دیسک کمر زمانی رخ می دهد که مرکز ژل مانند دیسک از یک ناحیه ضعیف در دیواره بیرونی سخت، شکافته شود. در صورت لمس یا فشرده شدن ماده دیسک به عصب نخاعی علائم دیسک کمر بروز می یابند. درمان های اولیه شامل استراحت ، داروهای ضد درد ، تزریق ستون فقرات و فیزیوتراپی اولین قدم می باشد. بیشتر افراد طی 6 هفته بهبود می یابند و به فعالیت طبیعی خود برمی گردند. در صورت ادامه علائم ، ممکن است جراحی توصیه شود.
در  این مقاله تمام علائمی که ناشی از دیسک کمر می باشد را، مورد بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

علائم دیسک کمر

علائم شایع دیسک کمر

علائم دیسک فتق کمر، از درد متوسط ​​در کمر و باسن تا بی حسی و ضعف شدید، که نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد، بسیار متفاوت است . بسته به متغیرهایی مانند محل فتق دیسک و میزان فتق ، علائم در ناحیه کمر ، باسن ، جلو یا عقب ران ، ساق پا ، کل پا و یا انگشتان پا احساس می شود و معمولاً فقط یک طرف این موارد را، تحت تأثیر قرار می دهد.
 در اکثر موارد مبتلا به دیسک کمر، درد در عرض شش هفته کاهش می یابد. اما با وجود مدت زمان کوتاه ، این درد می تواند آزار دهنده باشد و انجام فعالیت ها و مسئولیت های روزمره را دشوار کند. برای برخی افراد، درد می تواند مزمن و یا ناتوان کننده شود.  فشار دادن دیسک فتق بر روی عصب مجاور یا التهاب آن،  باعث تشعشع درد در طول عصب می شود.

• درد پایین کمر: این نوع درد ممکن است کسل کننده یا ضربان دار ایجاد شود و با سفتی همراه باشد. اگر دیسک فتق منجر به اسپاسم عضلات کمر شود ، معمولا با استراحت نسبی ، استفاده از کمپرس یخ یا گرما ، نشستن در تختخواب در حالت تکیه داده شده، صاف دراز کشیدن به پشت و قرار دادن بالش زیر زانو ، تا حدودی درد را تسکین می دهد.
    بعضی از دردها با حرکت بدتر می شوند. درد ممکن است به دنبال ایستادن یا نشستن طولانی مدت ، بعد از راه رفتن حتی در مسافت کوتاه به وجود آمدن یک خنده ، عطسه یا اقدام ناگهانی دیگر نیز، تشدید می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به دیسک کمر، متوجه می شوند که موقعیت هایی مانند خم شدن یا قوز دادن به جلو روی صندلی ، خم شدن به جلو از ناحیه کمر ، درد پا را به طور قابل توجهی بدتر می کند.
    اگرچه ممکن است هیچ اقدام یا رویدادی قابل تشخیص وجود نداشته باشد که باعث درد شود. اما  درد دیسک فتق کمر معمولاً به سرعت ایجاد می شود. اگر فتق گسترده باشد ، علائم دیسک فتق کمر معمولاً شدیدتر می باشد. اما اگر فتق دیسک روی عصبی تأثیر نگذارد ، درد می تواند ملایم تر و محدود به کمر باشد. در برخی موارد ، کمردرد یا پا درد که برای چند روز اتفاق می افتد و از بین می رود ، اولین نشانه وجود دیسک فتق کمر می باشد.
  • درد در ناحیه ی پا: مشهودترین علائم دیسک فتق کمر معمولاً به عنوان درد عصبی در پا توصیف می شود ، درد به صورت ناخوشایند ، تیز و شارپی ، تابشی یا سوراخ کننده به وجود می آید. درد پا به طور معمول از کمردرد بدتر است. اگر درد در امتداد مسیر عصب بزرگ سیاتیک پشت ساق پا تابیده شود ، از آن به عنوان سیاتیک یا رادیکولوپاتی یاد می شود. گاهی اوقات درد با بی حسی و گزگز در پا همراه است. در ضمن، ممکن است گرفتگی عضلات در پا یا پشت پا را نیز، به وجود بیاید.

به طور کل علائم شایع عبارت اند از:

• کمر درد متناوب یا مداوم. این نوع درد با حرکت ، سرفه ، عطسه یا ایستادن به مدت طولانی بدتر می شود.
  • اسپاسم عضلات پشت
  • سیاتیک – دردی که از ناحیه کمر یا باسن شروع می شود و از پایین ساق پا به سمت ساق پا یا داخل پا می رود.
  • ضعف عضلانی در پاها
  • بی حسی در پا
  • کاهش رفلکس ها در زانو یا مچ پا

ممکن است این درد ها را،  مانند شوک الکتریکی احساس کنید که چه در حالت ایستاده ، راه رفتن یا نشستن شدید باشد. فعالیت هایی مانند خم شدن ، بلند کردن ، پیچاندن و نشستن طولانی نیز، درد را افزایش دهد. و به پشت خوابیدن و زانو خمیده راحت ترین حالت را ایجاد کند؛ زیرا فشاری که به سمت پایین دیسک است را، کاهش می دهد.

علت دیسک کمر

علائم نادر اما خطرناک دیسک فتق کمر

در موارد شدید ، فرد مبتلا به دیسک کمر دچار علائم عصبی ناشی از فتق مانند افتادگی پا می شود. مشکل در بلند کردن پا هنگام راه رفتن یا ایستادن روی توپ پا، وضعیتی است که به افتادگی پا معروف است.  علامت شدید دیگر، از دست دادن کنترل روده یا مثانه می باشد. اگر دچار ضعف شدید پا یا مشکل در کنترل عملکرد مثانه یا روده هستید ، سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا این فشار و تورم اعصاب در انتهای ستون فقرات، که برخود به عصب کلیدی می باشد. می تواند منجر به فلج و سایر اختلالات دائمی در صورت تاخیر در درمان شود. از دست دادن کنترل مثانه یا روده ، همراه کمردرد ، بی حسی یا ضعف در هر دو پا علائم یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم cauda equina است.

علل به وجود آمدن دیسک کمر چیست؟

دیسک ها به دلیل آسیب دیدگی و بلند کردن نامناسب یا خود به خود دچار  برآمدگی یا فتق می شوند. پیری نقش مهمی دارد. هر چه پیرتر می شوید ، دیسک های شما خشک می شوند و سخت می شوند. دیواره بیرونی فیبری سخت دیسک ممکن است ضعیف شود. هسته ژل مانند ممکن است از طریق پارگی دیواره دیسک برجسته یا پاره شود و در هنگام لمس عصب باعث درد شود. ژنتیک ، سیگار کشیدن و تعدادی از فعالیت های شغلی و تفریحی ممکن است منجر به انحطاط اولیه دیسک شود.