کم شنوایی یک طرفه، صدای زنگ در گوش و سرگیجه علائم غیراختصاصی هستند که می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند. در موارد بسیار نادر، آنها توسط یک نوروم آکوستیک به اصطلاح تحریک می‌شوند. نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که روی اعصاب شنوایی و دهلیزی در گوش داخلی ایجاد می‌شود. تومور عصب شنوایی نوروم‌های آکوستیک معمولا به کندی رشد می‌کنند و محدود به گوش داخلی هستند. این یک تومور خوش خیم است. بر اساس برآوردها، سالانه حدود هشت تا ده مورد جدید به ازای هر میلیون نفر وجود دارد.

تومور عصب شنوایی

علائم تومور عصب شنوایی

علائم نوروما به محل و اندازه دقیق آن بستگی دارد. با این حال، معمولاً باعث کاهش شنوایی با فرکانس بالا و صدای زنگ در گوش می‌شود. این کم شنوایی اغلب به تدریج ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به صورت حاد به شکل کم شنوایی ناگهانی نیز رخ دهد. همانطور که تومور عصب شنوایی بزرگ می‌شود، بر تعداد فزاینده‌ای از اعصاب اطراف و ساختارهای مغز فشار وارد می‌کند. این گاهی اوقات منجر به بی حسی پوست صورت، فلج یک طرفه صورت یا راه رفتن ناپایدار می‌شود. در موارد نادر، گوش درد و لرزش عضلات نیز رخ می‌دهد.

علاوه بر این، نورومای در حال رشد فشار داخل جمجمه را افزایش می‌دهد. در بدترین حالت، ساختارهای حیاتی مغز برای گردش خون و تنفس از بین می‌روند و از کار می‌افتند. تومور عصب شنوایی از سلول غلاف یک عصب به نام سلول شوان به وجود می‌آید. در حالی که یک سلول سالم از عصب خود محافظت می‌کند، یک تومور می‌تواند آسیب بزرگی به خود عصب و اطراف آن وارد کند. اصطلاح پزشکی صحیح برای نوروم آکوستیک شوانوم دهلیزی است. زیرا: تومور از سلول شوان تعادل یا عصب دهلیزی شروع می‌شود. با این حال، از آنجا که آسیب به عصب شنوایی، عصب آکوستیک، بسیار شدیدتر درک می‌شود، نام قدیمی نوروم آکوستیک هنوز هم امروزه استفاده می‌شود.

تشخیص تومور عصب شنوایی

افت شنوایی یک طرفه یا کم شنوایی ناگهانی توسط متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص داده می‌شود. به عنوان مثال، پزشک کانال‌های گوش را از نظر تورم داخلی معاینه می‌کند و شنوایی و حس تعادل شما را آزمایش می‌کند. با شنوایی سنجی به اصطلاح ساقه مغز، عملکرد عصب شنوایی را نیز بررسی می‌کند. در نهایت، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، یا به اختصار MRI، یا توموگرافی کامپیوتری، یا به اختصار سی تی، می‌تواند اطمینان کامل را برای شما فراهم کند. این روش‌های تصویربرداری هر تشخیصی را تکمیل می‌کند.

درمان تومور عصب شنوایی

به همان اندازه که یک نوروم آکوستیک با دیگری متفاوت است، علائم و درمان بهینه آنها نیز فردی است. پزشک تمام گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد و با فرد مشورت می‌کند تا بهترین گزینه را برای او انتخاب کند. اگر تومور هیچ علامتی ایجاد نکند یا اگر عمل جراحی برای فرد بسیار خطرناک باشد، پزشک می‌تواند نورینوم را تحت نظر داشته باشد. او با معاینات منظم MRI و آزمایش‌های شنوایی، رشد یا حتی پسرفت تومور را از نزدیک زیر نظر دارد. به این ترتیب مداخله به موقع در هر زمانی امکان پذیر بوده و به راحتی قابل برنامه ریزی است.

عمل جراحی برای برداشتن تومور عصب شنوایی

این که آیا برداشتن تومور برای فرد منطقی است و چه زمانی باید برداشته شود، به رشد آن بستگی دارد. پزشک همچنین به دقت بررسی می‌کند که آیا اعصاب آسیب دیده می‌توانند حفظ شوند و خطرات فردی این روش برای فرد چیست. هر چه اعصاب شنوایی و صورت قبل از عمل بهتر عمل کنند، شانس موفقیت آمیز بودن عمل بیشتر است. بنابراین به محض اینکه متوجه تغییری در خود مانند اختلال شنوایی یا فلج در ناحیه صورت شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

هدف از این عمل حذف کامل تومور و در عین حال حفظ ساختارهای اطراف تا حد امکان است. برای این منظور جراح مغز و اعصاب معالج و جراح گوش و حلق و بینی، از جمله از میکروسکوپ‌های جراحی و آندوسکوپ استفاده می‌کنند و به طور مداوم بر عملکرد عصبی در حین عمل نظارت می‌کنند. این روش حدود 5 تا 8 ساعت طول می‌کشد و معمولا برای تومورهای کوچکی که به اعصاب اطراف متصل نیستند، مناسب است.

