در مرحله اول قبل رفتن به دنبال جراح دیسک کمر، شناخت و آگاهی شما نسبت به این بیماری بسیار مهم است. بهترین راه تشخیص این که آیا به این بیماری دچار شده‌اید یا نه، به تشخیص یک متخصص خوب بستگی دارد. ممکن است که پزشک مورد نظر شما متخصص ارتوپدی یا جراح ستون فقرات باشد. انتخاب جراح دیسک کمر خوب به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز به جراحی این عمل مهم را بدون کمترین آسیب پشت سر بگذارید. با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی روش‌های جدید و مؤثرتری برای این گونه عمل‌ها به وجود آمده است. به دلیل مهم بودن ستون فقرات شما باید کمی با احتیاط پیش بروید.

جراح دیسک کمر خوب

دیسک کمر

ستون فقرات شما شامل مهره‌ها و دیسک‌های میان آن ها و نخاع است. ماده ژله‌ای مانندی در دیسک‌ها وجود دارد که سبب حرکت آسان‌تر مهره‌ها می‌شود و حرکت مهره‌ها باعث می‌شود شما بتوانید به سمت جلو و عقب حرکت کنید و یا خم و راست شوید. ممکن است طی برخی از رفتارها مانند بلند کردن اشیاء سنگین و یا انجام ورزش‌های نادرست و یا سقوط از یک ارتفاع این دیسک‌ها از محدوده و فضای خود خارج شوند که این درد و ناتوانی‌هایی را به دنبال دارد. 

درمان 

ابتدا پزشک تلاش می‌کند که بیرون زدگی دیسک را از طریق روش‌های غیر تهاجمی از جمله فیزیوتراپی، دارو درمانی و تزریق استروئیدها درمان کند اما ممکن است که فتق دیسک توسط این درمان‌ها بهبود نیابد و درد در بدن بیمار همچنان ادامه داشته باشد. در این شرایط پزشک جراحی را توصیه می‌کند این جراحی باید به دست یک جراح ماهر انجام شود زیرا از دقت و ظرافت بالایی برخوردار است و اگر به درستی درمان نشود ممکن است مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند.

جراحی 

جراحی دیسک کمر، به عنوان یک روش درمانی شناخته می‌شود. این عمل مهم به منظور ترمیم و درمان پارگی دیسک کمر انجام می‌شود. این عمل توسط جراح دیسک کمر و به منظور خارج کردن و کاهش فشار بر روی کمر صورت می‌گیرد. جراحی دیسک کمر انواع مختلفی دارد از جمله جراحی لامینکتومی، دیسککتومی و جراحی تعویض دیسک که در دو روش اول جراح با استفاده از برشی در پشت یا جلوی بدن بیمار به دیسک آسیب دیده دسترسی می‌یابد و آن را خارج می‌کند و فشار وارده بر اعصاب اطراف دیسک را کاهش می‌دهد. در روش سوم جراحی یعنی تعویض دیسک جراح دیسک آسیب دیده را خارج می‌سازد و بعد از آن از دیسک‌های مصنوعی به عنوان جایگزین استفاده می‌کند که به آن پروتز نیز می‌گویند.

انواع جراحی دیسک کمر

  • جراحی لایمینکتومی
  • جراحی میکرودیسککتومی
  • جراحی آندوسکوپی
  • جراحی کایفوپلاستی و ورتبروپلاسی
  • جراحی توراکوسکوپی
  • جراحی فیوژن دیسک کمر
  • عمل‌های دیسک کمر بسته
  • جراحی بسته دکمپرشن
  • جراحی نوکلئوتومی
  • جراحی دیسک کمر با تزریق دیسکوژل
  • جراحی کوبلیشن
  • جراحی لیزر
  • اوزون تراپی

عوارض و خطرهای جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر مانند تمامی عمل‌های دیگر می‌تواند عوارض داشته باشد و هنگام عمل نیز این خطرات باقی هستند. از مهم‌ترین عوارض می‌توان به داشتن حالت تهوع، سرگیجه، اختلال در هوشیاری و حفظ تعادل پس از بیهوشی، عفونت روی زخم و زخم شدن در زمان جراحی و پدیدار شدن کمردردهای شدید نیز اشاره کرد.
مهم‌ترین خطر احتمالی در هنگام این عمل ممکن آسیب به ریشه عصب، خونریزی یا تورم، پارگی چندباره دیسک کمر و بازگشت درد و خروج مایع نخاعی باشد. البته با پیشرفت علم پزشکی و یافتن یک جراح دیسک کمر خوب این خطرات و آسیب‌ها به کمترین حد خود می‌رسد. بنابراین با توجه به عوارض و خطرات این جراحی بیمار باید بهترین جراح را انتخاب کند. 

