تومور عصب شنوایی تومور خوش خیم مغزی نوعی رشد سلول‌ها در مغز است که معمولاً طی سالیان متمادی به آرامی رشد می‌کند و به سایر نقاط بدن گسترش نمی‌یابد. نوروم‌های آکوستیک بر روی عصبی که برای شنوایی و تعادل استفاده می‌شود رشد می‌کند که می‌تواند مشکلاتی مانند کاهش شنوایی و عدم ثبات ایجاد کند. اگر این تومورها بسیار بزرگ شوند‌، گاهی اوقات می‌توانند جدی باشند، اما بیشتر آنها قبل از رسیدن به این مرحله برداشته و درمان می‌شوند.
نوروم‌های آکوستیک معمولاً بزرگسالان 30 تا 60 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهند و معمولاً علت مشخصی ندارند، اگرچه تعداد کمی از موارد نتیجه یک بیماری ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز نوع 2 است. نوروم آکوستیک ، همچنین به عنوان شوانوم دهلیزی شناخته می‌شود، یک تومور غیر سرطانی و معمولاً با رشد آهسته است که روی عصب اصلی (دهلیزی) منتهی از گوش داخلی شما به مغز ایجاد می‌شود. شاخه های این عصب به طور مستقیم بر تعادل و شنوایی شما اثر می‌گذارد و فشار ناشی از نوروم آکوستیک می‌تواند باعث کاهش شنوایی ، زنگ زدن در گوش و عدم ثبات شود.
نوروم آکوستیک معمولاً از سلولهای شوان که این عصب را می‌پوشانند بوجود می‌آید و به آرامی یا اصلاً رشد نمی‌کند. به ندرت، ممکن است به سرعت رشد کرده و آنقدر بزرگ شود که به مغز فشار وارد کرده و عملکردهای حیاتی را مختل کند. درمان نوروم آکوستیک شامل مراقبت‌های منظم ، پرتو درمانی و برداشتن جراحی است.

تومور عصب شنوایی

علائم تومور عصب شنوایی

تومور عصب شنوایی ممکن است سالها طول بکشد تا گسترش یابد. نوروم آکوستیک ممکن است در ابتدا علائم واضحی ایجاد نکند. هر علائمی تمایل دارد به تدریج ایجاد شود و اغلب شامل موارد زیر است:

• کاهش شنوایی که معمولاً فقط روی 1 گوش تأثیر می‌گذارد.
  • شنیدن صداهایی که از داخل بدن می آید (وزوز گوش)
  • احساس حرکت یا چرخش (سرگیجه)

نوروم آکوستیک بزرگ نیز گاهی اوقات می‌تواند باعث موارد زیر شود:

• سردردهای مداوم
  • تاری موقتی یا دوبینی
  • بی حسی ، درد یا ضعف در یک طرف صورت
  • مشکلات مربوط به هماهنگی اندام ها (آتاکسی) در یک طرف بدن
  • صدای خشن یا مشکل در بلع

علل تومور عصب شنوایی

علت ایجاد تومور عصب شنوایی را می‌توان با مشکل ژنی در کروموزوم 22 مرتبط دانست. به طور معمول ، این ژن یک پروتئین سرکوب کننده تومور تولید می‌کند که به کنترل رشد سلول‌های شوان تحت پوشش اعصاب کمک می‌کند. متخصصان نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد این مشکل در ژن می‌شود. در اکثر موارد نوروم آکوستیک ، علت شناخته شده‌ای وجود ندارد. این ژن معیوب نیز در نوروفیبروماتوز نوع 2 به ارث می‌رسد ، یک اختلال نادر که معمولاً شامل رشد تومورها در اعصاب شنوایی و تعادل در دو طرف سر شما می‌شود (شوانومای دو طرفه دهلیزی).

نحوه تشخیص تومور عصب شنوایی

اگر علائم مداوم یا مشکلی دارید که نگران هستید ممکن است ناشی از نوروم آکوستیک باشد ، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. تشخیص نوروم‌های آکوستیک ممکن است دشوار باشد زیرا علائم آن می‌تواند ناشی از شرایط دیگری مانند بیماری منیر باشد. اگر پزشک عمومی شما فکر می‌کند که ممکن است به نوروم آکوستیک مبتلا باشید، برای آزمایش های بیشتر به بیمارستان یا کلینیک ارجاع داده شوید، مانند:

• تست‌های شنوایی برای بررسی مشکلات شنوایی و تعیین اینکه آیا این مشکلات ناشی از مشکل اعصاب شما هستند یا خیر.
  • یک اسکن MRI، که از میدان‌های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید یک تصویر دقیق از داخل سر شما استفاده می‌کند.
  • سی تی اسکن ، که از یک سری اشعه ایکس برای ایجاد تصویر دقیق از داخل سر استفاده می‌کند.
درمان تومور عصب شنوایی

بسته به اندازه و موقعیت تومور عصب شنوایی ، سرعت رشد آن و سلامت عمومی شما ، چندین گزینه مختلف برای درمان تومور عصب شنوایی یا نوروم آکوستیک وجود دارد. گزینه‌های اصلی عبارتند از:

نظارت بر تومور

تومورهای کوچک اغلب فقط باید با اسکن‌های منظم MRI کنترل شوند، و درمان‌های زیر عموماً تنها در صورتی توصیه می‌شود که اسکن‌ها نشان دهند بزرگتر شده است.

جراحی مغز

جراحی برداشتن تومور از طریق برش جمجمه ممکن است در صورت بزرگ شدن یا بزرگ شدن تحت بیهوشی عمومی انجام شود.

جراحی رادیو استریوتاکتیک

تومورهای کوچک یا هر قطعه‌ای از تومور بزرگتر که بعد از عمل باقی می‌ماند ، ممکن است با یک پرتو دقیق تشعشع درمان شود تا از بزرگ شدن آنها جلوگیری شود.

همه این گزینه ها دارای ریسک هایی هستند. به عنوان مثال ، جراحی و رادیو استریوتاکتیک ممکن است گاهی باعث بی‌حسی صورت یا ناتوانی در حرکت بخشی از صورت شما (فلج) شود. با متخصص خود در مورد بهترین گزینه برای شما و مزایا و خطرات آن صحبت کنید.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید؟

در صورت مشاهده کاهش شنوایی در یک گوش، زنگ زدن در گوش یا مشکل در تعادل به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام نوروم آکوستیک ممکن است از بزرگ شدن تومور جلوگیری کند و عواقب جدی مانند از دست دادن کامل شنوایی را ایجاد کند.

عوارض تومور نورم آکوستیک

نوروم آکوستیک ممکن است انواع مختلفی از عوارض دائمی را ایجاد کند ، از جمله:

• از دست دادن شنوایی
  • بی حسی و ضعف صورت
  • مشکلات مربوط به تعادل
  • زنگ زدن در گوش

تومورهای مغزی بزرگ ممکن است بر ساقه مغز شما فشار بیاورند و از جریان طبیعی مایع بین مغز و نخاع (مایع مغزی نخاعی) جلوگیری کنند. در این حالت ، مایع می‌تواند در سر شما ایجاد شود (هیدروسفالی) ، فشار داخل جمجمه شما را افزایش می‌دهد.

منبع