در برخی از دوره‌های زندگی، بیشتر افراد دچار کمر درد و دیسک کمر می‌شوند. کمر درد مزمن دردی است که پس از یک آسیب یا سانحه، اثری از خود به جا گذاشته است. به دلایل مختلفی، ممکن است درد کمر حاد شده و به درد مزمن تبدیل شود.در این مقاله قرا است در خصوص چگونگی درمان درد ناشی از دیسک کمر صحبت کنیم.

درد کمر ناشی از دیسک کمر

آسیب دیدگی دیسک کمر

دیسک کمر، مستعد آسیب دیدگی است. این خطر با افزایش سن، افزایش می‌یابد. قسمت بیرونی دیسک می‌‍تواند پاره یا فتق شود. کلمۀ “دیسک” کوتاه شدۀ اصطلاح “دیسک بین مهره‌ای” است. این بالشتک‌های اسفنجی هستند که استخوان‌های ستون فقرات (مهره ها) را جدا می‌کنند. دیسک‌ها باعث جذب شوک می‌شوند، ستون فقرات را ثابت نگه می‌دارند و به مهره‌ها ” نقاط محوری” می‌دهند تا حرکت کند.
فتق دیسک هنگامی اتفاق می‌افتد که غضروف اطراف دیسک به نخاع یا ریشه‌های عصب، فشار می آورد و بالشتکی که بین مهره های ستون فقرات قرار دارد از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شود.

این می‌تواند منجر به فشرده سازی ریشۀ عصب، هنگام خروج از نخاع و از طریق استخوان‌های مهره شود. آسیب دیدن دیسک کمر معمولاً پس از بلند کردن چیزی یا پیچاندن کمر به طور ناگهانی اتفاق می ‌فتد. برخلاف کشیدگی پشت، درد ناشی از آسیب دیسک کمر معمولاً بیش از 72 ساعت طول می‌کشد.

درمان های خانگی

در روزهای اولیه می توانید با انجام کارهایی در منزل درد خود را تسکین داده و یا از افزایش آن پیشگیری کنید.

به فعال ادامه دهید

ممکن است زمانی که درد دارید، فکر کنید این کار درست نیست. اما این احتمالاً اولین چیزی است که پزشک توصیه می کند.
ری می گوید: “یک باور غلط رایج در بیماران مبتلا به کمردرد این است که آن ها نمی توانند فعال بمانند.”
سعی کنید با میزان معمول فعالیت و حرکت روزانه خود ادامه دهید. این می تواند 30 دقیقه پیاده روی سریع باشد و یا دورزدن با سگ خود در محوطه باشد. هدف داشته باشید حداقل هفته ای سه بار روی پاهای خود بایستید.
سلمان همانی ، استادیار ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا می گوید: “کم تحرکی” باعث می شود عضلات اطراف ستون فقرات و پشت ضعیف شوند. “این به نوبه خود می تواند باعث حمایت کمتری از ستون فقرات شود” و منجر به درد طولانی مدت شود.

کشش و تقویت عضلات

عضلات قوی ، به ویژه در هسته شکم ، به حمایت از پشت کمک می کنند. قدرت و انعطاف پذیری ممکن است هم به تسکین درد شما کمک کند و هم از بروز آن جلوگیری کند.
ری می گوید: “بسیاری از اوقات ، مردم را به انجام ورزش  به عنوان اولین کار در صبح تشویق می کنم.” اما اگر پیرتر هستید یا نگران استفاده بیش از حد از آن هستید ، می توانید در ساعات بعدی که بدن شما گرم شده است ، تمرینات کششی و تقویتی را انجام دهید.
یوگا ، پیلاتس و تای چی تنها چند روش تقویت عضلات هسته و عضلات اطراف پهلو است. یک تمرین که تمام قسمت فوقانی و پایین کمر شما را هدف قرار می دهد ، دراز کشیدن روی شکم و بلند کردن پاها و بازوها در حالت پرواز است.

