اکثر مردم برای از بین بردن علائم فتق دیسک نیازی به جراحی ندارند. چند روز استراحت همراه با داروهای ضد التهاب بدون نسخه ممکن است تنها چیزی باشد که برای تسکین کمردرد لازم است. اگر علائم شما ادامه پیدا کند، متخصصان ستون فقرات می‌توانند انواع دیگر درمان دیسک کمر بدون جراحی را ارائه دهند، از جمله داروهای تجویزی و فیزیوتراپی.

درمان دیسک کمر بدون جراحی

درمان دیسک کمر بدون جراحی شامل موارد زیر است:

داروها

هیچ دو نفری فتق دیسک کمر را به طور یکسان تجربه نمی‌کنند. ممکن است یک نفر علائم را به سختی متوجه شود، در حالی که شخص دیگر ممکن است برای درد شدید به دارو نیاز داشته باشد. پزشکان متخصص در این زمینه می‌توانند نوع داروی مورد نیاز را بر اساس تشخیص و شرح درد شما تجویز کنند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

برخی از دردهای ناشی از فتق دیسک ممکن است به دلیل التهاب در اعصاب و بافت نرم اطراف دیسک آسیب دیده باشد. هنگامی‌که یک عصب ملتهب و متورم می‌شود، ممکن است به دیسک لغزنده فشار بیاورد. با درمان التهاب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، تورم و درد ناشی از آن ممکن است برطرف شود.

رایج‌ترین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی عبارت‌اند از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین. همه آنها بدون نسخه در دسترس هستند و پزشک شما می‌تواند بهترین استفاده از آنها را توصیه کند. اگر فتق دیسک باعث درد شدیدتری شود که با داروهای بدون نسخه تسکین نمی‌یابد، پزشکان ممکن است یک ضد التهاب قوی‌تر تجویز کنند.

شل کننده‌های عضلانی

اگر دیسک از محل خود بین مهره‌ها لغزیده و عصبی را فشار دهد، ممکن است سیگنال‌های الکتریکی که از عصب به بافت عضلانی مجاور منتقل می‌شوند مختل شده و منجر به اسپاسم دردناک عضلانی شود. داروهای شل کننده عضلات می‌توانند اسپاسم را تسکین داده و در نتیجه درد را تسکین دهند و به شما اجازه می‌دهند راحت‌تر حرکت کنید. پزشک شما ممکن است این داروها را برای یک یا دو هفته تجویز کند. پس از آن، درد ناشی از اسپاسم عضلانی اغلب خودبه‌خود برطرف می‌شود.

داروهای مسکن تجویزی

اگر فتق دیسک عصبی را فشار دهد، درد می‌تواند شدید باشد. داروهای بدون نسخه ممکن است برای تسکین درد مفید باشد، در غیر این صورت، پزشک شما ممکن است یک دوره کوتاه داروهای مسکن تجویز کند. این داروها حداکثر برای یک هفته استفاده می‌شوند. این داروها به شما کمک می‌کنند تا زمانی که یک داروی شل کننده یا ضد التهاب شروع به کار کند، احساس بهتری داشته باشید.

کورتیکواستروئیدها

اگر داروهای دیگر درد کمر یا گردن شما را تسکین نمی‌دهند، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را که از طریق دهان مصرف می‌شوند توصیه کند. استروئیدها برای کاهش التهاب در ناحیه نزدیک فتق دیسک، فشار را از عصب آسیب دیده برداشته و درد را تسکین می‌دهند. استروئیدها فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند و معمولاً به مدت 7 تا 10 روز مصرف می‌شوند، در این زمان پزشک قبل از توصیه به درمان بیشتر علائم شما را ارزیابی می‌کند.

