فتق دیسک گردن یکی از دلایل عمده درد گردن و قسمت فوقانی بدن است. درد ممکن است در گردن ، بین تیغه های شانه، کسل کننده یا تیز احساس شود و به سمت پایین بازوها ، دست ها و انگشتان تابش (حرکت) کند. احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن از علائم معمول دیسک گردن است و برخی از بیماران اسپاسم عضلات را نیز گزارش می کنند. موقعیت و حرکت خاصی می تواند درد را بیشتر تشدید کند.

آیا دیسک گردن خطرناک است؟

چه وقت دیسک گردن خطرناک است؟

در بعضی از بیماران ، فتق دیسک گردن در جایی که مواد دیسک به نخاع فشار می آورد ، می تواند باعث فشرده سازی نخاع شود. این وضعیت بسیار جدی تر است و ممکن است به یک برنامه درمانی تهاجمی تر نیاز داشته باشد. علائم فشار بر نخاع شامل عدم تعادل در هنگام راه رفتن ، ایجاد اختلال در مهارت های حرکتی دست ها و بازوها ، احساس سوزن سوزن شدن یا احساس شوک به پایین تنه یا پاها است.
در صورت داشتن هر کدام از این علائم، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. زیرا درد زنگ خطر بدن است و نادیده گرفتن علائم و تحمل درد می تواند عواقب جبران نا پذیری به همراه داشته باشد.

عوامل خطر دیسک گردن

چندین عامل خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می دهد:

• انتخاب سبک زندگی مانند مصرف دخانیات ، عدم ورزش منظم و تغذیه ناکافی ، به طور قابل ملاحظه ای به ضعیف شدن سلامت دیسک کمک می کند.
  • با پیر شدن بدن ، تغییرات بیوشیمیایی طبیعی باعث می شود که دیسک های بین مهره ای به تدریج خشک شوند و بر قدرت و انعطاف پذیری دیسک تأثیر بگذارد.
  • وضعیت بد بدن همراه با استفاده معمول از مکانیک های نادرست بدن می تواند باعث ایجاد فشار اضافی بر ستون فقرات گردنی شود.

این عوامل را با عوارض ناشی از ساییدگی روزانه و پارگی ، آسیب دیدگی ، بلند کردن نادرست اجسام یا پیچ خوردن ترکیب کنید، حالا درک اینکه چرا ممکن است یک دیسک دچار فتق شود آسان است. فتق دیسک ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی طی هفته ها یا ماه ها ایجاد شود.

مراحل فتق دیسک گردن

4 مرحله فتق دیسک گردن عبارتند از:

شماره 1 انحطاط دیسک:

تغییرات شیمیایی مرتبط با افزایش سن باعث ضعیف شدن دیسک های بین مهره ای، اما بدون فتق می شود. این بخشی از روند پیری است که در بالا مورد بحث قرار گرفت و می تواند باعث خشک شدن دیسک شود و باعث شود دیسک ها کمتر بتوانند شوک ناشی از حرکات را جذب کند. همچنین دیسک می تواند در این مرحله نازک تر شود.

شماره 2 افتادگی:

شکل یا موقعیت دیسک با اندکی برخورد به کانال نخاع یا اعصاب نخاعی تغییر می کند. به این مرحله دیسک برآمده یا دیسک برجسته نیز گفته می شود.

شماره 3 اکستروژن:

هسته ژل مانند هسته پالپوسوس (قسمت داخلی دیسک بین مهره ای) از دیواره تایر مانند (آنولوس فیبروزوس) شکسته می شود اما در داخل دیسک باقی می ماند.

شماره 4 Sequestration یا Sequestrated Disc  :

هسته پالپوسوس از طریق آنولوس فیبروسوس شکسته می شود و می تواند خارج از دیسک بین مهره ای و به داخل کانال نخاع حرکت کند.

تشخیص دقیق

جالب اینجاست که تمامی فتق دیسک ها باعث علائم نمی شوند. برخی از افراد به دلایل غیرمستقیم  مانند عکسبرداری با اشعه ایکس متوجه می شوند که دیسک برآمده یا فتق شده دارند. اما اغلب علائم دیسک گردن است که باعث می شود بیمار به دنبال مشاوره پزشکی باشد. تشخيص دقيق شامل بررسي تاريخچه پزشکي بيمار ، معاينه فيزيکي و عصبي و مطالعات تصويربرداري (به عنوان مثال اشعه ايکس ، سي تي اسکن) است.

گزینه های درمان غیر جراحی

همه بیماران نیازی به جراحی گردن ندارند. اغلب ، بیشتر بیماران طی 4 تا 6 هفته دریافت درمان های غیر جراحی ، درد و علائم را تسکین می دهند. در مورد برنامه درمانی خود خوش بین باشید و به یاد داشته باشید که کمتر از 5٪ مشکلات کمر نیاز به جراحی دارند.
داروها ممکن است شامل یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش تورم ، شل کننده عضلات برای کاهش اسپاسم و یا مسکن درد باشد. فیزیوتراپی ممکن است شامل درمان سرما و گرما ، ماساژ ملایم و کشش باشد.

گزینه های درمان جراحی

اگر درد و علائم علیرغم درمان های غیر جراحی به تدریج بدتر شود ، ممکن است جراحی ستون فقرات گردنی توصیه شود. اگر دیسک فتق باعث فشرده سازی نخاع (به عنوان مثال میلوپاتی) شود ، ممکن است جراحی لازم باشد. در زمان هایی این چنینی عدم درمان می تواند خطر ناک باشد، زیرا فشار بر اعصاب می تواند باعث اختلال در عملکرد تمامی اندام هایی شود ک توسط این اعصاب مرکزی، عصب دهی شده اند.

هدف از جراحی ستون فقرات ، کاهش فشار در اعصاب فشرده شده با فتق دیسک است. رایج ترین روش دیسککتومی ، یا برداشتن جزئی یا کلی دیسک آسیب دیده است. این جراحی معمولا از جلوی گردن (که دیسککتومی قدامی نامیده می شود) انجام می شود. بعضی اوقات لازم است که با برداشتن بخشی از لامینا (یک سکوی استخوانی کوچک که کانال نخاعی را پوشانده است)،از پشت به دیسک فتق شده دسترسی پیدا کنند. نام این روش لامینوتومی (لامینوتومی خلفی) است. غالبا ، هر دو روش می تواند با کمترین تهاجم و گاهی به صورت سرپایی در یک مرکز جراحی ستون فقرات انجام شود. برای برخی از بیماران ، جایگزینی دیسک مصنوعی  گردن یک گزینه جراحی است.

با توجه به حساسیت این جراحی ها ، بهتر است به بهترین جراح دیسک گردن که می شناسید مراجعه نمایید، تا با کمترین میزان عوارض ناشی از جراحی و بیشترین میزان بهبود، درمان شوید.

آیا می توان از دیسک فتق گردنی جلوگیری کرد؟

پیری اجتناب ناپذیر است ، اما تغییر سبک زندگی می تواند به جلوگیری از بیماری دیسک گردن کمک کند. وضعیت و مکانیک درست بدن را تمرین کنید ، وزن بدن را در محدوده سالم حفظ کنید ، ورزش منظم داشته باشید و سیگار نکشید.