تومورهای نخاعی جز خطرناک‌ترین تومورهای دستگاه عصبی مرکزی می‌باشند که بر روی اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند. تومورهای نخاع، توده‌های غیرطبیعی بر روی نخاع یا مهره های ستون فقرات رشد می‌کنند. این تومورها بر روی نخاع فشار وارد و منجر به درد و ایجاد علائمی در بیمار می‌شود. علائم تومورهای سرطانی و غیرسرطانی متفاوت می‌باشد. اما سوال اینجاست که آیا تومور نخاعی کشنده است یا خیر!

آیا تومور نخاع کشنده است

تومور نخاع چیست ؟

به رشد توده‌های اضافی در داخل یا اطراف ستون فقرات را تومورهای نخاعی گفته می‌شود. این تومور جز تومورهای نادر می‌باشد و در موارد محدود ایجاد خواهد شد، این تومور جز تومورهای جدی می‌باشد و جان بیمار را تهدید خواهد کرد. تومور نخاعی به دو نوع تومورهای اولیه و ثانویه قابل تقسیم هستند.

• تومورهای اولیه : منشا این تومورها  داخل یا اطراف نخاع می‌باشد. این تومورها به دو دسته سرطانی و غیرسرطانی قابل تقسیم می‌باشد. این تومورها عموما در لایه‌های اطراف نخاع ایجاد خواهند شد که بر اعصاب و ریشه‌های عصبی نخاع فشار وارد خواهد کرد. درصد ابتدا به این تومور نخاعی عموما کم می‌باشد.
  • تومورهای ثانویه : تومورهای ثانویه یا متاستاز تومور نخاع به علت متاستاز سرطان از دیگر قسمت‌های بدن به نخاع ایجاد شده است. علت بروز این تومورها مشخص نمی‌باشد. سرطان متاستاز کننده تهاجمی بوده و زمانی که از قسمت‌های دیگر بدن مانند ریه، کلیه، سینه و غیره گسترش می‌یابد، همچنان آن خاصیت تهاجمی را در خود حفظ خواهد کرد. این تومورها بر روی ریشه‌های عصبی نخاع فشار وارد می‌کنند که شبیه به تومورهای اولیه هستند، اما احتمال آسیب رسانی این تومورها بسیار بالا می‌باشد.

آیا تومور نخاعی کشنده است؟

احتمال خوش خیم بودن این نوع از تومورها بسیار کم می‌باشد و عموما به علت متاستاز سرطان از نقاط دیگر به وجود می‌آید. در صورتی که تومور نخاع به موقع تشخیص و درمان شود مشکلی ایجاد نمی‌کند و بیمار می‌تواند به طور طبیعی به زندگی خود ادامه دهند. باید به علائم تومورهای نخاعی توجه کنید که می‌تواند به تشخیص بموقع کمک کند و از جدی شدن بیماری نیز پیشگیری کند.

علائم تومور نخاع

علائمی که تومورهای نخاعی ایجاد می‌کنند به عوامل مختلفی مانند محل قرار گیری تومور، نوع تومور و غیره وابسته می‌باشد. از علائم تومور نخاعی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• دردهای کمر که با بی‌حسی و ضعف در پاها همراه است
  • دردهای گردنی که با بی‌حسی و ضعف در دست‌ها، شانه‌ها همراه است.
  • دردهای موضعی که صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب شدت پیدا خواهد کرد.
  • دردهایی که در ناحیه گردن و کمر که با استراحت کاهش نمی‌یابد.
  • دردهایی که ممکن است شب‌ها در زمان خواب حتی بدتر شود.
  • کاهش وزن ناگهانی
  • درد شدید در عضلات پا، زانو و مچ
  • کاهش حساسیت به گرما و سرما

تومور نخاعی ممکن است به اعصاب نخاعی فشار وارد کند که در این شرایط ممکن است علائم شدیدتری ایجاد شود، این علائم شامل:

• اختلال در راه رفتن
  • عدم توانایی در هماهنگی و کنترل بدن
  • عدم ابتلا به مشکلات عصبی
  • عدم توانایی کنترل مدفوع و ادرار

علت تومور نخاعی

علت بروز این تومور مشخص نیست اما گاهی علل و عواملی در ایجاد تومور دخیل هستند، از رایج ترین این علت‌ها می‌توان به نقص و جهش ژنتیکی اشاره کرد.

