درمان سریع درد دیسک کمر : بررسی روش های درمان

فتق دیسک می‌تواند بر اعصاب ستون فقرات فشار آورده و باعث درد، ضعف و بی حسی در گردن، پشت، بازوها و پاها شود. گاهی اوقات این علائم می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که زندگی فرد را مختل کند.
در اکثر مواقع، مشکلات ناشی از فتق دیسک کمر یا دیسک گردن باید طی چند هفته به خودی خود بهبود یابد. در عین حال، شما می‌توانید یک یا چند مورد از این روش‌های درمانی را امتحان کنید تا به شما در درمان سریع درد دیسک کمر کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

درمان سریع درد دیسک کمر

در زیر به بررسی روش‌های درمان دیسک کمر می‌پردازیم. با توجه به وضعیت منحصر به فرد هر شخص، ممکن است هر درمان برای افراد مختلف متفاوت جواب دهد.

استراحت

چند روزی استراحت کنید. استراحت می‌تواند تورم را تسکین دهد و به دیسک کمر زمان می‌دهد تا بهبود یابد. در حالی که کمرتان درد می‌کند، از ورزش و سایر فعالیت‌هایی که در آن مجبور به خم شدن یا بلند شدن هستید، اجتناب کنید.
ممکن است پزشک به بیمار پیشنهاد کند که در رختخواب استراحت کند. استراحت در رختخواب برای مدت کوتاهی خوب است، اما بیش از 1 یا 2 روز از حرکت و فعالیت دور نمانید. باید به حرکت و فعال ماندن ادامه دهید تا مفاصل و ماهیچه‌های شما سفت نشوند.

همچنین می‌توانید از پک یخ و گرما برای تسکین درد استفاده کنید. فقط کافی است یک کیسه یخ یا حوله مرطوب گرم را روی ناحیه کمر خود که درد می‌کند قرار دهید. می‌توانید گرم و سرد کردن را به طور متناوب جایگزین کنید یا از هر کدام که احساس بهتری دارید استفاده کنید.

داروها

از داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Motrin، Advil) یا ناپروکسن (Aleve، Naprosyn) استفاده کنید. این داروها می‌توانند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کنند.
فقط نباید بیش از 10 روز بدون صحبت با پزشک از آنها استفاده کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، هنگامی‌که به مقدار زیاد یا به مدت طولانی استفاده می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات قلبی یا خونریزی را افزایش دهند.

مواد مخدر مانند کدئین یا اکسی‌کدون – استامینوفن (Percocet) نیز گزینه‌های کوتاه مدتی هستند که اگر داروهای بدون نسخه مؤثر نباشند، پزشک ممکن است آنها را تجویز کند.
همچنین پزشک احتمال دارد برای تسکین اسپاسم عضلات پشت، شل کننده‌های عضلانی تجویز کند. و داروهای ضد درد اعصاب، مانند آمی‌تریپتیلین (Elavil، Vanatrip)، دولوکستین (Cymbalta)، گاباپنتین (Neurontin)، pregabalin (Lyrica) و ترامادول (Ultram) گزینه‌هایی برای کاهش درد آسیب عصبی هستند.

فیزیوتراپی

ممکن است برای درمان سریع درد دیسک کمر به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. برخی از تمرینات می‌توانند به بهبود علائم و درد فتق دیسک کمر کمک کنند. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما آموزش دهد که کدام یک از تمرینات عضلات پشت شما را تقویت می‌کند. برنامه‌های فیزیوتراپی همچنین شامل موارد زیر است:

• تمرینات کششی برای انعطاف پذیری ماهیچه‌ها
  • تمرینات هوازی: مانند پیاده روی یا دوچرخه ثابت
  • ماساژ
  • یخ و گرما درمانی
  • سونوگرافی درمانی
  • تحریک الکتریکی عضلات

تزریقات

اگر استراحت، مسکن‌ها و فیزیوتراپی به درمان درد بیمار کمک نمی‌کند، پزشک می‌تواند داروی استروئیدی را به فضای اطراف عصب نخاعی تزریق کند. به این روش تزریق اپیدورال گفته می‌شود. استروئید می‌تواند تورم را کاهش دهد، به بیمار کمک می‌کند راحت‌تر حرکت کند و درد ناشی از فتق دیسک را کاهش می‌دهد.
پزشک از اشعه ایکس یا سی تی اسکن برای یافتن نقطه مناسب برای تزریق دارو استفاده می‌کند. برای تسکین درد ممکن است به بیش از یک تزریق استروئید نیاز داشته باشید.

