تنگی کانال نخاعی یکی از شایع ترین دلایل درد و ناراحتی در ستون فقرات و کمر است که برای درمان آن باید به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه شود. این عارضه با کم بودن فضا برای ریشه های اعصاب همراه است و به دو صورت مادرزادی یا اکتسابی رخ می دهد. کاهش فضایی که نخاع در آن قرار دارد موجب وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی در نزدیکی دیسک کمر و دیسک گردن شده که این وضعیت می تواند عوارضی همچون کمردرد و گردن درد را برای بیمار به همراه داشته باشد. در موارد شدید تنگی کانال نخاعی، ممکن است اعصاب مثانه و روده را درگیر کند و عوارضی همچون بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد شود.
در این مقاله تمام دلایل تنگی کانال نخاعی را مورد بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید. 

دلایل تنگی کانال نخاعی

شایع ترین دلایل تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاع دلایل زیادی دارد. وجه مشترک آنها این است که ساختار ستون فقرات را تغییر می دهند و باعث تنگ شدن فضای اطراف نخاع و ریشه اعصاب شما می شوند. نخاع و ریشه های عصبی که فشرده می شوند، باعث بروز علائمی مانند کمردرد و سیاتیک می شود.

  • مادرزادی: برخی از افرادی که درگیر این بیماری هستند از بدو تولد دارای تنگی کانال نخاعی می باشند. نخاع از گردن تا پایین کمر ادامه دارد. استخوان های ستون فقرات یک کانال در اطراف نخاع ایجاد می کنند که هدف آن محافظت از نخاع می باشد. اما بیشتر تنگی ستون فقرات زمانی اتفاق می افتد که اتفاقی برای تنگ شدن فضای باز در ستون فقرات رخ دهد. یکی دیگر از ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات که می تواند فرد را در معرض تنگی نخاع قرار دهد ، اسکولیوز (ستون فقرات با شکل غیر طبیعی) است.
  • رشد بیش از حد استخوان (آرتروز) : آرتروز بیماری “ساییدگی” شایع ترین بیماری تخریبی مفاصل بدن است که باعث تجزیه غضروف مفاصل ، از جمله ستون فقرات می شود. غضروف پوشش محافظی مفاصل است. با از بین رفتن غضروف ها ، استخوان ها شروع به مالیدن روی هم می کنند. سپس در بدن فرد  استخوان جدید رشد می کند. در نتیجه خار استخوان یا رشد بیش از حد استخوان، اتفاق می افتد.
    خارهای استخوان در مهره ها به کانال نخاع گسترش می یابد ، فضا را باریک می کند و اعصاب ستون فقرات را نیشگون می گیرد. آرتروز  اغلب در افراد میانسال و سالمند دیده می شود. همچنین بیماری پاژه استخوان که یک بیماری استخوانی است، می تواند باعث رشد بیش از حد استخوان در ستون فقرات ، در نتیجه فشرده سازی اعصاب شود. بیماری پاژه، معمولاً بزرگسالان را درگیر می کند.
  • بیرون زدگی دیسک کمر: این بیماری یکی از شایع ترین دلایل تنگی کانال نخاعی است؛ چرا که ماده بیرون زده دیسک سبب وارد شدن فشار بر کانال نخاعی می شود. بین هر مهره ی ستون فقرات، یک بالشتک تخت و گرد (دیسک مهره ای) قرار دارد که، به عنوان کمک فنر در امتداد ستون فقرات عمل می کند. خشک شدن و صاف شدن دیسک های مهره ای مربوط به سن و ترک خوردن در لبه خارجی دیسک ها، باعث می شود مرکز ژل مانند این دیسک ها از یک لایه ضعیف یا پاره شده، خارج شود. دیسک مهره ای برجسته و رشد استخوان در استخوان های مهره، فضا را اشغال می کند و بنابراین فضای ریشه های عصبی و نخاع فرد را محدود می کند.
    افزایش سن و حرکات ناگهانی و شدید ستون فقرات از مهم ترین عواملی هستند که خطر بیرون زدگی دیسک کمر را به همراه دارند. بیرون زدگی دیسک موجب درد و التهاب شدید در کمر و انتشار آن به سایر اندام ها بخصوص اندام های تحتانی می شود. برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر باید به بهترین جراح دیسک کمر مراجعه شود تا وی از موثرترین راهکارها برای درمان آن و کاهش احتمال بروز مشکلاتی همچون تنگی کانال نخاعی بهره استفاده کند. 
درمان تنگی کانال نخاع
  • سر خوردن مهره ها: سر خوردن مهره ها یکی ازدلایل تنگی کانال نخاعی است که در آن، ریشه های عصبی از بین دو مهره خارج می شوند. این عارضه در خانم ها و در سنین بالای ۵۰ سال شایع تر است.
  • رباط های ضخیم شده: رباط ها نوارهای الیافی هستند که ستون فقرات را به هم متصل می کنند. وقتی آرتروز بخ وجود می آید، با گذشت زمان باعث ضخیم شدن رباط ها و ایجاد برآمدگی در فضای کانال نخاعی می شود. به عبارتی دیگر، رباط های ضخیم شده طنابهای محکمی هستند که به نگه داشتن استخوان های ستون فقرات کمک می کنند ، و می توانند با گذشت زمان سفت و ضخیم شوند. این رباط های ضخیم شده می توانند به داخل کانال نخاع ورود کنند و باعث تنگی کانال نخاعی بشوند. 
  • شکستگی و آسیب دیدگی ستون فقرات: شکستگی یا در رفتگی استخوان ها و التهاب ناشی از آسیب، نزدیک به ستون فقرات، فضای کانال را تنگ کرده و در نتیجه به عصب های نخاعی فشار وارد کند.  تصادفات رانندگی و سایر حوادث می تواند باعث دررفتگی یا شکستگی یک یا چند مهره شود. جابجایی استخوان به علت شکستگی ستون فقرات، به محتوای کانال نخاع آسیب می رساند. 
  • کیست یا تومورهای نخاعی: رشد کیست یا تومور درون نخاع یا بین نخاع و مهره ها، فضا را باریک کرده و به نخاع و اعصاب آن فشار وارد می کند. تومور رشد غیرطبیعی دارد که در داخل نخاع ، در غشاهای پوشاننده نخاع یا در فضای بین نخاع و مهره ها ایجاد می شود. 

