ستون فقرات وظیفه ایجاد استحکام در بدن را دارد و بدن بر ستون فقرات استوار است. ستون فقرات هفت مهره در گردن دارد که این هفت مهره اجازه حرکت دادن،چرخاندن و حرکت رو به جلو و عقب را به گردن می‌دهند. میان مهره ها دیسک های بالشتکی ای وجود دارند که وظیفه ایجاد حرکت آسان تر روی مهره ها را بر عهده دارند. اما ممکن است بر اثر عواملی این دیسک ها دچار بیرون زدگی مهره گردن شوند و سبب ایجاد درد در بیمار شوند در ادامه این مقاله به توضیح این مسئله می پردازیم.

بیرون زدگی مهره گردن

بیرون زدگی دیسک گردن

دیسک ها دارای ماده ژله ا و چسبناکی هستند که این ماده حرکت مهره ها به روی یکدیگر و در نهایت حرکت گردن را امکان پذیر می کنند. اما ممکن است بنا بر دلایلی از قبیل: افزایش سن،فشار های سنگین،بلند کردن اشیاء سنگین و ضربات شدید و ناگهانی ماده ژله ای درون دیسک ها از محدوده خود خارج شود و دچار برآمدگی شود به این عارضه بیرون زدگی مهره گردن می گویند. همچنین می توان گفت بیرون زدگی مهره گردن باعث وارد شدن فشار شدیدی روی اعصاب محیطی اطراف نخاع می شود و بدین ترتیب فردی که دچار این عارضه شده است در ناحیه گردن احساس درد را تجربه می کند. همچنین حرکت دادن گردن به طرفین و یا عقب و جلو کردن گردن برای فرد بسیار دردناک و غیر قابل اجرا می باشد. این عارضه زمان اتفاق می افتد که رباط ها و دیسک ها انعطاف پذیری خود را از دست داده باشند و فرد در معرض یک حرکت ناگهانی قرار بگیرد.

علائم دیسک گردن

بیرون زدگ دیسک گردن معمولا با درد شدید همراه است و بیمار را آزارده خاطر می کند. در صورتی که دیسک گردن دچار برآمدگی شود آسیب شدیدی به مهره های گردن وارد می کند. علائم بیون زدگی دیسک گردن شامل:

• راه رفتن ناهماهنگ
  • احساس سوزن سوزن شدن یا احساس شوک مانند در  داخل پاها
  • ناتوانی در استفاده از دست ها و بازوها
  •  از دست دادن تعادل و هماهنگی
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان پایین بیاید
  • ضعف در دست یا بازو

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

دیسک فتق شایع است و بیشتر در مردان رخ می دهد تا زنان. افراد 35 تا 55 ساله احتمال خطر بیشتری برای ابتلا به فتق دیسک دارند. اگر با یک یا چند مورد از علائم دیسک گردن مواجه شدید و به خصوص اگر ضعف دارید ، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

علل

تشخیص دقیق علت ایجاد فتق دیسک گردن دشوار است. اغلب به آرامی و بدون علت مشخص ظاهر می شود. اما گاهی اوقات می توان دلیل آن را به موارد زیر محدود کرد:

سن :دیسک ها با افزایش سن مستعد بیرون زدگی مهره گردن هستند. وقتی جوان هستیم ، دیسک های ما آب زیادی در خود دارند. اما با افزایش سن ، مقدار آب کاهش می یابد. آب کمتر در دیسک ها به این معنی است که آنها می توانند انعطاف پذیری کمتری داشته باشند. و این بدان معناست که هنگام حرکت ، چرخاندن یا چرخاندن ، احتمال پارگی یا فتق آن بیشتر است. در افراد مسن ، آنها می توانند با نیروی کمتری پاره شوند.

ژنتیک: سابقه خانوادگی می تواند باعث بیرون زدگی دیسک ها شود. جنبش، حرکات ناگهانی و تکان دهنده می تواند باعث ایجاد یک برآمدگی دیسک شود

فشار ناگهانی : بلند کردن اشیاء سنگن و حرکات ناگهانی از عوامل آسیب زننده به دیسک ها هستند. بنابراین لازم است هنگام بلند کردن اشیاء سنگین و پر فشار از زانو های خود کمک بگیرید تا فشار کمتری بر ستون فقرات وارد شود.

تشخیص بیرون زدگی مهره گردن

تشخیص دیسک  گردن

تشخیص دقیق فتق دیسک گردن معمولاً شامل  3 مرحله است:

سابقه بیمار: سابقه پزشکی بیمار ، شامل هرگونه بیماری مزمن ، صدمات گذشته ، یا سابقه کمردرد یا گردن توسط پزشک بررسی می شود.همچنین علائم کنونی بیمار نیز مورد بررسی قرار می گیرد

معاینه جسمی: پزشک ناحیه گردن را لمس می کند تا تورم و برآمدگی را احساس کند. همچنین واکنش عصبی دست ها و بازو ها را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

تصویربرداری: ممکن است برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره چگونگی و میزان بیرون زدگی مهره گردن از  تصاویری که با استفاده از اشعه ایکس گرفته شده اند استفاده شود. این تصاویر ممکن است به کمک رو MRI و یا سی تی اسکن گرفته شوند. این تصاویر می توانند اطلاعات کاملی درباره محل دقیق و نوع بیرون زدگی مهره گردن به پزشک معالج بدهند.

درمان

بیرون زدگی مهره گردن روش های درمانی متفاوتی دارد که بنا بر نوع و میزان بیرون زدگی مهره گردن توسط پزشک انتخاب می شود. برخی ازاین روش ها تهاجمی و جراحی هستند و برخی دیگر از این روش ها مانند:فیزیوتراپی،دارو درمانی،کمپرس گرم و سرد و همچنین تزریق استروئیدی و دارو های ضدالتهابی در دسته درمان های غیر جراحی قرار می گیرند. اما در برخی از روش های درمانی که بیشتر آن ها جراحی هستند از شیوه تهاجمی نیز استفاده می شود. جاحی های دیسک گردن شامل: لامینکتومی،دیسککتومی و جراحی با لیزر هستند که بهترین روش جراحی توسط پزشک شما انتخاب می شود.