زمانی که مهرهای کمر دچارشکستگی و یا تخریب شوند شکستگی ستون فقرات رخ می‌دهد. شکستگی مهره کمر ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد گاهی ممکن است در اثر افتادن و سقوط کردن و گاهی ممکن است در اثر تصادف این عارضه ایجاد شود. در برخی موارد پوکی استخوان و شکستن مهره‌ها سبب می‌شود که با یک سرفه و یا عطسه مهره‌ها دچار شکستگی شوند.

شکستگی مهره کمر

شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات می‌تواند از نظر شدت متفاوت باشد. برخی از شکستگی‌ها صدمات بسیار جدی هستند که در اثر ترومای پر انرژی ایجاد شده و نیاز به درمان فوری دارند. شکستگی‌های دیگر می‌توانند در نتیجه یک واقعه با اثر کمتری مانند سقوط جزئی در یک فرد مسن که استخوان‌های او در اثر پوکی استخوان ضعیف شده‌اند اتفاق بیفتد.
 بیشتر شکستگی‌های ستون فقرات در ناحیه قفسه سینه (شکستگی میانی )و کمر یا در اتصال این دو (اتصال توراکولومبار) اتفاق می‌افتد. درمان بستگی به شدت شکستگی و اینکه آیا بیمار آسیب‌های دیگری در بدن دارد بستگی دارد.

علائم شکستگی مهره کمر

علائم شکستگی مهره کمر بسته به نوع و محل قرارگیری آنها متفاوت است معمولا آغاز درد این عارضه با کمردرد ناگهانی و شدید است.اما در برخی از شکستگی‌ها ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد و تشخیص آن کار آسانی نباشد بنابراین تنها یک پزشک متخصص می‌تواند با انجام معاینات خاص شکستگی مهره گردن را تشخیص دهد. ممکن است شکستگی مهره کمر سبب درد و تورم شدید و ناگهانی شود و همچنین ممکن است شکستگی سبب شود که فشار بر اعصاب نخاع وارد شود که در این صورت علائمی مانند موارد زیر مشاهده می‌شود:

• درد زیاد در ناحیه کمر و پاها (شکستگی همیشه با درد همراه نیست و معاینه پزشک بعد از اتفاقات مانند تصادفات یا سرخوردگی ها لازم است)
  • دردی که به سمت دست ها یا پاها کشیده می شود (رادیکولوپاتی)
  • اختلال در تعادل و از دست دادن توان راه رفتن
  • ضعف و ناتوانی در عضلات پا
  • ضعف و بی حسی عضلات دست
  • بی اختیاری در ادرار و مدفوع
  • تیرکشیدن ناگهانی کمر
  • در موارد نادر فلج

دلایل شکستگی مهره کمر

ممکن است شکستگی مهره کمر به دلایل متفاوتی باشد که هر کدام از آن‌ها علائم و نشانه‌هایی دارند و بسته به نوع شکستگی و شدت آن بیمار مورد درمان قرار می‌گیرد دلایلی که ممکن است سبب شکستگی مهره کمر شود شامل :

• افتادن از ارتفاع
  • تصادف با ماشین
  • پیچ خوردگی شدید کمر
  • ورزش های سنگین و نادرست
  • شکستگی ستون فقرات نیز ممکن است به دلیل بیماری‌های استخوان ایجاد شود. به عنوان مثال ، افراد مبتلا به پوکی استخوان، تومور یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای که باعث ضعیف شدن استخوان می‌شوند ، می‌‌توانند حتی در حوادث با ضربه کوچک دچار شکستگی مهره شوند. این شکستگی‌ها حتی ممکن است طی مدتی بدون علائم و ناراحتی وجود داشته باشند.