انتخاب یک جراح دیسک کمر خوب

متخصصان جراحی دیسک کمر

برای انتخاب بهترین جراح دیسک کمر شما می‌توانید به 3 دسته از متخصصان مراجعه کنید. هرکدام به‌گونه‌ای با این عمل مهم در ارتباط هستند.

جراح مغز و اعصاب

این دسته از متخصصان جراحی به عنوان جراح دیسک کمر نیز شناخته می‌شوند. این دسته از پزشک‌ها عموماً در زمینه بیماری استخوان و ستون فقرات کاملاً تجربه دارند و بخشی از عمل‌های خود را نیز به سیستم عصبی اختصاص می‌دهند. به شکل کاملاً تخصصی آن‌ها باید در زمینه درمانی بیماری‌های مغز، نخاع، ستون فقرات، عروق داخل و خارج جمجمه نیز تسلط داشته باشند.

جراح ارتوپدی

این دسته از پزشکان متخصص بیماری‌های استخوانی یا مفصلی هستند که علاوه بر گذارند این دوره چند ساله در زمینه جراحی دیسک کمر و اسکلتی نیز تبحر دارند. به شکل کلی این افراد می‌توانند در زمینه تشخیص و کاهش آسیب‌های این بیماری به بیماران خود کمک شایانی کنند.

جراح ستون فقرات

این پزشک‌های متخصص که غالباً جراحان مغز و اعصاب هستند توانایی چنین جراحی‌های سنگین و خطرناک را دارند. این متخصص‌ها که اکثراً تخصص خود را در زمینه ارتوپدی و یا مغز و اعصاب در بخش ستون فقرات گرفته‌اند، بهترین گزینه برای جراحی دیسک کمر بیماران هستند.
زمانی که شما برای جراحی دیسک کمر خود به یک متخصص و جراح دیسک کمر مراجعه می‌کنید، دکتر باید در مورد میزان درد و نوع دردها یا ناحیه آن سؤالاتی بپرسد تا بتواند به یک قطعیت در جواب برسد. شناخت شما از چنین سؤالاتی قبل مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند. در آخر اگر شما به یک جراحی خاص در ستون فقرات خود احتیاج پیدا کردید این دسته از پزشک‌ها به شما کمک خواهند کرد.

برای انتخاب بهترین جراح چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

برای انتخاب یک جراح دیسک کمر شما حتماً باید نکاتی را در نظر داشته باشید. در وهله اول درجه و نوع بیماری و در نهایت تأیید عمل شما باید توسط یک پزشک متخصص در این زمینه تأیید شود. پس از این تأییدیه، تحقیق کنید که پزشکی که به آن مراجعه کرده‌اید در زمینه دیسک کمر چه تعداد عمل او با موفقیت انجام‌شده است. این به این معنی نیست که هر جراح متخصص که تعداد عمل‌های زیادی داشته باشد دکتر خوب و برجسته‌ای است. باید درصد عمل‌های موفق او در کنار تعداد عمل‌ها بیان شوند تا به یک نتیجه خوب برای تصمیم‌گیری برسید.
اگر می‌توانید قبل از عمل از بیماران یا مراجعه‌کنندگانی که به مطب پزشک مورد نظر شما می‌آیند از نحوه عمل و کیفیت بهبودی آن‌ها بعد از جراحی سؤالاتی بپرسید تا از تجربه جراح دیسک کمر خود اطلاعاتی به دست آورید.

ویژگی های یک جراح خوب 

از آنجایی که جراحی دیسک کمر یکی از جراحی‌های سخت و نیازمند دقت بالا است لازم است جراحی که دیسک کمر را جراحی می‌کند از مهارت‌ها و تبحر خاصی برخوردار باشد در ادامه این مطلب چند ویژگی برای سنجش یک جراح خوب مطرح می‌کنیم. بهترین جراح دیسک کمر کسی است که:

  • پس از جراحی کمترین عوارض بر بیمار وارد شود 
  • نتیجه جراحی موفقیت آمیز باشد و احتمال بازگشت بیماری پایین باشد 
  • همیشه در دسترس بیماران باشد 
  • متعهد  و مسئولیت پذیر باشد 

بیماری که مبتلا به دیسک کمر است لازم است تمامی نکات درباره یک جراح دیسک کمر خوب را بداند تا بتواند با انتخاب بهترین جراح، جراحی موفقیت آمیزی داشته باشد و سلامتی خود را بازیابد. 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button