عمل لیزر دیسک بین مهره‌ای با میکرو لیزر که به‌عنوان رفع فشار دیسک لیزری از راه پوست (PLDD) نیز شناخته می‌شود، درمان قطعی دیسک کمر با لیزر جایگزینی برای جراحی دیسک بین مهره‌ای است که مزایای زیادی را به بیمار ارائه می‌دهد. تنگی ستون فقرات و باریک شدن فضاهای ستون فقرات، می‌تواند باعث فشار بر روی اعصابی شود که از طریق ستون فقرات حرکت می‌کنند که می‌تواند منجر به برآمدگی دیسک‌ها و ایجاد کمردرد شود. مطالعات نشان داده‌اند که رفع فشار دیسک با لیزر از راه پوست یک جایگزین مطمئن و مؤثر برای جراحی تنگی نخاعی است. اگر کمردرد را تجربه می‌کنید اما می‌خواهید از زمان بهبودی طولانی جراحی سنتی اجتناب کنید، رفع فشار دیسک با لیزر از راه پوست ممکن است بهترین درمان برای شرایط شما باشد.

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر

فتق دیسک چیست؟

دیسک بین مهره‌ای دارای یک تکیه‌گاه و عملکرد بافر مهم بین دو بدنه مهره‌های همسایه ستون فقرات است. در مورد سبک زندگی کم‌تحرک یا سن بالا، حلقه فیبری خارجی دیسک بین مهره‌ای می‌تواند حتی بدون تصادف ترک‌های کوچکی ایجاد کند و در نهایت حتی منجر به فتق دیسک شود. شایع‌ترین نواحی تحت‌تأثیر قرارگرفتن ستون فقرات گردنی و کمری است. اغلب کمردرد شدیدی که این امر باعث می‌شود می‌تواند حاد یا مزمن باشد. درمان باید فوراً انجام شود.

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

این درمان (به‌عنوان‌مثال ستون فقرات کمری) به روشی کم تهاجمی و تحت کنترل تصویری توموگرافی کامپیوتری (CT) در پنج مرحله زیر انجام می‌شود:

• دیسک بین مهره‌ای آسیب‌دیده را تحت بی‌حسی موضعی سوراخ کنید.
  • تزریق ماده حاجب به دیسک بین مهره‌ای (دیسکوگرافی)
  • درمان درد موضعی در هسته دیسک ستون فقرات (درد درمانی داخل دیسکال)
  • رفع فشار ریشه‌های عصبی در کانال نخاعی (کانال نخاعی) و کانال خروجی عصب (نوروفورامن)
  • برداشتن بافت دیسک بین مهره‌ای که نیاز به فضا دارد.

درمان کم تهاجمی برای فتق دیسک کمری محدود

درگذشته درمان سیاتیک شدید نیازمند جراحی تهاجمی دیسک کمر بود. این نوع جراحی خطر بیشتری دارد و زمان بهبودی می‌تواند طولانی و دشوار باشد. برخی از بیمارانی که تحت عمل جراحی سنتی کمر قرار می‌گیرند، می‌توانند انتظار بهبودی بین 8 تا 12 هفته را داشته باشند. رفع فشار دیسک با لیزر از راه پوست که به آن PLDD نیز گفته می‌شود، یک درمان کم تهاجمی برای فتق دیسک کمری است. از آنجایی که این روش از طریق پوست یا از طریق پوست کامل می‌شود. زمان بهبودی بسیار کمتر از جراحی سنتی است. بسیاری از بیماران می‌توانند ظرف چند روز پس از عمل به سرکار بازگردند.

عملکرد رفع فشار دیسک لیزری از راه پوست (PLDD)

درمان لیزری برای فتق دیسک کمر از دهه 1980 در عمل بوده است. بنابراین سابقه این روش بسیار امیدوارکننده است. PLDD با تبخیر آب در هسته پالپوسوس، هسته داخلی دیسک مهره، عمل می‌کند. این مایع اضافی به عصب سیاتیک فشار می‌آورد و باعث درد می‌شود. با برداشتن این مایع، فشار روی عصب سیاتیک کاهش‌یافته و باعث تسکین می‌شود.

در این روش از فلوروسکوپی برای شناسایی فتق دیسک استفاده می‌شود. سپس یک سوزن با استفاده از بی‌حسی موضعی در دیسک بین مهره‌ای قرار می‌گیرد. فیبر لیزر از طریق سوزن به دیسک آسیب‌دیده وارد می‌شود و مایع اضافی را تبخیر می‌کند. بیمار برای بهبودی به خانه فرستاده می‌شود و معمولاً ظرف چند روز کوتاه روی پاهای خود بازمی‌گردد. نشان‌ داده‌ شده است که این روش ایمن و مؤثر است. در یک محیط سرپایی انجام می‌شود و منجر به هیچ اسکار یا بی‌ثباتی ستون فقرات نمی‌شود. در صورت بروز مشکلات آینده، روش PLDD توانایی بیمار را برای دریافت سایر درمان‌ها محدود نمی‌کند. همچنین می‌توان از آن در مواقعی که سایر روش‌های جراحی موفقیت آمیز نبوده است می‌توان از این روش استفاده کرد.