مشکلات تعادل و سرگیجه

از آنجایی که نوروم آکوستیک از عصب دهلیزی مسئول تعادل ناشی می‌شود، بی‌ثباتی یا مشکلات تعادل علائم اولیه تومور عصب شنوایی (نوروم آکوستیک) است. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به نوروم آکوستیک متوجه این علائم می‌شوند که در صورت رشد تومور بدتر می‌شوند. نوروم‌های آکوستیک بزرگ قسمت‌هایی از مخچه را فشرده می‌کنند که می‌تواند منجر به آسیب رساندن به مخچه شود.

سرگیجه واقعی (احساس چرخش یا کج شدن) معمولاً با نورومای آکوستیک همراه نیست، اما گاهی اوقات به دلیل رشد تومور یا خونریزی رخ می‌دهد.

درمان تومور عصب شنوایی

سایر علائم نورومای آکوستیک

نوروم‌های آکوستیک همچنین می‌توانند روی دیگر اعصاب جمجمه‌ای که در مجاورت محل رشد این تومورها هستند، فشار وارد کنند. بی حسی در صورت می‌تواند ناشی از فشار تومور بر روی عصب سه قلو باشد. بی حسی مداوم یا دوره‌ای و گزگز صورت در سمت نوروم آکوستیک وجود خواهد داشت. سوزن سوزن شدن (پارستزی) نزدیک گوشه دهان یا روی گونه وجود دارد. همچنین سوزش یا قرمزی چشم به دلیل بی حسی در چشم وجود دارد که از رفلکس پلک زدن مناسب جلوگیری می‌کند.

انقباض یا ضعف صورت می‌تواند از فشار تومور بر روی عصب صورت باشد. این می‌تواند باعث انقباض (تیک یا اسپاسم) عضلات چشم، ابرو، پیشانی یا دهان شود. در موارد کمتر، متوجه ضعف در صورت می‌شوید. ضعف صورت اغلب تا زمانی که تومورهای آکوستیک کاملاً بزرگ نشوند رخ نمی‌دهد و در زمان تشخیص کمتر شایع است. مشکلات بلع می‌تواند براثر فشار تومور بر روی اعصاب واگ و هیپوگلاس رخ دهد. این اعصاب چندین جنبه مهم برای بلع را کنترل می‌کنند، از جمله احساس در گلو و حرکت تارهای صوتی و زبان.

تغییر در طعم و تولید اشک از علائم کمتر شایع است، اما باید توسط پزشک ارزیابی شود. عصب صورت به کنترل چشایی و تشکیل اشک کمک می‌کند. فشار روی عصب می‌تواند باعث خشکی چشم یا حتی اشک‌های غیرمنتظره و همچنین تغییر در درک چشایی شود.

سردرد و فشار

همانطور که تومور عصب شنوایی رشد می‌کند، می‌تواند به پوشش داخلی جمجمه (دورا) فشار بیاورد. سخت شامه دارای فیبرهای حسی است که می‌تواند احساس فشار را منتقل کند. سردرد ناشی از نوروم آکوستیک می‌تواند مبهم یا دردناک باشد و معمولاً در یک طرف سر است. درد می‌تواند به گردن یا بالای سر یا جلو سر بتابد. این علائم می‌تواند ناشی از بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی شایع‌تر مانند کلستئاتوم، لابیرنتیت و نوریت دهلیزی و بیماری منیر باشد. اگر بیش از چند مورد از این علائم را دارید (مخصوصاً اگر از بین نرفتند یا بدتر شدند)، پزشک می‌تواند کمک کند تصمیم بگیرید که آیا آزمایش بیشتری لازم است یا خیر.

عوارض جدی تومور عصب شنوایی

در صورت عدم درمان، نوروم آکوستیک می‌تواند به اندازه‌ای بزرگ شود که به ساقه مغز فشار وارد کند. تومور می‌تواند جریان مایع مغزی نخاعی (CSF) بین مغز و نخاع را مسدود کند و باعث تجمع مایع در مغز شود. از آنجایی که جمجمه یک ساختار بسته است، مایع اضافی در مغز (هیدروسفالوس) می‌تواند به مغز فشار بیاورد و باعث حرکت ناپایدار و عدم هماهنگی (آتاکسی)، سردرد و گیجی شود.

کلام آخر

تست شنوایی (ادیومتری) یک تست عملکرد شنوایی است که میزان شنیدن صداها و گفتار را اندازه گیری می‌کند. معمولاً این اولین آزمایشی است که برای تشخیص نوروم آکوستیک انجام می‌شود. اگر تومور عصب شنوایی تشخیص داده شود پزشک با توجه به محل تومور و شرایط سلامت فرد درمان مناسبی را تجویز می‌کند.