کاهش وزن

اضافه وزن می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید مشکلات مرتبط با ستون فقرات شود زیرا وزن اضافی، به ویژه در قسمت جلوی بدن، ممکن است مهره‌ها، مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات را از قرار گیری در یک راستا خارج کند. اگر اضافه وزن دارید و فتق دیسک هم دارید، این کشش اضافی روی ستون فقرات ممکن است منجر به آسیب عصبی و افزایش درد شود.
پزشکان درک می‌کنند که کاهش وزن آسان نیست. دریافت یک برنامه مدیریت وزن از یک متخصص می‌تواند به شما در ایجاد تغییرات مثبت کمک کند.

کاهش وزن

فیزیوتراپی

یک درمان دیسک کمر بدون جراحی فیزیوتراپی است. پزشک ارتوپدی شما ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. پزشکان متخصص در حوزه ستون فقرات با پزشک متخصص یا پزشک طب فیزیکی همکاری نزدیک دارند. اغلب، فیزیوتراپی درد را تسکین می‌دهد و از آسیب بیشتر به فتق دیسک جلوگیری می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها در مراکز توان‌بخشی می‌توانند برنامه درمانی را بر اساس برنامه روزانه شما، محل درد و سلامت کلی شما توصیه کنند.

تقویت هسته (ماهیچه‌های پشت، شکم، بالای ران و باسن)، بخش مهمی از روند درمان برای درمان علائم فتق دیسک است. اگر این ماهیچه‌ها ضعیف باشند، ستون فقرات وزن بیشتری را تحمل می‌کند. این فشار اضافی می‌تواند باعث بی ثباتی شود یا مشکل ستون فقرات موجود را بدتر کند. یک فیزیوتراپیست می‌تواند مجموعه‌ای از تمرینات را برای تقویت این گروه‌های عضلانی اصلی به شما آموزش دهد، که می‌تواند حالت بدن را بهبود بخشد، فشار را بر اعصاب آسیب دیده از لغزش دیسک کاهش دهد و در نتیجه درد را کاهش دهد.

یک فیزیوتراپ همچنین ممکن است تکنیک‌های مکمل را برای بهبود عملکرد کلی و ایجاد احساس بهتر در هنگام ساختن عضلات اصلی توصیه کند. حرکات کششی، ماساژدرمانی و درمان با گرما و یخ همگی می‌توانند به یک برنامه درمانی جامع کمک کنند.

گرما و سرما درمانی

استفاده از گرما و یا سرما درمانی در قسمت تحتانی کمر می‌تواند تنش عضلانی را که معمولاً با فتق دیسک کمر وجود دارد، کاهش دهد. گرما به رفع سفت شدن عضلات که باعث اسپاسم می‌شود، کمک می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی بافت همبند را بهبود می‌بخشد.

• صبح یا قبل از انجام حرکات ورزشی برای کم کردن تنش عضلات به پشت خود حرارت دهید.
  • سعی کنید در طول روز به طور متناوب یک پد گرم کننده یا کمپرس گرم روی کمرتان قرار دهید. (مطمئن شوید که از یک مانع فیزیکی مانند یک حوله برای جلوگیری از آسیب حرارتی استفاده می‌کنید).
  • همین روش را می‌توان با یک بسته سرد بعد از کشش، ورزش یا ماساژ برای تسکین درد استفاده کرد (مطمئن شوید که از یک مانع فیزیکی مانند یک حوله برای جلوگیری از آسیب حرارتی استفاده می‌کنید).
  • سایر وسایل انتقال گرما شامل چسباندن پد گرمای (گرمای مداوم و سطح پایین را برای چند ساعت فراهم می‌کند)، حمام گرم و یا دوش در پایان روز است.

چندین گزینه را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مناسب است. نوع گرما و نحوه استفاده از آن اغلب به ترجیح شخصی بستگی دارد.

ماساژ دادن

در حالی که درد مایوفاشیال ممکن است منبع اصلی درد کمر نباشد، ممکن است منبع ثانویه درد ناشی از فتق دیسک کمر و سایر ساختارها باشد. آزادسازی مایوفاشیال نوعی درمان دستی است که در ماساژ استفاده می‌شود، که نشان داده شده است که درد کمر را بهبود می‌بخشد. در حالی که می‌توان تمرینات بدنی و رهاسازی مایوفاشیال را در فیزیوتراپی آغاز کرد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان در این مدت در خانه انجام داد.

