تومور مغزی به رشد غیر طبیعی سلول ها در مغز گفته می‌شود. رشد سلول های سریع این سلول ها باعث ایجاد یک توده در مغز خواهد شد که تومور مغزی نام دارد. تومورهای مغزی به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. تومور مغزی خوش خیم به تومورهایی گفته می‌شود که رشد آهسته ای دارند و گسترش نخواهند یافت، و این تومورها از نوع سرطانی نیستند. تومورهای بدخیم جز تومورهای سرطانی به حساب می‌آیند که به سرعت رشد می‌کنند و به قسمت های مختلف مغز و نخاع گسترش خواهند یافت. تومورهای مغزی به دو دسته کلی قابل تقسیم هستند که طول عمر هر کدام از این دسته ها متفاوت است. دسته دیگری که برای تومورهای مغزی می‌توانیم در نظر بگیریم تومورهای مغزی هستند که منشا آنها خود مغز است و تومورهای مغزی که بر اثر گسترش سرطانی از یک اندام دیگر به مغز ایجاد می‌شود که اصطلاحا به آن متاستاتیک گفته می‌شود.
طول عمر بیماران تومور مغزی نیز براساس شرایط پزشکی بیمار ، نوع تومور، اندازه تومور، نحوه انتشار و محل قرارگیری تومور ایجاد شده در مغز وی می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی طول عمر وی بگذارد.

طول عمر بیماران تومور مغزی

علائم تومور مغزی چیست؟

علائم مربوط به تومورهای مغزی به محل و اندازه تومور وابسته است. علائم تومور مغزی شامل:

• سردرد مخصوصا در صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب
  • سردردی که در خواب هم رخ می‌دهد.
  • سردرد در زمان سرفه، عطسه یا ورزش ردن افزایش خواهد یافت.
  • کاهش هوشیاری
  • اختلال در بینایی و تاری دید
  • سرگیجه و پریشانی
  • بی‌تعادلی
  • لرزش دست‌ها
  • بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع
  • مشکل در بلعیدن غذا
  • ناتوانی در کنترل حرکات بدن و اندام‌ها
  • اختلال در نوشتن یا خواندن
  • اختلال در توانایی شنوایی، چشایی یا بویایی
  • از دست دادن حافظه
  • تغییر در فعالیت‌ها و توانایی‌های ذهنی
  • مشکل در راه رفتن
  • ناتوانی در کار کردن با دست
  • ضعف و بیحالی در اندام های تحتانی یا بخشی از صورت
  • بی‌حسی یا گز گز در یک طرف از بدن
  • ضعف عضلات در ناحیه صورت، دست‌ها یا پاها
  • تغییر در حوصله، شخصیت، احساسات و رفتارهای شخصی
  • اختلال در تکلم و یا ناتوانی در درک سخن دیگران
  • بروز مشکلاتی در چشم‌ها از قبیل افتادگی پلک‌ها و نابرابر شدن اندازه مردمک چشم

میزان بقای نسبی ۵ ساله چقدر است؟

میزان بقا افراد نسبی 5 ساله برای یک تومور اگر 60 درصد باشد، یعنی افرادی که به این تومور مغزی مبتلا هستند به طور متوسط 70 درصد احتمال دارد که بعد از تشخیص حداقل 5 سال زندگی نماید.

میزان بقا بیماران تومور مغزی

بیماران تومور مغزی احتمال بهبود آنها بین 10 الی 32 درصد است که بعد از شیمی درمانی و درمان اشعه فرد کاملا بهبود خواهد یافت. البته لازم به ذکر است که هر چه سن بیمار بیشتر باشد احتمال بهبود وی کاهش خواهد یافت.

طول عمر بیماران تومور مغزی بدخیم

طول عمر بیماران تومور مغزی بدخیم در طول عمر 5 ساله حدودا 20 درصد است. 40 درصد بیماران حدودا 1 سال یا بیشتر زنده می‌مانند اما 15 درصد از آنها شانس زندپی تا 10 سال را نیز دارند. در افرادی که سن آنها بین بازه 15 الی 40 سال است میزان بقا بعد از درمان بیش از 60 درصد خواهد بود.

طول عمر بیماران تومور مغزی در گریدهای مختلف

همان طور که قبلا اشاره کردیم، طول عمر بیماران تومور مغزی به نوع تومور، سن بیمار، شرایط جسمانی، موقعیت قرار گیری تومور وابسته است.

طول عمر بیماران نوروم آکوستیک

تومور نوروم آکوستیک جز تومورهای خوش خیم و قابل درمان است. از علائم این تومور مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اختلال در شنوایی
  • عدم تعادل
  • فلج شدن بخشی از صورت
  • غیره

احتمال بقای بیماران تومور نوروم آکوستیک بسیار بالاست.

طول عمر بیماران آستروسیتوما

این تومور مغزی به گریدهای مختلف با درجات مختلف قابل تقسیم است. در گرید 1 این تومور احتمال بهبود بیش از 90 درصد است که فرد می‌تواند بیش از 5 سال عمر کند. در گرید 2 این تومور بیش از 50 درصد بیماران می‌توانند بیش از 5 سال عمر کنند. در گرید 3 حدود 20 درصد بیماران می‌توانند بیش از 5 سال عمر کنند. تا اینجا به میزان بقای بزرگسالان اشاره کردیم، میزان بقای کودکان مبتلا به این تومور مغزی بیشتر است. گرید 1 تومور مغزی آستروسیتوما 95 درصد، گرید 2، حدود 60 درصد و گرید 3 آن حدود 20 درصد و گرید 4 در حدود 10 درصد می‌باشد که کودکان در این حالت بیش از 5 سال عمر می‌کنند.

طول عمر بیماران گلیوبلاستوما

آمار میزان بقا در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما مشابه با آستروسیتوما است.

طول عمر بیماران اپاندیموما

تومور های مغزی اپاندیموما بسته به محل قرار گیری آن (مغز یا ساقه مغز)می‌تواند بر روی درمان تاثیر بگذارد. زمانی که این تومور در مغز قرار دارد. در گرید ۱ این تومور بیش از ۹۰ درصد از بیماران بهبود یافته اند. گرید 2 این تومور، بیش از 70 درصد از بیماران بهبود یافته اند. در گرید ۳ این تومور، حدود ۵۰ درصد از بیماران کاملا بهبود یافته و طول عمر بیماران تومور مغزی در این حالت بیشتر از ۵ سال است.
زمانی که این تومور در ساقه مغز قرار دارد. در گریدهای 1 و 2 90 درصد بیماران بهبود یافته اند و طول عمر آنها بیش از 5 سال خواهد بود. کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند حدودا 65 درصد از آن ها بیش از 5 سال عمر می‌کنند و 60 درصد از آنها بیش از 10 سال عمر می‌کنند.

طول عمر بیماران الیگودندروگلیا

افراد مبتلا به گریدهای 1 و 2 الیگودندروگلیا حدود 70 درصد بهبود یافته اند و طول عمر آنها بیش از 1 سال می‌باشد. از طرفی 40 درصد آنها بیش از 5 سال عمر می‌کنند. گرید 3 این تومور سرطان آناپلاستیک است که احتمال ابتلا به این بیماری نادر بوده و آمار دقیقی در دسترس ما قرار ندارد.