع ورزش اجازه دارد که بریس را از خود باز نماید. این وسیله برای کسانی که بیشتر از 20 درجه انحراف دارند تجویز می‌گردد.
البته باید توجه داشت که فرد بیمار باید دائماً تحت نظر دکتر باشد و هر شش ماه یک‌بار به پزشک خود مراجعه کند و مورد ارزیابی قرار بگیرد تا با تجویزهای درست این بیماری زودتر رفع گردد.
همچنین باید توجه داشته باشید بریس برای کسانی مناسب است که در حال رشد باشند نه کسانی که رشد بدنشان تثبیت شده است. با مثال این موضوع را به شما توضیح می‌دهیم. زمانی که یک نهال کج باشد با چوب و … سعی می‌کنیم که قامت نهال را صاف نگه داریم تا صاف رشد کند اما یک درختی که رشد کرده را با هیچ چیز دیگری نمی‌توان صاف کرد.
زمانی که اسکولیوز بیمار پیشرفت کند و به قوس‌های بالاتر برود و یا به بالاتر از 50 درجه برسد لازم است که فرد بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد و فقط یک جراح ستون فقرات می‌تواند به وی کمک نماید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی، ورزش و حرکات اصلاحی جز برنامه درمانی اسکولیوز می‌باشد. متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی می‌تواند یک برنامه‌ ورزشی اختصاصی و مناسب برای شما تنظیم کند. توصیه‌های ورزشی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن سطح فعالیت بالا به طور مداوم
  • انجام منظم ورزش‌های سبک و کم‌فشار مانند شنا کردن
  • یادگیری شیوه‌ صحیح حرکت بدن و قرار دادن بدن در حالت صحیح به نحوی که با تاثیرات اسکولیوز مقابله شود.
  • انجام تمرینات کششی به صورت روزانه و کشیدن نفس عمیق در هنگام انجام تمرینات (برای بزرگ شدن ریه‌ها)

درمان‌های کایروپراکتیک

ماساژ و درمان دستی یکی از روش‌های درمانی است که بیشترین تاثیر را بر درمان دردهای حاد و کوتاه مدت دارد. انجام دوره‌های بلند مدت درمان با کایروپراکتیک، در برطرف کردن دردهای مزمن تاثیر کمتری دارد. انجام ماساژ به افراد مبتلا به کمردرد می‌تواند کمک کند.

EMS

EMS همراه با جریان سینوسی متناوب به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می‌نماید. این درمان روند پیش‌روی انحراف ستون فقرات را متوقف می کند و ممکن است تاثیرات آن بر انحراف ستون فقرات با روش بریس یکسان باشد. این روش در مقایسه با استفاده از بریس، رضایت بیشتری برای بیمار به همراه دارد.

TENS

انجام الکتروتراپی با دستگاه TENS موجب آسودگی و رفع درد بیمار می‌شود.

دارو درمانی

علاوه بر درمان‌های فیزیکی می‌توان با مصرف مکمل‌های غذایی، به تقویت استخوان‌های بیمار کمک کرد.

جراحی

انجام جراحی ممکن است در موارد زیر توسط جراح ستون فقرات توصیه شود:

  • درد شدید: در حدود 85 درصد از جراحی‌های اصلاح اسکولیوز در بزرگسالان با هدف برطرف کردن درد شدید بیمار انجام می‌گیرد. اگر بتوان با روش‌های غیر جراحی درد بیمار را کنترل کرد، معمولا انجام جراحی پیشنهاد نمی‌شود.
  • پیشروی شدت یافتن انحراف: اگر انحراف ستون فقرات در حال بیشتر شدن باشد و از مرز 40 درجه بگذرد، احتمالا انجام جراحی توصیه می‌شود.
  • جراحی به دلایل زیبایی (بهبود فرم بدن): در اغلب موارد، انجام جراحی صرفا برای اصلاح ظاهر بیمار، توصیه نمی‌شود.

جراح ستون فقرات چه کمکی می‌تواند کند؟

به دو دلیل بیمار انحراف خود را عمل می‌کنند:

  • زیبایی
  • اسکولیوز های پیش‌رونده

معمولاً انحرافاتی که نزدیک به 30 درجه یا بیشتر در فرد نوجوان شکل می‌گیرد به علت ایجاد زیبایی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد به خصوص اگر این قوس در ناحیه کمر وی باشد.
در مواردی نیز برای اینکه جلوی پیشرفت اسکولیوز را بگیریم فرد بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد که افراد دارای قوس بالای 40 درجه می‌بایست تحت عمل جراحی قرار بگیرند به خصوص اگر در سنینی باشند که رشد آن‌ها متوقف‌شده باشد.

نتیجه عمل جراحی انحراف ستون فقرات

این عمل هرچه در سنین پایین‌تری انجام گردد نتیجه بهتری دارد. معمولاً نتایج این نوع درمان مناسب بوده و اختلال خاصی را ایجاد نمی‌کند و فرد به راحتی می‌تواند کارهای خود را مانند قبل انجام دهد.
اما هرچه ستون فقرات انعطاف خود را از دست بدهند درست کردن ماجرا سخت‌تر می‌شود چرا که جراح ستون فقرات سخت‌تر می‌تواند مشکل اسکولیوز را برطرف کند.
این نوع بیماری در اغلب موارد با جراحی رفع شده و حتما با مراجعه به یک جراح ستون فقرات خوب می‌توانید این بیماری را رفع کنید. توصیه‌ای که به شما می‌کنیم این است که این مشکل را به هیچ عنوان پشت گوش نیندازید و نگذارید بیماری شما به میزان حاد خود برسد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button