درمان تومور نخاع

تشخیص تومور نخاع

بعد از بروز علائم ، سریعا باید برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص تومورهای نخاعی از طریق آزمایشات زیر مشخص می‌شود:

• تصویربرداری MRI : در این تصویربرداری ساختارهای طناب نخاعی قابل نمایش هستند.
  • تصویربرداری CT scan : در این تصویربرداری ساختارهای ستون فقرات بطور کامل قابل مشاهده می‌باشد.

البته میزان خوش خیم یا بدخیم بودن تومورهای نخاعی، قبل از جراحی تومور نخاع، از روش بیوپسی یا نمونه‌برداری استفاده می‌کنیم. نمونه‌ای از تومور نخاعی را برداشته و به آزمایش میبریم و در آنجا مشخص می‌شود که تومور خوش‌خیم است یا بدخیم.

جراحی تومور نخاع

جراحی تومور نخاع یکی از روش‌های درمانی می‌باشد. در صورتی که این روش درمانی موفقیت آمیز باشد، بیمار دیگر به روش‌های درمانی دیگر مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی احتیاجی پیدا نخواهد داشت. جراحی برای درمان تومور نخاعی به چندین روش انجام می‌گیرد که هدف اصلی آن خارج کردن تومور نخاع می‌باشد.

جراحی تومور نخاع کمر و گردن

روش‌های جراحی تومور نخاع کمر شامل جراحی بسته و جراحی دکامپرشن می‌باشد. اگر تومورهای نخاعی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، تومور نخاعی زیاد رشد نکرده و در این صورت می‌توان به کمک جراحی بسته که بصورت جراحی آمبولیزاسیون انجام خواهد شد که در این روش عروق تغذیه کننده تومور را نابود می‌کند. در این روش جراحی یک استنت به محل رگ‌های تغذیه کننده تومور ارسال خواهد شد.
اگر اندازه تومور به حدی باشد که فشار زیادی بر روی اعصاب وارد می‌کند جراحی به صورت باز و تهاجمی انجام می‌شود. در جراحی باز تومور یا بخش‌هایی از آن از طریق جراحی دکمپرشن برداشته خواهد شد. این جراحی با برداشتن و بریدن قسمت‎‎‌هایی از تومور می‌توان فشار بر روی ریشه‌های عصبی نخاع را برداشت.

طول عمر بیماران تومور نخاعی

تومورهای نخاعی جز تومورهای بسیار خطرناک و کشنده هستند. طول عمر بیماران تومور نخاعی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل :

• محل قرارگرفتن تومور : درمان تومورهای نخاعی در ناحیه کمر با خطر کمتری همراه هستند و جراح مغز و اعصاب به راحتی‌ می‌تواند تومورهای نخاع کمر را خارج کند. اما تومورهای ناحیه گردن به علت ظرافت و آناتومی‌ای که دارند ممکن است زندگی فرد را تهدید کنند. همچنین به علت وجود اعصاب و ریشه های عصبی مهم، عروق خونی احتمال کشنده بودن تومور تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
  • سرعت رشد تومور : تومورهایی که دارای سرعت رشد بالایی هستند، فشار بیشتری را بر روی اعصاب و ریشه‌های عصبی وارد خواهند کرد.
  • زمان تشخیص : تومورهای نخاعی اگر به موقع تشخیص داده شوند، درمان پذیرتر هستند.
  • سن و سلامت بیمار : جوانان به طبع دارای سیستم ایمنی قوی‌تر هستند.