تومور نخاعی به توموری گفته می‌شود که در داخل یا اطراف نخاع یا استخوان‌های اطراف ایجاد می‌شود ، و ممکن است سرطانی یا غیر سرطانی باشد و منجر به درد شدید و حتی فلج شود. حتی تومورهای غیر سرطانی وقتی در نخاع یافت می‌شوند به دلیل نقش اساسی آن در عملکرد بقیه بدن ممکن است نگران کننده باشند. همه تومورهای ستون فقرات نیاز به درمان فوری جراحی ندارند. جراحی یک روش رایج در تومورهای کوچک خوش خیم (غیر سرطانی) است. تومورهای خوش‌خیم بزرگتر، انواع خاصی از سرطان ستون فقرات (بدخیم) و تومورهای پیشرونده ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشند. در ادامه درباره روش های جراحی تومور نخاعی گردن صحبت خواهیم کرد.

درمان جراحی تومور نخاعی گردن

جراحی تومور نخاعی گردن

جراحی ستون فقرات ممکن است برای برداشتن تومور خوش خیم یا بدخیم ، کاهش اندازه آن یا تسکین درد مداوم کمر یا گردن ، مشکلات تعادل ، مشکل در راه رفتن و اختلال عملکرد روده یا مثانه توصیه شود. زمان انجام جراحی به عوامل زیادی بستگی دارد ، از جمله:

• نوع تومور نخاعی ؛ خوش خیم ، بدخیم
  • اندازه تومور و محل آن
  • درجه تومور
  • نقص عصبی مانند نخاع یا فشرده سازی عصب
  • بی ثباتی ستون فقرات، شکستگی مهره ها یا تخریب استخوان مهره
  • اختلال عملکرد روده یا مثانه
  • درد بی وقفه ای که به درمان های غیر جراحی پاسخ نمی‌دهد
  • سلامت عمومی ، ایمنی و خطر عفونت

برخی از بیمارانی که تحت پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند ممکن است در معرض عفونت و ترمیم ضعیف زخم باشند. این درمان‌ها تعداد طبیعی گلبول های سفید بدن را کاهش داده و ممکن است درمان را دشوارتر کند.

اهداف جراحی تومور نخاعی گردن

اهداف متخصصین از جراحی تومور نخاعی گردن عبارتند از:

• برداشتن تمام تومور نخاعی یا بخشی از  آن
  • ستون فقرات را تثبیت کند
  • کاهش درد
  • بهبود عملکرد و کیفیت زندگی

علائم تومور نخاع گردنی

تومور نخاع گردنی براساس نوع تومور، میزان فشردگی و تحت فشارقراردادن عصب ها می‌تواند علائم متفاوتی را ایجاد کند. از شایع ترین علائم تومور نخاع گردنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد کشیده شده به ناحیه دست ها و بازوها و باسن
  • بی حسی و واکنش نشان ندادن به گرما و سرما
  • درد شدید در ناحیه گردن
  • بی حسی و ضعف در ناحیه گردن
  • درد و بی حسی در ناحیه کتف و شانه ها
  • اختلال در عملکرد روده و مثانه
  • فلج در نواحی پایین تر تومور
روش های جراحی احتمالی تومورهای نخاعی گردن

مطمئن باشید که جراح ستون فقرات شما روش توصیه شده، از جمله نحوه آماده شدن برای جراحی، در صورت لزوم بستری شدن، و اساساً آنچه باید انتظار داشته باشد را توضیح می‌دهد. البته ، او به همه سوالات شما پاسخ می‌دهد تا بتوانید یک تصمیم کاملاً آگاهانه بگیرید. بسته به نوع تومور نخاعی و محل آن ، جراحی ممکن است شامل یک یا چند روش زیر باشد:

رفع فشار: کل تومور یا قسمتی از آن را بردارید. اصطلاحات پزشکی مورد استفاده شامل debulk (کوچکتر شدن) ، برداشت (حذف کامل) یا برداشتن (برداشتن جزئی) می‌شود. این نوع روش‌ها فشار را بر روی نخاع و ریشه‌های عصبی از بین می‌برند، در نتیجه به کاهش درد و سایر علائم کمک می کند.

