شما بارها در مورد آرتروز شنیده‌اید که بیشتر آنها به دست، پا و زانو اشاره دارند اما باید گفت که دامنه آرتروز وسیع‌تر از این بخش‌ها است. آرتروز یا استئوآرتریت یک بیماری مرتبط با ساییدگی و پیری مفاصل است که به‌آرامی غضروف را از بین می‌برد و از لغزش صحیح یک انتهای مفصل روی دیگری جلوگیری می‌کند. در واقع آرتروز یک آسیب‌شناسی است که به طور بالقوه می‌تواند همه مفاصل را تحت‌تأثیر قرار دهد، به‌ویژه مکان‌هایی که بیشتر تحت فشار وزن قرار می‌گیرند و به همین دلیل اغلب بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. در ادامه همراه ما باشید تا به طور کامل درمورد آرتروز ستون فقرات توضیح دهیم.

علائم آرتروز کمر

آرتروز ستون فقرات به چه معناست؟

آرتروز ستون فقرات یا اسپوندیلوآرتروز یک بیماری دژنراتیو (فرسایشی) است که بر روی سطوح مفصلی و غضروف دیسک‌های بین مهره‌ای تأثیر می‌گذارد که خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و دیگر عملکرد خود را برای مهار ضربه‌های ناشی از حرکت بدن انجام نمی‌دهند. آرتروز عمدتاً بخش‌های گردنی و کمری را با درجات مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در مورد ستون فقرات، سه نوع آرتروز بسته به علت ایجاد آن وجود دارد:

استئوآرتریت اولیه یا نوع اول ؛ این یک بیماری ارثی است که استعداد خانوادگی برای آن وجود دارد، علت مشخصی ندارد.

استئوآرتریت ثانویه یا نوع دوم؛ با سطح هورمون‌های استروئیدی به‌ویژه با سطح استروژن مرتبط است و به همین دلیل است که در زنان بالای 50 تا 55 سال سنی است که با یائسگی و با کاهش سطح این هورمون‌ها هم‌زمان است. بروز این بیماری بیشتر است.

استئوآرتریت نوع سوم؛ مربوط به سن است و مترادف با پیری در نظر گرفته می‌شود.

آرتروز مهره‌ای به‌طورکلی مجاری گردنی و کمری را ترجیح می‌دهد و در فشردن بین بدن (اسپوندیلودیسکارتروز مناسب) و آرتروز خلفی یا آپوفیز متمایز می‌شود.

در حالت اول، این یک بیماری تخریبی غضروف دیسک‌های بین مهره‌ای است که خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند، زیرا آب خود را از دست می‌دهند و عملکرد خود را در مهار ضربه‌های ناشی از حرکت بدن انجام نمی‌دهند. در واقع، در یک فرد بالغ حدود 40 تا 50 سال، کاهش فیزیولوژیکی محتوای آب نخاع و ازبین‌رفتن خاصیت ارتجاعی حلقه دیسک مهره‌ای رخ می‌دهد، به‌طوری‌که تنش‌های فشاری روی لبه‌های بدنه مهره‌ها متمرکز می‌شود.

حالت دیگری از آرتروز ستون فقرات با مهره‌های خلفی مرتبط است.  آرتروز مهره‌های خلفی، مفاصل زیگاپوفیزیال را که مفاصل اصلی پشت هستند، درگیر می‌کند. این غضروف پوشیده شده و توسط کپسول مفصلی پوشانده شده است. با فرسودگی غضروف، سطوح استخوانی با هم تماس پیدا کرده و به یکدیگر ساییده می‌شوند و باعث ایجاد درد و مانع حرکت می‌شوند. با گذشت زمان، رشد استخوان (استئوفیت) می‌تواند تشکیل شود که اصطکاک بین سر استخوان را افزایش می‌دهد و بحران‌های حاد آرتروز را تشدید می‌کند.

علائم آرتروز ستون فقرات

هر دو حالت ممکن است بدون علامت باشند یا با علائمی مانند:

• درد در پشت یا ستون فقرات
  • سفتی ستون فقرات
  • ازدست‌دادن انعطاف‌پذیری در ستون فقرات
  • افزایش درد با حرکت یا پس از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت
  • احساس بی‌حسی یا تکان‌های کوچکی که به اندام‌ها می‌تابد.