درمان های خانگی کمر درد ناشی از دیسک کمر

وضعیت خوب بدنی را حفظ کنید

این کار به شما کمک می کند فشار روی کمرتان کاهش یابد. شما می توانید از نوار ، بند یا نوارهای کششی استفاده کنید تا ستون فقرات را در یک راستا قرار گیرند. هدف این است که سر خود را در راستای لگن متمرکز کنید. شانه های خود را جمع نکنید و چانه خود را به جلو متمایل نکنید.
اگر جلوی صفحه کامپیوتر کار می کنید ، دستان خود را به طور مساوی روی میز یا دسته صندلی قرار دهید و چشمان خود را در بالای صفحه قرار دهید. بطور منظم از روی صندلی بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید و راه بروید.

وزن سالم داشته باشید

حذف وزن اضافی باعث می شود بار کمر کم شود.
همانی می گوید: “کاهش وزن واقعاً به کاهش درد کمک می کند زیرا میزان نیروی مکانیکی وارد شده به ستون فقرات را کاهش می دهد.”
اگر به کمک نیاز دارید ، از پزشک خود در مورد رژیم و برنامه ورزشی که ممکن است برای شما بهتر باشد راهنمایی بخواهید.

سیگار را ترک کنید

تحقیقات نشان می دهد که در صورت سیگار کشیدن ، ممکن است چهار برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به بیماری دیسک تحلیل برنده یا سایر مشکلات ستون فقرات مبتلا شوید.
نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند استخوان های نخاع شما را ضعیف کرده و مواد مغذی حیاتی را از دیسک های اسفنجی مفصلی شما خارج کند. یک ستون فقرات سالم پشت شما را انعطاف پذیر کرده و عضلات آن را سفت و دردناک نمی کند.

پک یخ و گرما را امتحان کنید

شاید شنیده باشید که یکی از آنها برای تسکین کمردرد بهتر از دیگری است. پاسخ کوتاه این است که بهترین گزینه همانی است که روی شما موثر باشد.شما ممکن است بخواهید هر دو را امتحان کنید ، و احتمالاً خواهید دید که یکی برای تسکین شما مناسب تر است.
معمولاً اگر پشت شما به دلیل تورم یا التهاب آزار دهنده باشد ، یخ بهتر است. اگر می خواهید عضلات سفت یا گرفته را شل کنید ، یک پد گرم کننده بهتر است.
همانی پیشنهاد می کند استفاده از پک یخ یا گرما را به 20 دقیقه محدود کنید. اگر کرم ها یا پمادهای ضد درد عضلانی نیز روی پوست خود قرار داده اید از آنها استفاده نکنید.

داروهای بدون نسخه (OTC) مناسب را بشناسید

مسکن های بدون نسخه می توانند به دردهای عضلانی و سفتی آن کمک کنند. دو نوع اصلی گزینه های بدون نسخه ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) و استامینوفن هستند. NSAID ها شامل آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند.
NSAID ها با توجه به نام خود به کاهش التهاب کمک می کنند که می تواند منجر به تورم و حساسیت شود. اما استامینوفن التهاب را تسکین نمی دهد. برای درد کمر گاه به گاه می توانید به هر دو نوع مسکن تکیه کنید. همانی می گوید ، اگر آرتروز ستون فقرات یا سایر بیماری های التهابی دارید ، NSAID ها ممکن است کمی بهتر عمل کنند.

داروهای بدون نسخه (OTC) مناسب را بشناسید

استفاده از کرم های دارویی با ماساژ 

هنگامی که کمر شما احساس سفتی ، گرفتگی و تنش می کند ، ممکن است کرم ها ، نمک ها ، پمادها یا پدها پوستی به شما کمک کنند. بسیاری از این محصولات حاوی موادی مانند منتول ، کافور یا لیدوکائین هستند که می توانند ناحیه آسیب دیده را خنک ، گرم یا بی حس کنند.
درست در جایی که صدمه دیده اید کرم بزنید. اگر در زدن کرم به تنهایی به محل درد مشکل دارید ، از کسی بخواهید آن را برایتان انجام دهد.

