بیرون زدگی دیسک، برآمدگی یا فتق دیسک‌ها همه معمولاً به عنوان دیسک لغزنده شناخته می‌شوند. لغزش دیسک یک اصطلاح توصیفی کلی است که به انحطاط یا آسیب دیسک‌های بین مهره‌ای چه در کمر و چه در گردن اشاره دارد. مشکلات دیسک نخاعی معمولاً منجر به کمردرد با یا بدون سیاتیک می‌شود.

بیرون زدگی دیسک

دیسک بین مهره‌ای چیست؟

دیسک‌ها از بافت فیبری به شکل بیضی شکل تشکیل شده‌اند. آنها به عنوان جاذب شوک عمل می‌کنند و مهره‌های ستون فقرات را هنگام تأثیر از فعالیت جدا می‌کنند. هر دیسک بین مهره‌ای از یک لایه بیرونی قوی تشکیل شده است که به آنولوس فیبروسوس معروف است که از مرکز ژل نرم و نیمه مایع مانند هسته پالپوس محافظت می‌کند.

بیرون زدگی دیسک چیست؟

بیرون زدگی دیسک کمر یا دیسک گردن یک شکل نسبتاً شایع زوال ستون فقرات است و اغلب با شرایط ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن در ناحیه ستون فقرات همراه است. اگرچه آسیب و سایر ضربه‌ها نیز می‌توانند باعث آسیب به دیسک‌ها شوند. این بیماری وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن آسیب به دیسک باعث بیرون زدگی یا برآمدگی آن به بیرون یا فتق دیسک می‌شود و هنگام خروج از کانال نخاعی با اعصاب نخاعی مجاور تماس پیدا کرده و باعث درد و ناراحتی می‌شود.

لغزش دیسک ممکن است از نظر پزشکی به این معنا باشد که بیمار از یکی از موارد زیر رنج می‌برد:

بیرون زدگی دیسک یا برآمدگی دیسک

مرکز ژل داخلی دیسک به پوسته بیرونی سخت آن فشار می‌آورد و باعث برآمدگی یا بیرون زدگی محتوای دیسک فراتر از محدوده طبیعی آن می‌شود. این برآمدگی می‌تواند هنگام خروج از نخاع به نخاع یا ریشه‌های عصبی فشار بیاورد.

فتق دیسک (اکستروژن دیسک یا سکستروم)

این شرایط زمانی است که دیسک پاره می‌شود. پوسته بیرونی ترک می‌خورد یا دچار پارگی می‌شود و هسته داخلی آن بیرون می‌زند و ریشه‌های عصبی مجاور یا در برخی موارد نخاع اصلی را فشرده و تحریک می‌کند.

توجه: دیسک بیرون زده یا برجسته ممکن است لزوماً به فتق منجر نشود.

چرا دیسک بیرون زده دردناک است؟

ستون نخاعی شامل مهره‌هایی است که روی هم چیده شده‌اند. دیسک‌های بین مهره‌ای بین دیسک‌های مجاور قرار دارند. ستون فقرات حرکت و پشتیبانی را برای بدن فراهم می‌کند، اما از نخاع که بخشی از سیستم عصبی مرکزی است نیز محافظت می‌کند.
سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع است. ریشه عصب نخاعی نقطه‌ای است که در آن اعصاب از سیستم عصبی مرکزی از نخاع خارج می‌شوند و پیام‌ها را منتقل می‌کنند و سیگنال‌ها را به بقیه بدن منتقل می‌کنند.
سیستم عصبی مرکزی مسئول کنترل عملکردهای بدن ما از جمله احساسات و حرکت است. تحریک یا فشردن ریشه‌های عصبی توسط دیسک بیرون زده می‌تواند علائم دردناکی را ایجاد کند، این اختلالات عصبی نخاعی در اصطلاح پزشکی رادیکولوپاتی نامیده می‌شود. یک دیسک بیرون زده همیشه باعث ایجاد درد نمی‌شود، برخی از افراد ممکن است مدتی دیسک بیرون زده داشته باشند و از آن بی اطلاع باشند. درد تنها زمانی ایجاد می‌شود که دیسک بیرون زده به اعصاب مجاور فشار وارد کند.
بیرون زدگی دیسک می‌تواند در هر نقطه از طول ستون فقرات (گردن و کمر) رخ دهد. با این حال، متخصصان سلامت شرایط مربوط به ستون فقرات را در سه منطقه جداگانه طبقه بندی می‌کنند. ستون فقرات گردنی (ناحیه گردن)، ستون فقرات قفسه سینه (ناحیه وسط پشت) و کمر (ناحیه پایین کمر).