• از یک توپ لاکروس یا عصای ماساژ برای فشار بر نقاط حساس (ماشه‌ای) در ناحیه کمر استفاده کنید.
  • پس از مشخص شدن نقطه حساس یا تحریک کننده، فشار ثابت را برای 1 تا 2 دقیقه حفظ کنید تا عضله آزاد شود.
  • این مراحل را برای چندین نقطه ماشه در ناحیه کمر تکرار کنید.
  • این تکنیک ممکن است در ابتدا با فشار بر عضلات ملتهب درد را بدتر کند. استفاده از سرما درمانی (یخ) پس از ترشح میوفاشیال برای کاهش درد بسیار توصیه می‌شود.

فعالیت بدنی متوسط

اگرچه ممکن است غیرعادی به نظر برسد، اما فعال ماندن در صورت وجود فتق دیسک کمر می‌تواند درد را تسکین دهد. هنگام ورزش بدن اندورفین ترشح می‌کند که به طور طبیعی می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و درک درد را کاهش دهد.

اکثر افراد مبتلا به دیسک کمر قادر به تحمل فعالیت‌های کم ضربه مانند:

• قدم زدن بیرون یا روی تردمیل
  • استفاده از مربی الیپتیکال
  • دوچرخه سواری با دوچرخه دراز کشیده

اگر درد شما شدیدتر است، ممکن است بخواهید یک فعالیت مبتنی بر آب، مانند آب درمانی را امتحان کنید. اغلب فعالیت‌های مبتنی بر آب توصیه می‌شود زیرا شناوری آب با جاذبه مقابله می‌کند و بار تحمل شده روی دیسک‌های ستون فقرات را کاهش می‌دهد. ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی شما ممکن است یک برنامه فیزیوتراپی اختصاصی آب یا شنا را پیشنهاد کند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید جایگزینی برای کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای درد فتق دیسک است. در بیشتر مواقع، تزریق فقط در صورتی توصیه می‌شود که سایر درمان‌های غیر جراحی نتوانند تسکین دهند. استروئیدها دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و می‌توانند مستقیماً به فضای اپیدورال (ناحیه پر از مایع اطراف نخاع) تزریق شوند.
این تزریقات با بی حسی موضعی انجام می‌شود و متخصصان و رادیولوژیست‌های مدیریت درد از راهنمای اشعه ایکس برای اطمینان از تزریق دقیق دارو استفاده می‌کنند. این روش معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد.

تسکین درد ناشی از تزریق استروئیدها ممکن است از یک هفته تا یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد. با این حال، برخی از مردم متوجه می‌شوند که تزریق به آنها کمک نمی‌کند. هیچ راهی برای سنجش اثربخشی تزریق قبل از تزریق وجود ندارد، اگرچه برای بسیاری از افراد استروئیدها تسکین طولانی مدت را ارائه می‌دهند.
تزریق استروئید زمانی بیشتر مؤثر است که درست قبل از شروع فیزیوتراپی استفاده شود و به تمرینات قدرتی اجازه می‌دهد بدون درد انجام شوند.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی است که در آن پزشکان سوزن‌های بسیار نازک را در نقاط مختلف سطح بدن قرار می‌دهند. با هدف قراردادن نقاط خاصی در امتداد ” meridians ” که مربوط به مسیرهای عصبی تحت تأثیر فتق دیسک است، طب سوزنی ممکن است با افزایش جریان خون باعث بهبودی شود. طب سوزنی همچنین ممکن است بدن را به ترشح اندورفین، که مسکن طبیعی است، ترغیب کند.
متخصصان طب سوزنی مجاز این درمان را در یک محیط آرام انجام می‌دهند. سوزن‌های طب سوزنی به مدت 20 تا 40 دقیقه در جای خود باقی می‌مانند. برای نتایج مطلوب، پزشکان ممکن است چندین جلسه طب سوزنی را توصیه کنند.