آیا آرتروز ستون فقرات لزوماً باعث درد می‌شود؟

در واقع اکثر افرادی که استئوآرتریت ستون فقرات تشخیص داده شده است، هیچ علامتی ندارند. در واقع، بروز علائم نشان می‌دهد که بیماری  پیشرفته‌شده است. در این حالت نیز شایع‌ترین علائم آرتروز، درد و سفتی است، به‌ویژه پس از بیدارشدن از خواب.

درمورد آرتروز ستون فقرات، درگیری عصبی کمتر اتفاق می‌افتد که بسته به اینکه آرتروز در سطح کمر یا گردن باشد می‌تواند منجر به علائمی مانند بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و ضعف در اندام تحتانی یا بازو شود. در بیشتر موارد، علائم در حدود سن پنجاه سالگی ظاهر می‌شود، به‌خصوص در بیماران زن یائسه.

فیزیوتراپی برای آرتروز ستون فقرات

نحوه تشخیص

تشخیص آرتروز ستون فقرات ابتدا از طریق معاینه فیزیکی انجام می‌شود که وجود تغییر شکل یا درد در مفاصل را بررسی می‌کند و سپس با اشعه ایکس که تغییر شکل‌های احتمالی استخوان‌ها یا فضاهای بین دیسکی را شناسایی می‌کند.

تشخیص آن باتوجه‌به درجه تکاملی بیماری، تغییرات غضروف مفصلی (نازک شدن، شقاق، زخم) و استئوفیت‌های حاشیه‌ای (نئوفرماسیون استخوانی به اشکال مختلف) قابل گزارش است. استخوانی شدن غضروف یا درج‌های کپسولی، استئواسکلروز (ضخیم شدن بافت استخوان در مناطقی که بیشترین ساییدگی غضروف را دارند، جایی که بار شدیدتر است) و تغییرات کپسول نیز از بارزترین علائم قابل تشخیص‌اند.

درمان آرتروز ستون فقرات

درمان این بیماری می‌تواند جراحی یا غیر جراحی باشد. هدف اصلی اولیه این است که به بیمار توانایی انجام فعالیت‌های روزانه خود را بدون درد، از طریق روش‌های غیرتهاجمی و محافظه‌کارانه برگرداند. داروهای ضدالتهابی (NSAIDs)، استامینوفن و ضددردهای اپیوئیدی را می‌توان برای به‌حداقل‌رساندن درد فیزیکی استفاده کرد. فیزیوتراپی و توان‌بخشی (برنامه ورزش، گرمادرمانی و سرمادرمانی، آب‌درمانی، ماساژ، TENS) می‌توانند تاثیر بسیار خوبی داشته‌باشند.  کرست‌های ارتوپدی الاستیک با میله‌های اتصال برای تثبیت و تخلیه ستون فقرات کمری، با پد گرما شکل‌پذیر که وضعیت‌های نادرست را تثبیت و اصلاح می‌کند، با پارچه‌های نوآورانه، نواحی خاص پشت را حمایت و ماساژ می‌دهد و در نتیجه مسکن را تقویت می‌کند.

اثر و فعال‌کردن ماهیچه‌ها اگر روش‌های غیر جراحی بعد از مدت معینی نتیجه ندهند، نیاز به جراحی است. بسته به نوع بیمار و درجه تکامل بیماری، تکنیک‌های جراحی و پیشنهادهای مداخله متفاوتی وجود دارد:

• رفع فشار
  • همجوشی خلفی جانبی
  • همجوشی بین بدن قدامی کمر
  • میکرودیسککتومی
  • تعویض دیسک

فعالیت‌های توصیه شده در مورد آرتروز ستون

ورزش بهترین درمان برای  آرتروز است، زیرا به شما امکان می‌دهد تحرک مفاصل سفت‌شده را افزایش دهید، کیفیت حرکت را بهبود بخشید و در نتیجه شرایط لازم برای کاهش روند پیری ستون فقرات را بهبود بخشید. در صورت درد حاد، فیزیوتراپیست برخی از تمرینات تسکین‌دهنده همراه با فیزیوتراپی با اثر ضد درد را توصیه می‌کند.

پس از مرحله حاد، فیزیوتراپیست برنامه درمانی فردی را بر اساس ماساژدرمانی، تمرینات حرکتی ستون فقرات و جوشانده مفاصل، آموزش مجدد وضعیت و فعالیت‌هایی برای بازگرداندن پویایی صحیح عضلانی ایجاد می‌کند.