علائم بیرون زدگی دیسک

برحسب محل وقوع بیرون زدگی دیسک، علائم می‌تواند متفاوت باشد.

درد در ناحیه گردن (دیسک گردن)

اگر دیسک بیرون زده اعصاب ناحیه گردن را تحریک کند، ممکن است درد در گردن احساس شود، اما ممکن است به بازوها، شانه‌ها و حتی تا دست و انگشتان نیز برسد. در واقع، درد در بازو یکی از رایج‌ترین علائم توصیف شده در اثر بیرون زدگی دیسک گردن است. از دست دادن احساسات ممکن است با احساس سوزن‌سوزن شدن رخ دهد. علائم دیگر شامل ضعف ماهیچه‌های بازو، شانه و دست است.

درد در ناحیه قفسه سینه (وسط پشت)

یک دیسک بیرون زده یک اتفاق معمول در این منطقه نیست. با این حال، هنگامی‌که، یک دیسک بیرون زده، برجسته یا فتق شده ایجاد می‌شود، ممکن است ریشه‌های عصبی مجاور یا حتی خود نخاع را فشرده کند. فشرده سازی نخاع یک اورژانس پزشکی است که ممکن است منجر به علائم بسیار جدی‌تری مانند پاراپلژی، بی اختیاری روده یا مثانه شود. فشردن ریشه عصبی ممکن است باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم مشابه علائم سیاتیک شود. علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد؛ درد در ناحیه تنه، درد در پاها، سوزن‌سوزن شدن و بی حسی در ساق پا، پا و انگشتان پا.

درد در ناحیه کمر (کمر)

هنگامی که یک دیسک بیرون زده به اعصاب ناحیه کمر حمله می‌کند، معمولاً به آن سیاتیک گفته می‌شود. علائم سیاتیک می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شود اما بیشتر اوقات، درد از پشت به سمت پاها منتشر می‌شود و در باسن، ساق پا و پا احساس می‌شود. سوزن‌سوزن شدن و بی حسی نیز ممکن است از طریق پاها تا ساق پا و انگشتان پا احساس شود. درد ساق پا اغلب شدیدتر از کمر درد است و ممکن است هنگام نشستن طولانی مدت یا در طول پیاده روی‌های طولانی، درد را تسکین دهد. فتق دیسک کمر به طور غیرمعمول می‌تواند Cauda Equina را فشرده کند، دسته‌ای از ریشه‌های عصبی درست در زیر انتهای نخاع، این وضعیت اگرچه نادر است، اما بسیار جدی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

روش‌های تشخیص بیرون زدگی دیسک

تشخیص صحیح دیسک بیرون زده متکی به سابقه پزشکی دقیق است و پزشکان به علائم بسیار توجه می‌کنند، زیرا علائم نقش حیاتی در تشخیص دارند. در حالی که علت واقعی درد ممکن است ناشی از بیرون زدگی دیسک در ناحیه خاصی از نخاع باشد، علائم ممکن است در قسمت دیگری از بدن ظاهر شود، مانند مورد سیاتیک، جایی که ریشه‌های عصبی تحریک شده در ناحیه کمر باعث ایجاد درد و اختلال در ساق پا می‌شود. پس از مطالعه دقیق علائم، ممکن است برای تأیید تشخیص، تحقیقات بیشتری مانند MRI یا سی تی اسکن مورد نیاز باشد.

علل شایع بیرون زدگی دیسک ها

علل شایع بیرون زدگی دیسک‌ها

علل مختلفی می‌تواند باعث بیرون زدگی دیسک شود. در زیر چند مورد از علل شایع را بررسی می‌کنیم.

