کیست نخاعی یک کیسه نادر و خوش خیم پر از مایع است که می‌تواند با ایجاد تنگی در کانال نخاعی باعث تنگی کانال نخاع شود. این بیماری به دلیل دژنراسیون در قسمت تحتانی کمر ایجاد می‌شود که معمولاً بعد از 50 سالگی رخ می‌دهد و حتی در بیماران مسن‌تر شایع‌تر است. کیست‌های سینوویال در طول سال‌ها رشد می‌کنند و علائم ممکن است برای سال‌ها ثابت بماند. کیست سینوویال ممکن است بدون درد باشد، اما می‌تواند به یک درد تیز یا کسل کننده تبدیل شود که می‌تواند مزمن باشد و با فعالیت بدتر شود. همچنین ممکن است دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن یا حتی ضعف عضلات نیز شوید. در موارد شدید، جراح مغز و اعصاب شما ممکن است جراحی را برای بزرگ کردن کانال نخاعی برای کاهش فشار روی نخاع و اعصاب توصیه کند.

کیست نخاعی

علائم کیست نخاعی چیست؟

علائم شما به اندازه کیست و نحوه فشار آن بر ساختارهای مجاور بستگی دارد. درد معمولا اولین علامت کیست سینوویال یا کیست نخاعی است. ممکن است افراد دچار کمر درد شوند. همچنین ممکن است سیاتیک داشته باشید، که تحریک عصب سیاتیک است، که باعث درد، ضعف و بی حسی می‌شود که از پشت به باسن، ران‌ها و تا ساق پا کشیده می‌شود. ممکن است در ناحیه آسیب دیده احساس درد، گزگز یا سوزش داشته باشید. اگر کیست سینوویال باعث تنگی شدید کمر شود، ممکن است دچار بی اختیاری روده یا ادرار، اختلال عملکرد جنسی یا بی حسی در ناحیه کشاله ران و باسن باشید. درد معمولا فقط در یک طرف بدن است اما ممکن است هر دو باشد. حرکت، راه رفتن در حالت نشسته و برخی حرکات خمشی یا پیچشی ممکن است درد را تشدید کند.

درد با نشستن بهبود می‌یابد و با ایستادن و راه رفتن بدتر می‌شود. به ندرت، یک کیست سینوویال بزرگ می‌تواند باعث سندرم دم اسبی شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. زمانی که قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزانه خود نیستید، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید.

علت کیست نخاعی چیست؟

ستون فقرات جایی است که 2 مهره متوالی به هم متصل می‌شوند. دژنراسیون این مفصل می‌تواند باعث ایجاد کیسه پر از مایع (کیست سینوویال) شود. این کیست تقریباً همیشه در ستون فقرات کمری تحتانی، L4-L5 رخ می‌دهد. از آنجا که ساییدگی و پارگی باعث تخریب مفصل می‌شود، مایع بیشتری تولید می‌شود که کیست پر از مایع را تشکیل می‌دهد. کیست سینوویال می‌تواند بر روی اعصاب حسی یا حرکتی نخاع فشار بیاورد و علائم ایجاد کند. از آنجایی که فاست‌ها ستون فقرات را تثبیت می‌کنند، کیست سینوویال نیز می‌تواند باعث بی‌ثباتی ستون فقرات شود.

تشخیص کیست نخاعی چگونه است؟

ابتدا پزشک شما یک شرح حال کامل می‌گیرد. یک معاینه فیزیکی شما را از نظر منبع درد و ناراحتی ارزیابی می‌کند. عملکرد عصب شما همراه با قدرت عضلانی ارزیابی می‌شود. آزمایش‌های تصویربرداری می‌تواند به پزشک کمک کند تا مناطق آسیب دیده استخوان‌ها و عضلات ستون فقرات را شناسایی کند. اشعه ایکس ناپایداری ستون فقرات را بررسی می‌کند. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از آهنرباهای قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصویری دقیق از بافت نرم ستون فقرات، نخاع و اعصاب نخاعی استفاده می‌کند و کیست سینوویال به راحتی به عنوان یک فضای سفید روشن قابل مشاهده خواهد بود. اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) از انرژی الکترومغناطیسی اشعه ایکس برای ارائه یک نگاه دقیق به ستون فقرات آناتومی استخوانی و بافت اطراف آن استفاده می‌کند.

کیست نخاعی

کیست نخاعی چکونه درمان می‌شود؟

فقط تغییر موقعیت ممکن است باعث تسکین کیست سینوویال یا کیست نخاعی ستون فقرات شود. نشستن راحت‌ترین حالت است. اگر کیست سینوویال مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشید. گاهی اوقات می‌توان با کیسه‌های گرما یا سرما در ناحیه مورد نظر باعث تسکین درد شد. استراحت می‌تواند به کمر شما اجازه دهد تا بهبود یابد. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve) NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) هستند که می‌توانند درد و تورم را کاهش دهند. اگر درد کیست نخاعی  بیش از 10 روز طول بکشد، باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از NSAID شامل زخم معده، مشکلات گردش خون و نارسایی قلبی است.

شل کننده‌های عضلانی و داروهای اعصاب نیز می‌توانند استفاده شوند. حرکات کششی و ورزشی ممکن است به بهبود علائم کمک کند. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند که کدام تمرینات را باید انجام دهید.

تزریق ممکن است به درد کیست سینوویال یا کیست نخاعی کمک کند. تزریق فاست شامل تخلیه کیست در داخل مفصل فاست با سوزن قبل از تزریق استروئید به مفصل برای کاهش التهاب است. تزریق استروئید اپیدورال تزریق استروئیدها در اطراف کیست است که می‌تواند به طور موقت التهاب و درد را کاهش دهد اما اندازه کیست را کاهش نمی‌دهد. اگر درمان‌های محافظه کارانه باعث تسکین نشوند، ممکن است جراحی لازم باشد. هر گونه بی ثباتی باید قبل از جراحی تشخیص داده شود زیرا می‌توان آن را همزمان با تخلیه کیست اصلاح کرد. اگر بی‌ثباتی وجود نداشته باشد، عمل جراحی میکرودکمپرسیون ستون فقرات می‌تواند کیست را تخلیه کند و فشار روی ستون فقرات را کاهش دهد.