همی فاسیال اسپاسم یا اسپاسم همی صورت یک بیماری مزمن است که باعث انقباض غیرارادی صورت می‌شود. هیچ درمانی برای اسپاسم همی صورت وجود ندارد اما بیشتر افراد می‌توانند علائم را از طریق دارو، تزریق یا جراحی تسکین دهند. همچنین می‌توانید با استراحت زیاد و کاهش استرس علائم را به حداقل برسانید.

همی فاسیال اسپاسم

همی فاسیال اسپاسم یا اسپاسم همی صورت چیست؟

اسپاسم همی فاسیال یک اختلال عصبی است. باعث انقباضات غیر ارادی عضلات (اسپاسم) در یک طرف صورت می‌شود.

چه کسانی ممکن است دچار اسپاسم همی صورت شوند؟

هم مردان و هم زنان ممکن است دچار اسپاسم همی صورت شوند. زنان بالای 40 سال بیشتر به این عارضه مبتلا هستند.

علت همی فاسیال اسپاسم چیست؟

اسپاسم همی صورت به دلیل فشرده شدن اعصاب صورت رخ می‌دهد. اعصاب اندام‌هایی هستند که تکانه‌های الکتریکی را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر می‌فرستند. این شبکه سیگنال‌های الکتریکی سیستم عصبی را می‌سازد. بیشتر اوقات، پرش به این دلیل رخ می‌دهد که یک رگ خونی (لوله‌ای که خون را در سراسر بدن حمل می‌کند) عصب صورت را فشار می‌دهد. تومورهای خوش خیم (نه سرطانی) سر و گردن نیز ممکن است بر روی اعصاب فشار بیاورند.

گاهی اوقات، پرش‌های صورت هیچ دلیل واضحی ندارند. هنگامی که هیچ علت شناخته شده‌ای وجود نداشته باشد، پزشکان این بیماری را اسپاسم همی صورت ایدیوپاتیک می‌نامند.

علائم اسپاسم همی صورت چیست؟

معمولاً اولین علامت اسپاسم همی صورت، پرش متناوب چشم است. انقباض چشم معمولاً نشان دهنده یک مشکل سلامتی نیست. اگر اسپاسم همی صورت دارید، انقباض چشم به انقباض در سایر قسمت‌های صورت تبدیل می‌شود. با اسپاسم همی صورت، پرش می‌تواند دهان را به یک طرف بکشد. با گذشت زمان، پرش به طور مداوم رخ می‌دهد. اسپاسم ممکن است زمانی که استرس دارید یا خسته هستید بدتر شود.

همی فاسیال اسپاسم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما یک معاینه عصبی برای تشخیص اسپاسم همی صورت انجام می‌دهد. معاینات عصبی به ارزیابی عملکرد مغز شما کمک می‌کند. احتمالاً تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) خواهید داشت. MRI از امواج رادیویی و آهن ربا برای ایجاد تصاویری از داخل بدن شما استفاده می‌کند.

همی فاسیال اسپاسم چگونه درمان می‌شود؟

بسته به شدت علائم، پزشک شما درمان‌های زیر را ممکن است توصیه کند:

• داروی خوراکی
  • تزریق سم بوتولینوم نوع A (Botox®)
  • عمل جراحی

داروهای خوراکی همی فاسیال اسپاسم چیست؟

اگر علائم شما خفیف باشد، ممکن است داروی خوراکی اولین خط درمان باشد. این داروها سیگنال‌های الکتریکی مغز را که باعث اسپاسم می‌شود، قطع می‌کنند. داروهای خوراکی رایج عبارتند از:

• کاربامازپین (Tegretol®)
  • کلونازپام (Klonopin®)
  • باکلوفن (Lioresal®)

عوارض جانبی داروهای خوراکی برای اسپاسم همی صورت چیست؟

داروهای اسپاسم همی صورت ممکن است عوارض جانبی خفیف تا متوسط ایجاد کنند، مانند:

• مشکلات تعادل
  • خواب آلودگی
  • بثورات پوستی

تزریق سم بوتولینوم چیست؟

برای اکثر افراد، تزریق سم بوتولینوم موثرترین درمان برای همی فاسیال اسپاسم است. در این روش پزشک از یک سوزن کوچک برای تزریق مقدار کمی سم بوتولینوم در اطراف ماهیچه‌های آسیب دیده صورت استفاده می‌کند. این تزریق‌ها به طور موقت عضلات را ضعیف و سپس اسپاسم را متوقف می‌کند.اکثر افراد هر سه تا شش ماه یکبار نیاز به تزریق دارند.

عوارض تزریق سم بوتولینوم برای اسپاسم همی صورت چیست؟

در سه روز اول پس از تزریق سم بوتولینوم (مانند بوتاکس)، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• سوزش چشم.
  • افتادگی پلک.
  • ضعف موقت صورت.
همی فاسیال اسپاسم

در حین جراحی اسپاسم همی صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

فشار دادن رگ خونی روی عصب صورت ممکن است باعث اسپاسم شود. در این مورد، پزشکان ممکن است جراحی کاهش فشار میکروواسکولار (MVD) را توصیه کنند. در جراحی MVD، جراح از یک صفحه فلزی کوچک برای تسکین فشار استفاده می‌کند و اسپاسم‌های صورت را متوقف می‌کند. روند کاری جراح در طول عمل به این صورت است :

• قسمت کوچکی از جمجمه را بلند می‌کند.
  • رگ خونی را که روی عصب صورت فشار می‌آورد را شناسایی می‌کند.
  • یک صفحه فلزی بین عصب و رگ خونی قرار می‌دهد.
  • جمجمه را با یک صفحه فلزی کوچک دیگر و پیچ می‌بندد.

عوارض جراحی همی فاسیال اسپاسم چیست؟

افرادی که برای اسپاسم همی صورت جراحی MVD انجام می‌دهند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• کاهش شنوایی
  • ضعف صورت

چگونه می‌توان به بهترین شکل با همی فاسیال اسپاسم کنارآمد؟

اگر اسپاسم همی صورت دارید، می‌توانید علائم خود را با موارد زیر به حداقل برسانید:

• پرهیز از خستگی
  • محدود کردن کافئین و سایر محرک‌ها
  • مدیریت اضطراب
  • به حداقل رساندن استرس

کلام آخر

اسپاسم همی فاسیال یک بیماری مزمن عصبی عضلانی است. اسپاسم همی صورت باعث تکان خوردن صورت می‌شود که نمی‌توانید آن را در یک طرف صورت کنترل کنید. معمولا علائم از اطراف چشم شروع شده و به سمت پایین حرکت می‌کنند. هیچ درمانی وجود ندارد، اما دارو، تزریق سم بوتولینوم یا جراحی می‌تواند به کنترل علائم کمک کند. جراحی معمولا علائم اسپاسم همی صورت را برطرف می‌کند. اما بعضی اوقات حتی با جراحی، احتمال بازگشت انقباضات وجود دارد.