دیسککتومی جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از بالشتک‌ها است که به حمایت بخشی از ستون فقرات کمک می‌کنند. این بالشتک‌ها دیسک نامیده می‌شوند و استخوان‌های ستون فقرات (مهره‌ها) را از هم جدا می‌کنند. هنگامی که میکرودیسککتومی انجام می‌دهید، جراح نیازی به جراحی زیادی روی استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها یا عضلات ستون فقرات ندارد. چرا که این جراحی کم تهاجمی است.

دیسککتومی

انواع جراحی دیسککتومی

دیسککتومی در قسمت پایین کمر (نخاعات کمری) یک جراحی نسبتا بزرگی است که شامل لامینکتومی، فورمینوتومی یا فیوژن ستون فقرات نیز می‌شود. دیسککتومی در گردن (ستون فقرات گردنی) اغلب همراه با لامینکتومی، فورمینوتومی یا فیوژن انجام می‌شود. تمامی جراحی‌های میکرودیسککتومی در بیمارستان یا مرکز جراحی، به صورت سرپایی انجام می‌شود. به فرد بی حسی نخاعی (برای بی حس کردن ناحیه ستون فقرات) یا بیهوشی عمومی (در حالت خواب بردن بیمار) داده می‌شود.

جراح یک برش کوچک 2.5 تا 3.8 سانتی متر روی کمر بیمار ایجاد می‌کند و عضلات پشت را از ستون فقرات دور می‌کند. جراح از یک میکروسکوپ مخصوص برای دیدن دیسک‌ها و اعصاب مشکل دار حین جراحی استفاده می‌کند. سپس بافت دیسک آسیب دیده و قطعات دیسک را برمی‌دارد. بعد عضلات پشت به جای خود باز می‌گرداند. برش با بخیه یا منگنه بسته می‌شود. جراحی حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد. دیسککتومی و لامینوتومی معمولاً در بیمارستان و با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود.

لامینوتومی چیست؟

در این جراحی، جراح بریدگی بزرگتری در پشت بیمار روی ستون فقرات ایجاد می‌کند. سپس ماهیچه‌ها و بافت‌ها را به آرامی کنار می‌زند تا ستون فقرات نمایان شوند. قسمت کوچکی از استخوان لامینا (بخشی از مهره‌هایی که ستون فقرات و اعصاب را احاطه کرده است) بریده می‌شود. یک سوراخ کوچک در دیسک ایجاد می‌شود که باعث می‌شود مواد از داخل دیسک حذف شود. سایر قطعات دیسک نیز حذف می‌شوند.

دیسککتومی به چه علت انجام می‌شود؟

وقتی یکی از دیسک‌ها از جای خود خارج می‌شود (فتق دیسک)، ژل نرم داخل دیواره دیسک را فشار می‌دهد. سپس دیسک می‌تواند به نخاع و اعصابی که از ستون فقرات خارج می‌شوند فشار وارد کند. بسیاری از علائم ناشی از فتق دیسک با گذشت زمان و بدون جراحی بهبود می‌یابند یا از بین می‌روند. اغلب افراد مبتلا به کمردرد یا گردن درد خفیف، ابتدا با داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی و ورزش درمان می‌شوند. فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به فتق دیسک نیاز به جراحی دارند. در صورت داشتن فتق دیسک و موارد زیر، پزشک دیسککتومی را توصیه می‌کند:

• درد یا بی حسی پا یا بازو که بسیار بد است یا از بین نمی‌رود و انجام کارهای روزانه را سخت کرده است.
  • ضعف شدید در عضلات بازو، ساق پا یا باسن
  • دردی که به باسن یا پاها سرایت می‌کند.
  • اگر در روده یا مثانه خود مشکل دارید، یا درد آنقدر شدید است که داروهای ضد درد قوی کمکی نمی‌کند، باید فورا جراحی کنید.
جراحی دیسککتومی

خطرات دیسککتومی

خطرات بیهوشی و به طور کلی جراحی عبارت‌اند از:

• واکنش به داروها
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی، لخته شدن خون، عفونت

خطرات این جراحی عبارت‌اند از

• آسیب به اعصابی که از ستون فقرات خارج می‌شوند، باعث ضعف یا دردی می‌شود که از بین نمی‌رود.
  • کمردرد بهتر نمی‌شود یا درد دیرتر عود می‌کند.
  • درد بعد از جراحی، اگر تمام قطعات دیسک برداشته نشود.
  • امکان دارد مایع نخاعی نشت کند و باعث سردرد شود.
  • شاید باعث شود دیسک دوباره بیرون بزند.
  • ستون فقرات ناپایدارتر می‌شود و به جراحی بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • عفونتی که به آنتی بیوتیک، بستری طولانی‌تر در بیمارستان یا جراحی بیشتر نیاز داشته باشد.

قبل جراحی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل دیسککتومی بهتر است به پزشک خود بگویید چه داروهایی مصرف می‌کنید، حتی مکمل‌ها یا داروهایی که بدون نسخه خریداری کرده‌اید. اگر سیگاری هستید، باید آن را ترک کنید. چرا که اگر به سیگار کشیدن ادامه دهید، بهبودی کندتری خواهید داشت. دو هفته قبل از جراحی، از بیمار خواسته می‌شود که مصرف داروهایی را که لخته شدن خون را سخت‌تر می‌کنند، قطع کنند. این‌ها شامل آسپرین، ایبوپروفن (Advil)، Motrin، ناپروکسن (Aleve، Naprosyn) و سایر داروهایی که مانند این‌ها هستند. اگر دیابت، بیماری قلبی یا سایر مشکلات پزشکی دارید، جراح توصیه می‌کند که به پزشکانی مراجعه کنید که برای قبل جراحی شرایط مناسبی داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چه داروهایی را همچنان باید در روز جراحی مصرف کنید. در مورد سرماخوردگی، آنفولانزا، تب، بروز تبخال یا سایر بیماری‌هایی که دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکاتی که در روز جراحی باید آن‌ها را رعایت کنید

قبل جراخی باید ناشتا باشید یعنی حداقل 12 ساعت قبل حراحی نباید چیزی خورده باشید. فقط داروهایی را که پزشک تجویز کرده است را با یک جرعه آب مصرف کنید. اگر عصا، واکر یا ویلچر دارید، همراه داشته باشید.  به محض اینکه بیهوشی تمام شود، پزشک از بیمار می‌خواهد که بلند شود و راه برود. اکثر افراد روز جراحی، بعد عمل به خانه می‌روند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

کلام آخر

اکثر افراد بعد از دیسککتومی تسکین درد دارند و می‌توانند پس از جراحی بهتر حرکت کنند. بی حسی و سوزن‌سوزن شدن باید بعد از جراحی بهتر شود یا از بین برود. همانطور که گفتیم این جراحی کم تهاجمی است و معمولا به صورت سرپایی انجام می‌شود. اگر در قسمت ستون فقرات مخصوصا کمر خود احساس درد دارید بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. چراکه تشخیص به موقع شامل درمان‌های کم تهاجمی مانند دیسککتومی می‌شود و همچنین زمان بهبودی کم‌تر است. از آنجایی که ستون فقرات بخش مهمی در بدن است و مانند ستون از بدن حمایت می‌کند بهتر است این جراحی را نزد پزشک با تجربه و با مهارت انجام دهید. تا از نتایج بعد جراحی رضایت بیش‌تری داشته باشید.