پارگی دیسک کمر یکی از بیماری‌های شایع ستون فقرات است. روش‌های درمانی متفاوتی برای آن تعریف شده‌اند. در این بین یکی از مؤثرترین درمان‌ها، تزریق اوزون برای پارگی دیسک کمر است. در ادامه همراه ما باشید تا با این روش و جزئیات آن آشنا شویم.

پارگی دیسک کمر چیست؟

اصطلاح فتق دیسک یا پارگی دیسک کمر نشان‌دهنده نشت مواد از هسته پالپوزوس دیسک بین مهره‌ای است، این امر به طور متوالی به پارگی الیاف حلقه فیبری که دیواره دیسک را تشکیل می‌دهد رخ می‌دهد. پارگی دیسک منجر به آزاد شدن واسطه‌های التهابی شیمیایی می‌شود که حتی در صورت عدم فشار مستقیم به ریشه‌های عصبی باعث درد شدید می‌شوند؛ بنابراین، دررابطه‌با شدت ضایعه دیسک از موارد زیر صحبت می‌کنیم:

• برآمدگی: تغییر شکل جزئی دیسک، بدون شکستن.
  • بیرون‌زدگی دیسک: زمانی که تورم تنها به دلیل تغییر شکل خارجی ترین لایه دیسک ایجاد می‌شود.
  • فتق دیسک یا بیرون‌زدگی: زمانی که نرم ترین قسمت ژلاتینی داخلی (هسته پالپوزوس) از محل طبیعی خود بیرون زده است.
تزریق اوزون برای پارگی دیسک کمر

اوزون تراپی چیست؟

اوزون درمانی اکسیژن یک تکنیک ملایم است که پتانسیل ازن را با پتانسیل‌های اکسیژن ترکیب می‌کند. مکانیسم‌های محافظتی سلول‌ها را از تولید رادیکال‌های آزاد و مواد سمی تحریک می‌کند. گردش خون را در بافت‌ها از طریق آزادکردن اکسیژن بهبود می‌بخشد که به نوبه خود باعث کاهش درد، شل‌کننده عضلات، ضدالتهاب، قارچ‌کش، ضدویروسی و ضدباکتریایی می‌شود.

چرا تزریق اوزون برای پارگی دیسک کمر توصیه می‌شود؟

به طور گسترده ثابت شده است که اوزون درمانی اکسیژن نقش اصلی را در پروتکل درمانی برای پارگی دیسک کمر ایفا می‌کند. این به لطف اثر ضدالتهابی و تسکین‌دهنده قوی آن است. در واقع، اکسیژن -ازون درمانی ازبین‌بردن مواد واسطه درد و التهاب مانند پروستاگلندین‌ها، سیتوکین‌ها، هیستامین و غیره را تشویق می‌کند. اوزون درمانی برای فتق یا بیرون‌زدگی دیسک 75 تا 85 درصد بیماران را بهبود می‌بخشد و در 90 درصد از بیماران تحت درمان از جراحی اجتناب می‌کند. در حال حاضر تکنیک‌های مورداستفاده برای درمان فتق دیسک عبارت‌اند از:

• پاراورتبرال
  • اینترافورامینال با هدایت رادیولوژیک (CT)
  • داخل دیسکال

تکنیک پاراورتبرال

این تکنیک قدیمی، مادر تمام درمان‌های اوزون ستون فقرات است. بدون شک پرکاربردترین روش تزریق ازون برای پارگی دیسک کمر است. سادگی نسبی، اثر درمانی عالی، بدون عوارض جانبی (با تکنیک کافی)، بدون منع مصرف. بیمار باید روی میزی قرار گیرد که پشت آن به سمت بالا باشد. هنگامی که فضایی که فتق یا بیرون‌زدگی در آن قرار دارد، یک مخلوط اکسیژن -ازون به عضلات واقع در طرفین ستون فقرات تزریق می‌شود. تزریق از طریق سوزن های بسیار ظریف انجام می‌شود و به طور معمول، درد خاصی ندارد.

در غیاب نقایص عصبی، یک انتخاب هوشمندانه این است که با تکنیک‌های کم تهاجمی شروع شود تا در غیاب پاسخ، با تکنیک‌های تهاجمی‌تر به پایان برسد. این رویکرد معیاری است که توسط مجامع علمی بزرگ پیشنهاد شده است. هنگام انتخاب یک روش درمانی (محافظه‌کارانه یا جراحی) همیشه از میزان موفقیت و عود و بالاتر از همه این سؤال می‌پرسید که تکنیک‌های مختلف چه عوارضی دارند.

تزریق اوزون برای پارگی دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان فتق دیسک از طریق انفیلتراسیون‌های اوزون تراپی، بیمار باید روی تخت دراز بکشد و پشت آن به سمت بالا باشد. پزشکان فضایی را که فتق یا بیرون‌زدگی دیسک در آن قرار دارد شناسایی می کنند. متعاقباً، مخلوطی از اکسیژن و ازن را به ماهیچه‌های واقع در سمت ستون فقرات می‌رساند. این دارو از طریق سوزن‌های بسیار ظریف انجام می‌شود و اکثر بیمارانی که تحت درمان قرار می‌گیرند، آن را به خصوص دردناک نمی‌دانند. 4تا 6 جلسه هر دو هفته طول می‌کشد تا اولین فواید مربوط به اوزون تراپی را تجربه کنید.

آیا تزریق اوزون خطراتی دارد؟

اوزون تراپی یک درمان طبیعی و در نتیجه عاری از عوارض جانبی و موارد منع مصرف است. با این حال، کودکان و زنان باردار درمان نمی شوند.

فواید تزریق اوزون برای پارگی دیسک کمر

اوزون درمانی اکسیژن روشی ملایم است که باعث تحریک و افزایش تولید رادیکال‌های آزاد و مکانیسم‌های محافظت در برابر مواد سمی برای سلول‌ها می‌شود. اوزون همچنین گردش خون را در تمام بافت‌ها فعال می‌کند و به آزادسازی اکسیژن کمک می‌کند که منجر به تسکین درد، ضدالتهاب، شل‌کننده عضلانی، ضد باکتری، قارچ‌کش، ضدویروسی، تعدیل‌کننده سیستم ایمنی، فعال‌کننده میکرو سیرکولاسیون، فعال‌کننده اثر متابولیسم و ​​همچنین ترویج آزادسازی اکسیژن می‌شود. اثربخشی درمانی اوزون تراپی برای درمان فتق دیسک 75 تا 85 درصد موارد است و در 90 درصد بیماران تحت درمان از جراحی اجتناب می‌شود. این به لطف اثر ضدالتهابی و تسکین‌دهنده قوی آن است. اثر ضدالتهابی به این دلیل است که اکسیژن – ازون به ازبین‌بردن درد و مواد واسطه التهاب مانند پروستاگلاندین‌ها، هیستامین، سیتوکین‌ها و غیره کمک می‌کند.