روش های درمان تنگی کانال نخاعی

بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابتدا  شرایط بیمار و شدت بیماری را به طور دقیق ارزیابی می کند و بر اساس آن مناسب ترین شیوه درمان را توصیه می کند. درمان اولیه این آسیب ابتدا با روش های غیرجراحی و در صورت عدم بهبودی استفاده از روش های جراحی است. افزایش میزان استراحت برای کاستن از میزان فشاری که به ریشه های نخاعی وارد می شود ، استفاده از داروهای مسکن ، تزریق داروهای کاهنده درد در اطراف ریشه های نخاعی و استفاده از کمپرس گرم در تسکین احساس درد موثر می باشند. 
فیریوتراپی و حرکات اصلاحی نیز از روش های موثر درمان غیرجراحی تنگی کانال نخاعی هستند.در صورتی که شرایط فرد بحدی حاد باشد که با راهکارهای ذکر شده قابل کنترل نباشد انجام جراحی برای کمک به بهبود شرایط بیمار توصیه می شود.
این جراحی که باید توسط بهترین جراح ستون فقرات انجام بگیرد با هدف آزادسازی عصب در کانال نخاعی بوده و لامینکتومی انجام می گیرد. در زمانیکه احتمال ناپایداری ستون فقرات داده شود و یا از قبل ستون فقرات ناپایدار باشد، نیاز به فیوژن ستون فقرات خواهد بود.

نظرات کاربران

    سلام،
    هزینه جراحی تنگی کانال نخاعی، ” حدوداً ” چقدر میشود؟
    هم آزاد و هم با دفترچه؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button