درمان فتق دیسک با لیزر

عمل لیزر با هدایت CT چه می‌کند؟

عمل لیزر دیسک کمر باعث غیرفعال‌شدن ساختارهای عصبی حساس به درد در دیسک بین مهره‌ای، از جمله عصب‌کشی گیرنده‌های درد می‌شود. علاوه بر این، لیزر هسته دیسک بین مهره‌ای را با اثر فشار بر روی ریشه‌های عصبی کوچک می‌کند. علاوه بر این، تبدیل مواد بیوشیمیایی آزادکننده درد در دیسک‌های بین مهره‌ای (دناتوراسیون) وجود دارد. همچنین پارگی‌های کوچک‌تر در دیسک بین مهره‌ای به‌عنوان یک فرایند ترمیم تجمع می‌یابد.

نحوه انجام درمان قطعی دیسک کمر با لیزر

رفع فشار با لیزر خلفی دیسک به‌صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این چیزی است که از آن تشکیل شده است: با استفاده از ناوبری رادیولوژیکی، شخص با یک کانول مجهز به یک سوزن به داخل دیسک فتق نفوذ می‌کند. فیبرهای نوری به داخل کانولا وارد می‌شوند که از طریق آن، با استفاده از لیزر مخصوص، انرژی حرارتی به بخشی از هسته دیسک که تحت‌تأثیر فتق قرار گرفته است. هدایت می‌شود. به‌این‌ترتیب مایع دیسک بدون آسیب رساندن به بافت‌های مجاور تخلیه می‌شود و اثر خلأ جزئی ایجاد می‌شود که فتق یا مثانه را از عصب خارج می‌کند و در نتیجه درد به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. اثر مداخله، در بیشتر موارد، تقریباً فوری است.

پس از جراحی، بیماران با یک پچ کوچک میز عمل را ترک کرده و با اجبار 24 ساعت استراحت مرخص می‌شوند. پس از انجام یک برنامه تمرینات بدنی سبک (پیاده‌روی حداکثر 1 کیلومتر)، اکثر بیماران در 4، حداکثر 5 روز به فعالیت‌های روزانه خود بازمی‌گردند.

این عمل با استفاده از یک کانول بسیار نازک مجهز به یک سوزن انجام می‌شود که برای واردکردن آن نیازی به آسیب به بافت‌ها نیست. بعد از عمل جراحی، در واقع بدن شما با هیچ جای زخمی مشخص نخواهد شد. بر خلاف عمل مرسوم دیسک کمر، رفع فشار لیزری از راه پوست (خلفی) دیسک شامل تروما به بافت‌های عضلانی نمی‌شود و نیازی به برداشتن استخوان‌ها (استئوتومی) نیست. از آنجایی که این جراحی باهدف تخلیه قسمت کوچکی از دیسک انجام می‌شود، ثبات ستون فقرات به خطر نمی‌افتد.

کاربرد لیزر درمانی

در حال حاضر، بهترین درمان‌های ابزاری برای کمردرد، مؤثرترین و سریع‌ترین، استفاده از الکترومغناطیس، گرما و انرژی مکانیکی است. لیزردرمانی، یکی از پرکاربردترین ابزارهای فیزیوتراپی، دستگاهی است که قادر به تولید و تقویت تابش نور (با طول موج مشخص) برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌شناسی‌ها از جمله کمردرد است. بسیاری از آسیب‌شناسی‌هایی که بر سیستم اسکلتی عضلانی، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و بافت‌های نرم تأثیر می‌گذارند، نیاز به مداخله عمیق دارند که انجام آن به‌صورت دستی دشوار است.

مزایا و خطرات درمان قطعی دیسک کمر با لیزر

کاهش وحشتناک ارتفاع دیسک بین مهره‌ای پس از یک عمل جراحی با جراحی لیزری با حداقل تهاجم و سرپایی اتفاق نمی‌افتد. به همین ترتیب، ایجاد بافت اسکار تحریک نمی‌شود و از خطر بیهوشی عمومی اجتناب می‌شود. در 60 دقیقه، درمان تقریباً دوبرابر بیشتر از لیزر دیسک بین مهره‌ای در جراح ارتوپد طول می‌کشد. بااین‌حال، این به دلیل استفاده از یک توموگرافی کامپیوتری (CT) است، که از طریق آن نمایش تصویر در زمان واقعی امکان‌پذیر است. دید دیسک بین مهره‌ای و ساختارهای عصبی تا حد زیادی خطر آسیب را کاهش می‌دهد. با کمک CT، رادیولوژیست می‌تواند واکنش دیسک بین مهره‌ای به انرژی لیزر را بادقت دقیق و تحت کنترل زمان واقعی دنبال کند. این بدان معناست که انرژی لیزر موردنیاز را می‌توان به طور دقیق و جداگانه اندازه‌گیری کرد.

موفقیت و توانبخشی

میزان موفقیت جراحی لیزر در مطب من بیش از 85 درصد در 20 سال فعالیت سرپایی من است. همچنین باید بر مدت نسبتاً کوتاه توانبخشی تأکید کرد: پس از حدود چهار هفته، معمولاً می‌توان فعالیت‌های ورزشی سبک را دنبال کرد.