بین هر یک از استخوان های ستون فقرات (مهره ها) یک دیسک قرار دارد. فتق دیسک  شرایطی گفته می شود که  مواد داخل دیسک فراتر از کپسول حاوی آن گسترش یافته و به داخل کانال نخاع رانده شود. تین مشکل ممکن است در هرجای ستون فقرات ، حتی در گردن ایجاد شود ، اما به در بیشتر موارد در مهره های قسمت پایین کمر رخ می دهد.

دلایل مختلفی شامل بلند کردن چیزی به روش اشتباه یا پیچ خوردن ناگهانی ستون فقرات ، اضافه وزن و یا انحطاط ناشی از بیماری یا افزایش سن  می تواند باعث این مشکل شود.

دیسک کمر همیشه درد یا علائم ایجاد نمی کند ، اما اگر به عصبی در پایین کمر فشار بیاورد ، ممکن است در کمر یا پاها درد داشته باشید (سیاتیک). اگر فتق دیسک در گردن ایجاد شود ، ممکن است در گردن ، شانه ها و بازوها درد داشته باشید. علاوه بر درد ، فتق دیسک می تواند منجر به بی حسی ، سوزن سوزن شدن و ضعف شود.

روش های جراحی دیسک کمر

معمولا جراحی های مربوط به ستون فقرات توصیه نمی شود تا زمانی که همه روش های درمانی دیگر امتحان شده باشد و نتیجه ای حاصل نشود. این روش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ضدالتهاب غیر استروئیدی
  • مسکن ها
  • ورزش یا فیزیوتراپی
  • تزریق استروئید
  • استراحت

اگر این روش ها بی اثر باشد و بیمار درد مداوم داشته باشد، مخصوصا اگر کیفیت زندگی و عملکردهای روزمره را مختل کند ، چندین گزینه جراحی وجود دارد.

پس از جمع آوری تمام اطلاعاتی مورد نیاز ، جراح ممکن است یکی از این جراحی ها را توصیه کند. در بعضی موارد ، ممکن است فرد به ترکیبی از جراحی ها احتیاج داشته باشد.

دیسککتومی

دیسککتومی (که بعضا میکرودیسککتومی ، دیسککتومی از راه پوست ، دیسککتومی کمر ، جراحی فتق دیسک ، جراحی رفع فشار نامیده می شود.) شامل خارج کردن موادی است که به ستون فقرات یا ریشه عصب فشار وارد می کنند.

این روش شامل برداشتن قسمت فتق شده (بیرون زده) دیسک بین مهره ای (هسته پالپوسوس) است که به عصب یا نخاع فشار وارد می کند. برداشتن بخشی از دیسک که به ستون فقرات فشار وارد می کند ، به رفع درد ، بی حسی ، ضعف ، تعادل یا مشکلات حرکتی کمک می کند.

میکرودیسککتومی نسخه ای کم تهاجمی از جراحی سنتی دیسککتومی است، که در آن بخشی از هسته پالپوسوس به طور سنتی یا با لیزر از طریق یک برش کوچکتر (2.5 تا 3.8 سانتی متر) با میکروسکوپ برداشته می شود. میکرودیسککتومی از طریق پوست شامل برداشتن بخشی از دیسک با استفاده از لیزر یا مکش از طریق یک برش و پروب کوچک است.

دیسککتومی می تواند در قسمت های مختلف ستون فقرات انجام شود. به عنوان مثال ، دیسککتومی کمر برای برداشتن قسمت فتق دیسک کمر انجام می شود.

هدف از انجام دیسککتومی :

• به درد پا و یا باسن ناشی از فشرده سازی عصب دیسک فتق یا پاره شده بپردازد
  • ضعف پا ، بی حسی را درمان کند
  • فشار وارد بر اعصاب یا طناب نخاعی را از بین ببرد

لامینکتومی

مشابه دیسککتومی ، لامینکتومی جراحی رفع فشار است. در لامینکتومی ، بخشی از استخوان در ستون فقرات (لامینا) بریده می شود تا کانال نخاع قرار گیرد. لامینا پشت کانال نخاعی است که پوششی را روی نخاع تشکیل می دهد. هدف از جراحی رفع فشار از بخشی از ستون فقرات و از بین بردن فشار وارد بر نخاع یا اعصاب است.