انواع شکستگی مهره کمر

شکستگی ستون فقرات انواع مختلفی دارد. پزشکان شکستگی‌های قفسه سینه و کمر را بر اساس الگوی خاص شکستگی و وجود ضایعه نخاعی طبقه بندی می‌کنند. طبقه بندی الگوی شکستگی به پزشک کمک می‌کند تا درمان مناسب را تعیین کند.
شکستگی کمر دارای سه نوع است هر کدام از آن ها علائمی دارند و با یکدیگر متفاوت هستند این سه نوع شکستگی شامل :

• خم شدن
  • ترکیدن
  • در رفتگی

خم شدن

در صورتی که فردی تصادفی داشته باشد که از پشت به آن ضربه وارد شده است ممکن است ضربه ناگهانی و شدید از پشت سبب شود تا مهره‌ها از یکدیگر جدا شوند بنابراین ستون فقرات رو به جلو خم می‌شود .این شکستگی معمولا در ناحیه میانی اتفاق می‌افتد.

در رفتگی مهره ها

در صورتی که مهره‌ها از جای اصلی خود خارج شوند و سبب آسیب به ستون فقرات و شکل ناصحیح آن شوند به آن در رفتگی مهره‌های کمر می‌گویند.

ترکیدن

این نوع از شکستگی در اثر فشار شدید بر مهره‌ها اتفاق می‌افتد و باعث ترکیدن آن می‌شود که در این نوع استخوان‌ها خرد می‌شوند و ممکن است به ذرات ریزی تبدیل شوند که در آن ناحیه پراکنده می‌شوند.

دزمان شکستگی مهره کمر

روش های تشخیص و معاینات پزشکی

پزشک وضعیت عصبی بیمار را ارزیابی می‌کند. این شامل آزمایش توانایی او برای حرکت، احساس در همه اندام‌ها است. رفلکس‌های بیمار نیز آزمایش می‌شود تا مشخص شود آیا نخاع یا اعصاب فرد آسیب دیده است یا خیر. همچنین ممکن است پزشک توانایی بیمار در کنترل او بر ادرار و مدفوع خود را بررسی کند . در صورتی که نشانه‌های اولیه تثبیت شد پزشک برای تشخیص قطعی دستور تصویر برداری از طریق ام آر آی و یا سی تی اسکن را می‌دهد تا از طریق اشعه ایکس تشخیص دقیق‌تر انجام شود و محل دقیق شکستگی مهره کمر مشخص شود.

روش های درمان

روش‌های درمان شکستگی مهره کمری که برخی از آن غیرجراحی و برخی دیگر روش‌های تهاجمی و جراحی هستند برای درمان شکستگی مهره کمر وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، با توجه به نوع و میزان شکستگی مهره کمر بهترین روش درمان توسط جراح انتخاب می‌شود.

داروها

در صورتی که مهره‌های کمر دچار شکستگی شده باشند با درد شدیدی همراه هستند بنابراین پزشک ممکن است داروهای مسکن برای فرد تجویز کند. بیمار می‌تواند با مصرف این داروها به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد و در صورتی که درد آن شدیدتر باشد پزشک داروی مورفین را تجویز می‌کند.

فیزیوتراپی

در صورتی که تا حدودی درمان حاصل شد و وضعیت ستون فقرات بیمار به حالت نرمال خود بازگشت و بهبود یافت می‌تواند زیر نظر پزشک و یک فیزیوتراپ درمان خود را ادامه دهد فیزیوتراپی به بیمار این کمک را می‌رساند تا با انجام تمرینات کششی و ورزشی مناسب عضلات خود را تقویت کنند و به فعالیت‌های روزانه خود با رعایت نکات احتیاطی بازگردد.

جراحی

در صورتی که روش‌های غیرجراحی برای بیمار موثر نبود پزشک تصمیم به جراحی می‌گیرد .جراحی شکستگی مهره کمر می‌تواند به روش کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی انجام شود و همچنین تزریق سیمان هم یکی از راه‌های تهاجمی مقابله با این بیماری است. این روش به صورت تهاجمی در ناحیه‌ای که دچار شکستگی شده است انجام می‌شود تا بتوانند آن را درمان کنند و بیمار را به زندگی عادی خود بازگردانند.

چه کسانی از شکستگی مهره آسیب می‌بینند؟

• تقریبا 80 درصد بیماران را افراد بین 18 تا 25 سال تشکیل می‌دهند.
  • در مردان چهار برابر زنان شکستگی‌های سانحه‌ای ستون فقرات اتفاق می‌افتد.