اگر گردن شما درد می‌کند و به دست چپ شما می‌زند، به احتمال زیاد، شما دچار فتق دیسک ستون فقرات گردنی هستید. هنگامی که درد در گردن شروع به گسترش به کتف، شانه می‌کند، بیشتر از دردهای معمول در گردن نگران این موضوع هستیم. گسترش درد به سایر نواحی بدن نشان می‌دهد که ما با یک سندرم درد ورودی روبرو نیستیم، بلکه با یک وضعیت جدی‌تری روبرو هستیم. چنین درد نشان می‌دهد که تشخیص و درمان به‌موقع بیماری برای جلوگیری از عوارض احتمالی ضروری است.

دیسک گردن و درد دست چپ چه ارتباطی باهم دارند؟

دیسک گردن و درد دست چپ، هر دردی لزوماً دیسک نیست!

در معاینه، پزشک باید بیماری‌هایی با علائم مشابه را رد کند. مانند:

دردی که به شانه و تیغه شانه می‌رسد، می‌تواند عارضه‌ای از یک بیماری باشد که باعث درد در گردن، در ستون فقرات قفسه سینه می‌شود، مانند پوکی‌استخوان، فتق دیسک، اسپوندیلوز و غیره. در چنین مواردی، گسترش درد ممکن است نشانه‌ای از درگیری ریشه‌های اعصاب نخاعی در این فرایند باشد که گاهی اوقات با نقض حساسیت در دست‌ها، در ناحیه کتف همراه است. فشار روی ریشه‌های اعصاب نخاعی نیز می‌تواند ناشی از فرایند تومور باشد که نیاز به توجه جدی‌تری به چنین دردهایی دارد.

بروز درد در تیغه شانه و شانه نیز می‌تواند تظاهر بیماری‌های اندام‌های داخلی باشد؛ بنابراین، به‌عنوان‌مثال، درد در کتف، شانه در سمت چپ مستلزم حذف انفارکتوس حاد میوکارد است، آنها همچنین می‌توانند با آنژین صدری رخ دهند. درد سمت چپ نیز می‌تواند بازتابی از بیماری‌های معده مانند زخم باشد. گسترش درد به شانه راست، تیغه شانه می‌تواند نشانه بیماری کبد، کیسه صفرا، پانکراس باشد. بیماری‌های کلیوی، نورالژی بین دنده‌ای نیز اغلب با درد در کتف ظاهر می‌شوند. تشخیص به‌موقع بیماری‌ها به طور مستقیم بر اثربخشی درمان و بهبودی تأثیر می‌گذارد.

دیسک بین مهره‌ای انسان بسیار آسیب‌پذیر است و زود شروع به فروپاشی می‌کند. ممکن است شکاف حلقوی فیبروزوس در آنجا ظاهر شود و بخشی از هسته نرم پالپوزوس از طریق آن فشرده شود. خروج فتق با درد در ناحیه گردن همراه است. اگر فتق به ریشه فشار بیاورد، بازو درد می‌کند و بی حس می‌شود.

مناطق عصب‌دهی بخش‌های گردن

در تصویر زیر مناطق عصب‌دهی گردن مشخص شده است. در صورت آسیب دیسک در هریک از این بخش‌ها علائم زیر بروز می‌کند:

دیسک گردن و درد دست چپ

C4 – نشان می‌دهد که مهره‌های 3 و 4 گردن و دیسک بین آنها تحت‌تأثیر قرار گرفته است. در این حالت عصب 4 نخاعی که به سمت گردن می‌رود دچار مشکل می‌شود. علائم اصلی کاهش حساسیت در کل دور گردن است. ناراحتی و گاهی درد در این ناحیه وجود دارد.

C4-C5 – عصب 5 نخاعی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درد از ناحیه گردن از پایین کمربند شانه تا جلوی بالای شانه تابش می‌کند. حساسیت در امتداد سطح خارجی شانه کاهش می‌یابد. بی‌حسی در همان ناحیه رخ می‌دهد. حتماً عضله دلتوئید را ضعیف کنید.

C5-C6 شایع‌ترین تشخیص است. در این حالت عصب 6 نخاعی آسیب می‌بیند. این درد با درد از عضله دوسر تا انگشت شست و سبابه در امتداد سطح بیرونی بازو آشکار می‌شود. حساسیت کاهش می‌یابد، بی‌حسی یا «برآمدگی غاز» در همان ناحیه ظاهر می‌شود و لزوماً ضعف عضله دوسر وجود دارد

C6-C7 – عصب 7 نخاعی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درد در سه سر و پشت بازو رخ می‌دهد. حساسیت در ناحیه انگشتان میانی و حلقه کاهش می‌یابد. ممکن است در همان ناحیه بی‌حسی و “برآمدگی غاز” ظاهر شود. در این حالت قطعاً ضعف سه سردیده می‌شود.

علائم اصلی  دیسک گردن

علائم دیسک گردن شامل موارد زیر است:

• اول، گردن درد می‌کند. گردن درد می‌تواند چندین سال ادامه داشته باشد.
  • سپس درد به بازو منتقل می‌شود، درحالی‌که ممکن است گردن دیگر درد نکند.
  • درد در بازو می‌تواند به آرنج برسد، شاید تا دست.
  • انگشتان در برخی موارد بی حس می‌شوند.

چگونه در تشخیص اشتباه نکنیم؟

50% معاینه توسط متخصص است. بسیار مهم است که پزشک در حل موفقیت آمیز چنین مشکلاتی تجربه داشته باشد. برای روشن شدن تشخیص، MRI ستون فقرات گردنی را تجویز می‌کنیم. این معمولاً برای ایجاد تاکتیک‌های درمانی مناسب کافی است.پس از ایجاد تشخیص، یکی از 2 راه را انتخاب می‌کنیم:

درمانی یا فوری جراحی.

مؤثرترین روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

• بلوک‌های اشعه ایکس
  • ازون تراپی دیسک گردن
  • امواج شوک‌درمانی
  • حرکت‌درمانی و فیزیوتراپی
  • طب سوزنی
  • ماساژ ماشه‌ای میوفاشیال.

راه درمان جراحی

این عمل برای فشرده‌سازی طناب نخاعی توسط فتق طراحی شده است. یا اگر فتق به ریشه فشار آورد و درد از بین نرفت یا بیش از 2 ماه طول کشید. عمل جراحی دیسک گردن، از یک دسترسی کوچک در امتداد سطح جلویی گردن انجام می‌شود. حدود 1.5 ساعت طول می‌کشد. 2 ساعت پس از جراحی یقه، بیماران مجاز به انجام انواع حرکات هستند. روز بعد از عمل می‌توانید به خانه بروید.

سلام خسته نباشید