درمان سریع درد دیسک کمر با فیزیوتراپی

عمل جراحی

اکثر افرادی که فتق دیسک دارند نیازی به جراحی ندارند. استراحت و سایر درمان‌ها باید طی 4 تا 6 هفته به بهبود علائم کمک کنند. اما اگر در مواردی درد شخص بهبود نیافت، جراحی ممکن است یک گزینه درمانی باشد.

در موارد زیر با پزشک خود برای دریافت درمان جراحی مشورت بخواهید:

• شما از مسکن‌ها، تزریق‌ها و فیزیوتراپی رهایی نمی‌یابید.
  • علائم شما همچنان بدتر می‌شوند.
  • در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارید.
  • شما نمی‌توانید روده یا مثانه خود را کنترل کنید.

پزشک ممکن است از یکی از روش‌های جراحی دیسک کمر جهت درمان سریع درد دیسک کمر یا گردن استفاده کند.

دیسککتومی‌

در طی این روش، جراح دیسک آسیب دیده بیمار را برداشته تا فشار بر اعصاب وی کاهش یابد. پزشکان می‌توانند این جراحی را به دو روش انجام دهند:

• دیسککتومی باز، جراح دیسککتومی باز را از طریق بریدگی در پشت یا گردن انجام می‌دهد.
  • میکرودیسکتومی، از طریق یک برش بسیار کوچک‌تر انجام می‌شود. جراح یک لوله نازک را با یک دوربین در سر آن وارد بدن می‌کند تا دیسک آسیب دیده را ببیند و خارج کند.

لامینوتومی کمری

گاهی اوقات جراح باید یک تکه کوچک از استخوان مهره به نام لامینا را از مهره خارج کند. این استخوان یک لایه پوشش محافظ روی نخاع ایجاد می‌کند. برداشتن بخشی یا تمام آن به جراح کمک می‌کند تا به ناحیه فتق دیسک بیمار دسترسی پیدا کند. همچنین می‌تواند فشار وارده بر اعصاب را کاهش داده و درد پا و سیاتیک را از بین ببرد.

پزشک می‌تواند این تکه از لامینا را در حین دیسککتومی بردارد؛ یا ممکن است در یک جراحی جداگانه آن را خارج کند.

فیوژن ستون فقرات

بعد از دیسککتومی یا لامینوتومی‌، جراح ممکن است دو مهره را در دو طرف دیسک به یکدیگر متصل کرده و ستون فقرات را تثبیت کند. به این عمل فیوژن ستون فقرات می‌گویند. با اتصال این دو دیسک حرکت استخوان‌ها متوقف می‌شود و از درد بیشتر جلوگیری می‌کنید.

جراحی دیسک مصنوعی

فقط تعداد کمی از افراد کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی دیسک مصنوعی هستند؛ زیرا این روش فقط روی دیسک‌های خاصی در قسمت پایین کمر بیمار قابل اجرا می‌باشد. اما اگر پزشک به این نتیجه برسد که این روش می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب باشد، دیسک آسیب دیده بیمار را با یک دیسک از جنس پلاستیک یا فلز جایگزین می‌کند. دیسک جدید به ثابت ماندن ستون فقرات کمک می‌کند و به بیمار اجازه می‌دهد راحت‌تر حرکت کند.

از ستون فقرات خود محافظت کنید

• اکثر موارد فتق دیسک کمر یا گردن به صورت خود به خودی یا با درمان بهتر می‌شوند. اما ممکن است دوباره تکرار شده یا عود کنند.
  • برای محافظت از ستون فقرات و جلوگیری از فتق دیسک دیگر، همیشه باید صاف بنشینید و بایستید. اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید، یک پا را روی یک چهارپایه یا جعبه برای استراحت قرار دهید تا فشار از پشت شما برداشته شود.
  • هنگام بلند کردن هر چیز سنگینی مراقب باشید. برای برداشتن آن از قدرت زانوهایتان با ایجاد حالت اسکوات استفاده کنید. از کمر خم نشوید. این کار فشار زیادی را به کمرتان وارد می‌کند.
  • وزن خود را در محدوده مناسب نگه دارید. هر کیلو وزن اضافی فشار بیشتری به کمرتان وارد می‌کند.
  • سیگار نکشید. این کار می‌تواند باعث سخت شدن شریان‌ها شود که می‌تواند به دیسک‌های ستون فقرات آسیب برساند.