این لایه همراه با لیگامنتوم فلاوم (یک رباط) برش داده شده یا برداشته می شود که به حمایت از ستون فقرات کمک می کند. اغلب اوقات ، رباط دلیل فشرده سازی اعصاب یا نخاع است. این شرایط اصطلاحا تنگی مرکزی نامیده می شود. اعصاب فشرده می تواند ناشی از برآمدگی دیسک ، خار استخوان ، رشد بیش از حد مفاصل یا خود بافت رباط باشد. جراح شما علت فشار یا فشرده سازی را تشخیص داده و علت را از بین می برد (مانند خار استخوان یا آسیب دیسک) .

این فشرده سازی و فشار بر روی عصب می تواند منبع درد کمر و پا در شما باشد. ریشه های عصبی فشرده می توانند بسیار دردناک باشند و از بین بردن این فشار از طریق جراحی می تواند باعث بهبود عملکرد و کاهش درد شود.

لامینکتومی با این اهداف انجام می شود:

• دسترسی به فتق یا پارگی دیسک در ستون فقرات (مانند سیاتیک)
  • خارهای استخوانی را که به نام استئوفیت (“spondylosis deformans”) نیز شناخته می شوند حذف کند
  • کمردرد ناشی از آسیب عصبی را برطرف کند
  • بی حسی و درد پا را درمان کند
  • فشار بر اعصاب نخاعی را برطرف کند
  • یک تومور را از ستون فقرات خارج کند

همجوشی ستون فقرات

همجوشی نخاعی جراحی است که معمولا برای رفع بی ثباتی ستون فقرات در ارتباط با بیماری دژنراتیو دیسک ، اسکولیوز یا مشکل دیگری در راستای ستون فقرات استفاده می شود. چه اسکولیوز ایدیوپاتیک تشخیص داده شده باشید (علت آن ناشناخته است) ، اسکولیوز مادرزادی (نقص مادرزادی نادر) ، اسکولیوز عصبی عضلانی (عارضه جانبی بیماری دیگری) یا اسکولیوز دژنراتیو (ناشی از ساییدگی و پارگی) ، ممکن است همجوشی ستون فقرات “آخرین چاره” درمان باشد.

در همجوشی ستون فقرات ، دو یا چند مهره (استخوان) با استخوان سالم باهم ادغام می شوند (معمولا از پیوند استخوان برداشت شده از استخوان شما یا از یک استخوان دیگر استفاده می شود) و در جای خود (اغلب با سخت افزار مانند میله های فلزی ، صفحات ، پیچ و غیره )  ثابت می شوند. این همجوشی یک راه حل دائمی است که برای اصلاح تراز بودن یا یک مشکل دژنراتیو استفاده می شود. جوش خوردن مهره ها باعث ثبات ستون فقرات در وضعیت صحیح تر یا مستقیم تر می شود. همجوشی نخاعی می تواند منحنی ستون فقرات را بین 50-70٪ اصلاح کند.

همجوشی ستون فقرات با اهداف زیر انجام می شود:

• کاهش تغییر شکل منحنی ستون فقرات با صاف یا تراز کردن ستون فقرات
  • درمان اسکولیوز ، اسپوندیلولیستز ، اسپوندیلوز ، تنگی نخاع ، فتق دیسک نخاع ، شکستگی ، عفونت و تومورها
  • درمان عوارض جانبی مانند کمر درد شدید ، مشکلات حرکتی ، مشکلات تنفسی و غیره
  • درمان بیماری دیسک دژنراتیو

همجوشی ستون فقرات معمولا به چند روز اقامت در بیمارستان نیاز دارد.

جراحی جایگذاری دیسک مصنوعی

برای جراحی دیسک مصنوعی ، بیهوشی عمومی خواهید داشت. این عمل جراحی معمولا برای یک دیسک در قسمت پایینی کمر انجام می شود. اگر آرتروز یا پوکی استخوان یا بیش از یک دیسک تحلیل رفته دارید این روش ، گزینه خوبی نیست.

برای این روش ، جراح از طریق شکافی در شکم وارد می شود. سپس دیسک آسیب دیده با یک دیسک مصنوعی ساخته شده از پلاستیک و یا فلز جایگزین می شود.

ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید.