کیست آراکنوئید رایج‌ترین نوع کیست مغزی هستند. که غالباً مادرزادی هستند و یا از بدو تولد وجود دارند (کیست‌های اولیه). آسیب به سر یا ضربه نیز می‌تواند منجر به کیست ثانویه عنکبوتیه شود. کیست‌ها کیسه‌های پر از مایع هستند، تومور نیستند. علت احتمالی آن شکاف غشای حلزونی‌، یکی از سه لایه بافتی است که مغز و نخاع را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند.

کیست آراکنوئید

کیست آراکنوئید چیست ؟

کیست های عنکبوتیه کیسه هایی پر از مایع مغزی نخاعی هستند که بین مغز و نخاع در فضایی به نام غشای عنکبوتیه ایجاد می شوند. طبق انستیتوی ملی بهداشت، دو نوع کیست حلزونی وجود دارد:

• کیست های عنکبوتیه اولیه، که هنگام تولد وجود دارند و به طور معمول در اثر رشد غیر طبیعی در رحم ایجاد می‌شوند.
  • کیست های حلزونی ثانویه، که کمتر شایع است، و ممکن است در نتیجه ضربه، تومور یا مننژیت ایجاد شود.

کیست های عنکبوتیه در کجا قرار دارند؟

کیست های عنکبوتیه در فضای بین مغز یا نخاع و غشای عنکبوتیه قرار دارند. غشا عنکبوتیه یکی از سه غشا مغز و نخاع است. کیست ها در مغز یا ستون فقرات ایجاد می‌شوند و در درجه اول در منطقه ای خارج از لوب گیجگاهی مغز رشد می‌کنند، که به عنوان حفره جمجمه میانی شناخته می‌شود.

کیست در مغز چقدر جدی است؟

پیش بینی درخصوص کیست در مغز به پایداری کیست بستگی دارد و اینکه آیا گسترش آن یا خونریزی داخل کیست باعث آسیب به مغز یا نخاع می شود یا خیر. در حالت شدید، اگر کیست ناپایدار شود و درمان نشود، می تواند آسیب شدید عصبی ایجاد نماید. با این حال، بیشتر کیست های عنکبوتیه نیازی به درمان ندارند. اگر علائم وجود دارد، مهم است که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. علائم معمولاً با درمان برطرف می‌شوند یا بهبود می‌یابند.

کیست های زیر عنکبوتیه

کیست های زیر عنکبوتیه درون محفظه داخل جمجمه و کمتر در نخاع قرار دارند. کیست ها معمولاً در فضای زیر عنکبوتیه یافت می شوند و حاوی مایع مغزی نخاعی هستند.

علائم کیست آراکنوئید

علائم کیست های عنکبوتیه و هنگامی که شروع می شوند، معمولاً به اندازه و محل آن بستگی دارد. اکثر افراد مبتلا به کیست‌های اولیه عنکبوتیه در مغز، محل شایع‌تر، علائمی مانند این را قبل از 20 سالگی تجربه می کنند:

• تأخیر در رشد
  • مشکل در شنیدن یا دیدن
  • برجستگی ها یا برجستگی های قابل مشاهده در ناحیه سر
  • بی حالی، از جمله خستگی مفرط یا انرژی کم
  • هیدروسفالی به دلیل انسداد گردش طبیعی مایع مغزی نخاعی
  • مسائل غدد درون ریز (مرتبط با هورمون)، مانند شروع زودرس بلوغ
  • تکان دادن غیر ارادی سر

اگر کیست آراکنوئید در اطراف نخاع وجود داشته باشد، که کمتر شایع است، ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند بی حسی، گزگز یا درد در بازوها، پشت و پاها را نیز تجربه کنید.

درمان کیست آراکنوئید

تشخیص کیست‌های آرکنوئید

کیست های عنکبوتیه معمولاً با آزمایشات تصویربرداری، از جمله اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از مغز یا ستون فقرات، تشخیص داده می‌شوند. ممکن است پزشک برای تهیه تصاویر دقیق از ستون فقرات شما از MRI ​ استفاده کند. این آزمایش به آن ها کمک می‌کند تا مکان و مشخصات دقیق کیست را تعیین کنند. پزشک شما همچنین ممکن است از سی تی اسکن کیست آراکنوئید برای تولید تصاویر مغز شما استفاده کند. CT مخفف کلمه توموگرافی رایانه‌ای است.

درمان کیست های آرکنوئید

این که آیا شما به درمان کیست های عنکبوتیه نیاز دارید به شدت علائم و اندازه و محل کیست بستگی دارد. اندازه کیست های عنکبوتیه متفاوت است. اندازه متوسط ​​کیست عنکبوتیه کمتر از 3 سانتی‌متر است. اندازه کیست عنکبوتیه 3 سانتی متر یا بیشتر خطرناک در نظر گرفته می شود. اگر کیست شما در یک مکان خطرناک باشد، اندازه کافی داشته باشد و علائمی ایجاد نماید، جراحی با حداقل تهاجم ممکن است یک گزینه باشد.
درمان کیست عنکبوتیه بدون جراحی نیز امکان‌پذیر است. حتی کیست های بزرگی که علائمی ایجاد نمی‌کنند، فقط با نظارت و ارزیابی مجدد زیرنظر گرفته می‌شوند. در این موارد، درمان بر روی کاهش یا پیشگیری از علائم خاص متمرکز است.

کرانیوتومی کیست آراکنوئید

جراح با ایجاد سوراخ در دیواره کیست و اطمینان از جریان طبیعی مایع مغزی نخاعی، جراحی کرانیوتومی را توصیه می‌کند. این یک روش تهاجمی است اما به جراح مغز و اعصاب اجازه می دهد کیست را مستقیماً مورد بررسی و درمان قرار دهد. به ندرت، کیست با مایعات پر می شود و نیاز به درمان مجدد دارد.

شانت کیست آراکنوئید

شانت کیست آراکنوئید گزینه درمانی دیگری است. متخصص جراح یک لوله را به داخل کیست وارد می‌کند که در جای خود باقی می‌ماند و مایع را تخلیه می‌کند. این مایع در جاهای دیگر بدن جذب خواهد شد.

منبع