آمبولیزاسیون: یک تکنیک مداخله ای که معمولاً توسط رادیولوژیست انجام می‌شود و باعث کاهش یا قطع جریان خون تومور می شود. آمبولیزاسیون (آمبولوتراپی) باعث کوچک شدن تومور می‌شود.

کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی: هر دو روش جراحی کم تهاجمی هستند که باعث تثبیت مهره شکسته شده می‌شوند و به تسکین درد کمک می‌کنند. تومور نخاعی که در داخل مهره ایجاد می‌شود یا به آن حمله می کند (متاستاز می‌دهد ، گسترش می‌یابد) ممکن است باعث فشرده شدن یا شکستگی استخوان شود. در حالی که کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی هر دو شامل تزریق سیمان استخوانی جراحی در شکستگی برای تثبیت آن هستند، هر روش متفاوت است.
در کیفوپلاستی از بادکنک های ارتوپدی استفاده می‌شود که در محل شکستگی برای ایجاد سوراخ یا حفره وارد شده، متورم می‌شوند و قبل از تزریق سیمان استخوانی برداشته می شوند.
در ورتبروپلاستی از بادکنک استفاده نمی‌شود. با این حال‌، یک تکنیک جدیدتر ورتبروپلاستی را با برداشتن فرکانس رادیویی ترکیب می‌کند تا بافت تومور را برداشته و حفره‌ای برای سیمان استخوان ایجاد کند. فرسایش فرکانس رادیویی از انرژی امواج رادیویی برای شکستن پیوندهای مولکولی سلول تومور استفاده می کند تا به حذف بافت و ایجاد حفره کمک کند. هر دو روش باعث تثبیت فوری شکستگی می شوند.

جراحی رادیویی (CyberKnife): این یک روش غیرتهاجمی است که برای درمان برخی تومورهای ستون فقرات، تومور را با اشعه دقیق هدف قرار می دهد. درمان رادیوتراپی طی یک یا چند جلسه با استفاده از دوز بالای اشعه انجام می‌شود. این درمان بلافاصله مانند جراحی تومور را بر نمی‌دارد. بلکه تومور با گذشت زمان از بین می‌رود.

تثبیت ستون فقرات: تومور ستون فقرات می‌تواند باعث بی‌ثباتی ستون فقرات شما شود، به خصوص پس از این که یک روش رفع فشار (یا جراحی دیگر) قسمت ها یا بافت های استخوانی مانند دیسک بین مهره ای را از بین می‌برد. بی ثباتی ستون فقرات خطر آسیب های عصبی جدی مانند اختلال عملکرد روده یا مثانه یا فلج را افزایش می‌دهد.
تثبیت ستون فقرات ممکن است با یک روش جراحی دیگر برای درمان تومور شما گنجانده شود. تثبیت معمولاً شامل ابزارهای ستون فقرات و پیوند استخوان است. ابزارها ممکن است شامل کاشت صفحات ، وسایل بین بدنی و پیچ ها برای تثبیت فوری ستون فقرات باشند. پیوند استخوان، یا از بدن شما گرفته می شود (اتوگرافت) ، استخوان اهداکننده (آلوگرافت) ، یا نوع دیگر ، به تحریک رشد استخوان جدید کمک می‌کند تا در هنگام بهبود بخش نخاعی را به هم متصل کند. فیوژن زمانی اتفاق می افتد که رشد استخوان جدید مهره ها را به هم متصل کند.
رفع فشار و تثبیت ستون فقرات ممکن است به عنوان یک روش کم تهاجمی یا با استفاده از یک روش باز سنتی تر (برش طولانی تر ، زمان بهبود بیشتر) انجام شود.

بهبود

اکثر بیماران بعد از عمل نیاز به توانبخشی دارند.  شما ممکن است مستقیماً از بیمارستان به مرکز توانبخشی منتقل شوید یا به صورت سرپایی به سر ببرید ، توانبخشی می‌تواند به شما کمک کند تا به فعالیت های عادی روزانه خود بازگردید. برخی از درمان ها ممکن است به عنوان بخشی از مراقبت مداوم شما تجویز شوند. اگر تومور نخاعی شما بدخیم است ، پرتودرمانی یا شیمی درمانی توصیه می‌شود.

منبع