مهره های کمر در ستون فقرات و لا به لای دیسک ها قرار گرفته اند در صورتی که هر یک از این مهره ها از جای خود خارج شوند و در محدوده خود به دلیل سرخوردگی و یا لغزش قرار نگرفته باشند به آن لغزش مهره های کمر می گویند. ممکن است لغزش مهره های کمر سبب درد در ناحیه کمرو فشار بر روی اعصاب شود بنابراین درمان لغزش مهره های کمر امر بسیار مهمی است که در ادامه انواع روش های درمان آن اشاره خواهیم کرد.

درمان لغزش مهره های کمر

لغزش مهره های کمر در چه کسانی بیشتر اتفاق می افتد

لغزش مهره های کمر در بعضی افراد احتمال رخ دادن بیشتری دارد. این افراد چه کسانی هستند؟

1_ورزشکاران

2_افرادی که به طور ژنتیکی به آنها ارث می رسد

3_افراد مسن

علائم لغزش مهره های کمر

علائم اغلب قابل مشاهده نیستند. بیش از نیمی از افراد مبتلا هیچ علائمی ندارند. حتی بیمارانی که مهره لغزش ارثی دارند به ندرت کمردرد را گزارش می کنند. مهره به آرامی از موقعیت طبیعی خود در ستون فقرات خارج می شود به طوری که اعصاب و دیسک های اطراف به ندرت له می شوند. در اکثر بیماران مبتلا به این بیماری تنها کمر درد شدید مشاهده می شود، به خصوص پس از برخاستن. درد معمولاً در طول زندگی روزمره شما افزایش می یابد ، به عنوان مثال هنگام بلند کردن و حمل بارهای سنگین. اگر یک مهره چنان ناگهانی بلغزد که ریشه عصب را بگیرد ، اغلب احساس بی حسی در بازوها یا پاها وجود دارد. در موارد نادری ممکن است، از دست دادن کنترل عملکرد مثانه و حرکات روده و همچنین اختلالات جنسی رخ دهد. در صورت فلج و اختلالات عملکردی ، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش تشخیص

در صورتی که احساس درد و سوزش در پاهای خود احساس کردید پزشک درخواست تصاویر ام ار ای،رادیولوژی و سی تی اسکن می دهد تا بتواند تشخیص دقیق تری انجام دهد همچنین پزشک معالج ابتدا در حالی که به پشت دراز کشیده اید کف پاهای شما را می کشد و به بالا میبرد تا مشخص شود می توانید پاهایتان ا به صورت صاف بالا ببرید یا خیر.

معاینه فیزیکی

معاینه فیزیکی بیمار توسط جراح ستون فقرات و بررسی پرونده پزشکی در کنار سوالاتی که پزشک از بیمار می کند تا حد زیادی می تواند به تشخیص بیمار کمک کند.
جراح دیسک کمر در طی معاینه فیزیکی اقدام به بررسی ستون فقرات و مشکلاتی که برای بیمار ایجاد شده است مانند محدودیت ‌های حرکتی، گرفتگی و ضعف عضلانی و حتی وضعیت راه رفتن بیمار می پردازد.

رادیوگرافی ساده

یکی از رایج ترین روش های تصویربرداری است که برای بررسی شکستگی‌ های احتمالی و تراز مهره‌ ها توسط جراح تجویز می شود، رادیوگرافی به تشخیص میزان سرخوردگی و درمان مناسب آن کمک می کند.

سی ‌تی ‌اسکن

این روش تشخیصی که دقت بیشتری نسبت به رادیوگرافی دارد در تشخیص دقیق تر آسیب های مهره ای و انتخاب بهترین روش درمان لغزش مهره های کمر به پزشک جراح کمک می کند.

ام آر ای

یکی از دقیق ترین روش های تشخیصی است که اطلاعات دقیق تری از آسیب ایجاد شده ، محل آن و حتی عوارضی که در محل آسیب به همراه داشته در اختیار بهترین جراح دیسک کمر قرار می دهد.

انواع رورش های درمان لغزش مهره های کمر

همانطور که گفته شد درمان این آسیب با توجه به شدت و محل لغزش مهره ها و یا اینکه آسیب احتمالی اعصاب نخاعی در آن محل با روش های مختلفی انجام می گیرد.
جراح دیسک کمر ابتدا با روش های غیرجراحی سعی در درمان این آسیب می کند و انجام جراحی را تنها در صورت عدم موفقیت روش های غیرجراحی و یا شدت بالای سرخوردگی مهره ها توصیه می کند.

استراحت

اولین قدم برای درمان لغزش مهره های کمر استراحت است و بیمار باید تمامی دستورالعمل های فیزیوتراپ و پزشک خودرا رعایت کند و می تواند حین استراحت در صورت وجود درد از دارو های مسکنی که پزشک آن ها را تجویز کرده و یا مسکن هایی مانند ایبوپروفن،دیکلوفناک و استامینوفن استفاده کند.

سرما و گرما درمانی

استفاده از کمپرس سرد و گرم از جمله روش های موثر در تخفیف علائم این بیماری هستند ، کمپرس سرد درد و التهاب را تخفیف داده و کمپرس گرم با افزایش جریان خوت به فرایند درمان کمک می کند.به طوری کلی کمپرس یخ می تواند به خوبی درد عضلات را تسکین دهد و در صورت سفت شدن می تواند آن ها را آزاد سازد.

کمربند طبی

استفاده از کمربندهای طبی با محدود کردن حرکات کمر در یک امنه مشخص و جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد به مهره های آسیب دیده می توانند به فرایند بهبودی کمک کرده و از لغزش بیشتر مهره ها نیز جلوگیری کنند.همچنین کمربند طبی می تواند از اسپاسم و درد عضلات جلوگیری کند.می توانید کمربند طبی خود را از یک داروخانه و یا فروشگاه لوازم طبی تهیه کنید. در صورتی که لغزش مهره های کمر شما بیش از اندازه باشد وشدت آن خیلی زیاد باشد لازم است به یک ارتوتیست مراجعه کنید تا با استفاده از گچ قالب اندام شما را بسازد سپس برای بدن شما کمربند مناسب را بسازد.

دارو درمانی

تجویز دارو در این آسیب اگرچه نمی تواند به فرایند درمان کمک کند اما با کاهش درد و التهاب بیمار می تواند بیمار را در انجام بهترین تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی کمک کند.
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و در صورتی که درد شدید بیمار با این داروها قابل کاهش نباشد داروهای استروئیدی تزریقی توسط پزشک تجویز می شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین و موثرترین روش درمان غیرجراحی آسیب های ستون فقرات از جمله درمان لغزش مهره های کمر است.تمرینات فیزیوتراپی با تقویت عضلات شکم و کمر به جلوگیری از تشدید آسیب دیدگی و تسریع فرایند بهبودی کمک زیادی می کنند. تمرینات کششی توسط یک فیزیوتراپ و با توجه به نوع لغزش مهره کمر به شما داده می شود و لازم است تمامی تمرینات مطابق دستورات فیزیوتراپ انجام شود.

جراحی

در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند کمکی به درمان لغزش مهره های کمر بکنند جراحی به عنوان آخرین گزینه توسط جراح دیسک کمر انجام می گیرد.در طی این جراحی مهره سر خورده با استفاده پیچ‌ و میله ‌های آهنی به مهره‌های کناری متصل می‌ شود.در این روش جراحی به هدف برداشتن فشار از روی عصب نخاعی انجام می شود.