درباره مکمل ها سوال کنید

بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی خود را از مواد غذایی دریافت کنید. اما گاهی اوقات لازم است  این مواد را از طریق مکمل ها تامین کنید.
به عنوان مثال ، بسیاری از افراد ویتامین D کافی که برای سلامت استخوان مهم است ، دریافت نمی کنند. این ممکن است از عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب رخ دهد یا اینکه بدن شما نمی تواند ویتامین D کافی از غذاها را جذب کند.
کمبود منیزیم ممکن است منجر به ضعف و گرفتگی عضلات شود. و همانی می گوید زردچوبه ، یک ادویه زرد روشن که مربوط به زنجبیل است ، ممکن است به آرام شدن التهاب کمک کند.
همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از رول حوله

حوله رول شده می تواند ابزاری مفید برای تسکین درد کمر باشد. وقتی دراز کشیده اید ، آن را زیر لگن قرار دهید. بگذارید باسن شما روی حوله شل شود و به کشش کمر کمک کند.
بریس کمر می تواند گاهی اوقات کمک کند ، به خصوص پس از آسیب یا جراحی. اما قرار نیست که آن ها را خیلی زیاد یا خیلی طولانی استفاده کنید. مردم به این وسایل وابسته می شوند، زیرا این وسایل به آنها اجازه می دهد تا عضلات تنبل شوند.
اگر با استفاده از این روش ها حداکثر تا 72 ساعت، کمر دردتان بهبود نیافت یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمانی پزشکی دریافت کنید. این روش ها همچنین با مشورت پزشک می توانند در کنار روش های درمانی پزشکی استفاده شوند.

درمان های پزشکی درد کمر ناشی از دیسک

برای اکثر بیماران ، فتق دیسک کمر در طی چند روز تا چند هفته به آرامی بهبود می یابد. به طور معمول ، بیشتر بیماران 3 تا 4 ماه فاقد علائم هستند. با این حال ، برخی از بیماران در دوران نقاهت خود دچار درد می شوند.

درمان غیر جراحی

درمان اولیه برای فتق دیسک معمولاً ماهیتی غیر جراحی دارد. تمرکز درمان بر ارائه تسکین درد است.

درمان غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت، یک تا 2 روز استراحت در رختخواب معمولاً به تسکین درد کمر و پا کمک می کند. به هر حال برای مدت طولانی تری دراین حالت نمانید. هنگام شروع فعالیت ، سعی کنید موارد زیر را انجام دهید:
  • در طول روز استراحت کنید ، اما از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
  • تمام فعالیت های بدنی خود را به ویژه خم شدن به جلو و بلند کردن ، آهسته و کنترل شده کنید. فعالیت های روزمره خود را تغییر دهید تا از حرکاتی که باعث درد بیشتر می شود جلوگیری کنید.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs). داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به تسکین درد کمک کنند.
  • فیزیوتراپی تمرینات خاص به تقویت عضلات کمر و شکم کمک می کند.
  • تزریق استروئید اپیدورال. تزریق دارویی مانند کورتیزون در فضای اطراف عصب ممکن است با کاهش التهاب ، تسکین درد کوتاه مدت را ایجاد کند.
    شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد تزریق اپیدورال می تواند در بسیاری از بیمارانی که 6 هفته یا بیشتر از مراقبت های غیر جراحی به آنها کمک نکرده است ، درد را تسکین دهد.
درمان جراحی ناشی از دیسک کمر

درمان جراحی

فقط درصد کمی از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر نیاز به جراحی دارند. جراحی ستون فقرات معمولاً فقط پس از آنکه یک دوره درمان غیر جراحی علائم دردناک را برطرف نکرد یا برای بیمارانی که علائم زیر را تجربه می کنند ، توصیه می شود:

  • ضعف عضلانی
  • مشکل در راه رفتن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

میکرودیسکتومی

روش های جراحی دیسک کمر متفاوت است، اما متداول ترین روش مورد استفاده در درمان یک دیسک فتق شده، میکرودیسککتومی است. این روش از طریق یک برش کوچک در سطح دیسک انجام می شود و اغلب شامل استفاده از میکروسکوپ است. در این روش قسمت فتق شده دیسک همراه با هر قطعه اضافی که به عصب نخاعی فشار وارد می کند برداشته می شود.
اگر فتق دیسک در بیش از یک سطح وجود داشته باشد ، ممکن است یک جراحی بزرگتر مورد نیاز باشد.

توانبخشی:

پزشک یا یک فیزیوتراپیست ممکن است یک برنامه پیاده روی ساده (مانند 30 دقیقه در روز) را همراه با تمرینات خاص برای کمک به بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری پشت و پاها توصیه کند.
برای کاهش خطر تکرار فتق ، ممکن است در هفته های اول پس از جراحی از خم شدن ، بلند کردن و پیچ خوردن منع شده باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button