اسپوندیلوز

اصطلاحی است که شرایط مختلف ستون فقرات ناشی از انحطاط را در بر می‌گیرد

بیماری دژنراتیو دیسک

یک بیماری مرتبط با اسپوندیلوز، اکثر دیسک‌های بیرون زده با شرایط دژنراتیو که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می‌دهد، مرتبط هستند. با افزایش سن، تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد، بافت‌های نرم مانند ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و دیسک‌های بین مهره‌ای دچار کم آبی می‌شوند و رطوبت و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. این باعث می‌شود دیسک‌ها بیشتر مستعد آسیب و فتق شوند.

وضعیت بد بدن و حرکات تکراری

در مدت زمان طولانی، وضعیت بد بدن می‌تواند در بروز انواع شکایات مرتبط با درد، از جمله آسیب به دیسک‌های بین مهره‌ای نقش داشته باشد. مشاغلی که شامل نشستن طولانی مدت هستند، مانند مشاغل اداری یا رانندگی طولانی مدت به طور منظم، اغلب با شکایات مربوط به دیسک همراه است. سایر حرکات تکراری مانند بلند کردن اجسام سنگین یا تمرینات خاص مانند وزنه برداری نیز می‌تواند به دیسک‌ها آسیب برساند.

ضربه یا جراحت

آسیب ناشی از تصادف می‌تواند باعث پارگی یا شکستگی مهره‌ها شود و همچنین ممکن است به دیسک‌ها آسیب برساند و باعث بیرون زدگی یا فتق آنها شود.

چاقی

اضافه وزن بسیار زیاد می‌تواند بر تمام بدن از جمله دیسک‌ها فشار وارد کند.

روش‌های درمان بیرون زدگی دیسک

درمان محافظه کارانه معمولاً اولین قدم است، زیرا علائم به طور کلی در اکثر موارد طی چند هفته بهبود می‌یابد. درمان محافظه کارانه شامل ترکیبی از داروهای ضد درد، فیزیوتراپی، استراحت در رختخواب در صورت نیاز و همچنین هرگونه درمان شناختی روانشناختی است که ممکن است برای کمک به بیماران برای کنار آمدن با درد و سازگاری شیوه زندگی آنها مناسب باشد. اگر علائم برای مدت زمان طولانی ادامه یابد و درمان‌های محافظه کارانه در بهبود علائم ناکام باشند، برخی از موارد زیر ممکن است یک گزینه باشد:

• جراحی همجوشی دیسک
  • میکرودیسکتومی برای حذف مواد بیرون زده دیسک
  • جایگزینی دیسک بین مهره ای مصنوعی ممکن است در برخی موارد مانند درمان بیماری‌های دژنراتیو دیسک استفاده شود
  • جراحی باز معمولی

با این حال، هیچ تضمینی برای موفقیت در جراحی وجود ندارد و خطرات مربوط به آن نیز وجود دارد.

کلینیک‌های مدیریت درد

این شامل تیم‌های چند رشته‌ای از متخصصان پزشکی مدیریت درد است که در شرایط مرتبط با درد مزمن تخصص دارند. این تیم شامل؛ مشاوران مدیریت درد، فیزیوتراپیست‌ها، جراحان، روان‌شناسان و سایر متخصصان بهداشت؛ همه با هم کار می‌کنند تا برنامه‌های فردی را متناسب با نیازهای مختلف بیمار طراحی کنند. با استفاده ترکیبی از داروهای ضد درد، فیزیوتراپی، حمایت روان‌شناختی و جراحی در صورت نیاز، کلینیک‌های مدیریت درد نه تنها می‌توانند به بهبود علائم کمک کنند، بلکه از بیمار در سازگاری لازم با شیوه زندگی وی نیز حمایت می‌کنند و آنها را قادر می‌سازد تا با عوارض درد مزمن کنار بیایند، و همچنین آنها را تشویق به اتخاذ و حفظ شیوه زندگی فعال و سالم می‌کنند.

سلام ممنون از توضیحات جامع وکامل شما خواهر من با درد گردن وبی حسی انگشتان دست راست به پزشک مراجعه کردند MRIبراشون انجام دادن که بیرون زدگی وفتق دیسک رو نوشته ایا فقط جراحی راه حل هست ؟