فیوژن ستون فقرات یک روش جراحی برای اتصال دائمی 2 یا چند استخوان از ستون فقرات است. فیوژن ستون فقرات با حداقل تهاجم از یک برش کوچکتر نسبت به جراحی فیوژن ستون فقرات کمر باز استفاده می‌کند. مهره‌ها استخوان‌های کوچکی هستند که ستون فقرات بدن را تشکیل می‌دهند. این مهره‌ها روی هم قرار می‌گیرند و توسط دیسک‌های بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند. این استخوان‌ها از نخاع محافظت می‌کنند. نخاع اندامی است که اطلاعات را از مغز به بقیه بدن ارسال و دریافت می‌کند. اگر به آرتروز ستون فقرات مبتلا هستید، مهره‌ها می‌توانند در هنگام حرکت در مقابل یکدیگر آسیب ببینند. فیوژن ستون فقرات این درد را با جلوگیری از حرکت یک یا چندتا از مهره‌ها متوقف می‌کند.

زمان ریکاوری جراحی فیوژن ستون فقرات

جراحی فیوژن ستون فقرات چگونه انجام می‌شود؟

بسته به مشکل فرد، جراح از روش‌های مختلفی برای رسیدن به مهره‌های او استفاده می‌کند. به عنوان مثال، با همجوشی مستقیم بین مهره‌های جانبی، جراح  از پهلو به مهره‌‌ها دسترسی پیدا می‌کند. با همجوشی بین‌ کمری ترانس‌فورامینال، جراح از پشت به ستون فقرات نزدیک می‌شود. سپس جراح نوعی پیوند (مانند استخوان) را در فضای بین مهره‌ها قرار می‌دهد.

برای همجوشی نخاعی با حداقل تهاجم، بیهوشی عمومی به فرد داده می‌شود. یک برش کوچک برای دسترسی به ستون فقرات او ایجاد می‌شود. جراح به آرامی عضلات پشت را با یک ابزار مخصوص از بین می‌برد. سپس جراح 2 یا بیشتر از مهره‌ها را با استفاده از استخوان یا مواد مصنوعی دیگر به هم جوش می‌دهد. فیوژن کم تهاجمی ستون فقرات از برش کوچکتری نسبت به جراحی باز استفاده می‌کند. همچنین ماهیچه‌های ستون فقرات را قطع نمی‌کند. به همین دلیل، منجر به زمان بهبودی سریع‌تر نسبت به جراحی باز می‌شود. همچنین احتمال مشکلات خاص را کاهش می‌دهد.

چه موقع به همجوشی ستون فقرات با حداقل تهاجم نیاز است؟

شاید برای انواع شرایط پزشکی نیاز به همجوشی ستون فقرات داشته باشید، از جمله؛

این شرایط باعث کمردرد قابل توجهی برای می‌شود. پزشک معمولا از بیمار می‌خواهد ابتدا سایر درمان‌های محافظه کارانه مانند داروهای ضد درد و فیزیوتراپی را امتحان کند. اگر اینها برای او کارساز نبود، همجوشی ستون فقرات با حداقل تهاجم می‌تواند منطقی باشد. اما فیوژن ستون فقرات نمی‌تواند به همه انواع کمردرد کمک کند. پزشک این جراحی را در صورتی توصیه می‌کند، که برای فرد مفید باشد.

خطرات فیوژن کم تهاجمی ستون فقرات چیست؟

اکثر مردم با همجوشی ستون فقرات کم تهاجمی بسیار خوب عمل می‌کنند. اما مانند هر جراحی دیگری، این روش دارای خطراتی است. عوارض احتمالی همجوشی فیوژن ستون فقرات با حداقل تهاجم عبارتند از:

• خونریزی بیش از حد
  • عدم همجوشی استخوان جامد
  • آسیب عصبی
  • لخته شدن خون

همچنین این خطر وجود دارد که فرد بعد از جراحی به طور موثری از درد خلاص نشود. یا اینکه جراحی باعث ایجاد نوع دیگری از درد مداوم در محل پیوند شود. یکی از عوارض جانبی همه جراحی‌های فیوژن ستون فقرات کاهش انعطاف پذیری ستون فقرات است. خطر عوارض بسته به سن، رویکرد جراحی، آناتومی مشکل کمر و سایر شرایط پزشکی متفاوت است. بهتر است قبل از جراحی از پزشک خود در مورد خطراتی که بیشتر در مورد شما صدق می‌کند سؤال کنید.

زمان ریکاوری جراحی فیوژن ستون فقرات

چگونه برای همجوشی ستون فقرات با حداقل تهاجم آماده شویم؟

از جراح خود بپرسید که چگونه باید برای جراحی خود آماده شوید. بپرسید که آیا باید مصرف داروهایی مانند رقیق کننده‌های خون را قبل از موعد قطع کنید. اگر سیگاری هستید، باید سعی کنید قبل از جراحی آن را ترک کنید. باید از خوردن یا نوشیدن بعد از نیمه شب قبل از عمل خودداری کنید. پزشک قبل از جراحی، تصویربرداری اضافی از ستون فقرات، مانند MRI را درخواست می‌کند.

در طول همجوشی ستون فقرات با حداقل تهاجم چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشک می‌تواند به توضیح جزئیات جراحی خاص کمک کند. جراح ارتوپد و تیمی از پرستاران متخصص این جراحی را انجام خواهند داد. کل جراحی چند ساعت طول می‌کشد. به طور کلی، می‌توانید انتظارات زیر را داشته باشید:

به بیمار بیهوشی داده می‌شود تا بخوابد و در طول جراحی احساس درد یا ناراحتی نکند. علائم حیاتی، مانند ضربان قلب و فشار خون، در طول جراحی به دقت تحت نظر خواهند بود. در حین جراحی یک لوله تنفسی در گلو قرار داده می‌شود تا به تنفس کمک کند. در حین و بعد از عمل به بیمار آنتی بیوتیک داده می‌شود تا از عفونت جلوگیری شود. جراح یک برش کوچک، معمولا در پهلو یا پشت ایجاد می‌کند. جراح دیسک بین مهره‌ای بین مهره‌های آسیب دیده را برمی‌دارد. او نوعی ماده را در فضای بین مهره‌ها قرار می‌دهد. این ماده، استخوان یا یک ماده مصنوعی شبیه استخوان است. جراح از پیچ‌های مخصوص یا مواد دیگر برای چسباندن استخوان‌ها در جای خود استفاده می‌کند. در صورت نیاز، جراح تعمیرات دیگری را انجام خواهد داد. در نهایت لایه‌های پوست اطراف برش با جراحی بسته می‌شود.

مدت زمان بعد از جراحی همجوشی ستون فقرات با حداقل تهاجم چقدر است؟

با پزشک خود در مورد آنچه می‌توانید پس از جراحی انتظار داشته باشید صحبت کنید. بعد از عمل کمی درد در اطراف برش خود خواهید داشت. اما می‌توانید برای تسکین آن از داروهای مسکن استفاده کنید. بعد از دو هفته می‌توانید نسبتاً سریع رژیم غذایی و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. برخی از روش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس را انجام می‌دهید تا ببینید جراحی چگونه پیش رفته است. بسته به میزان آسیب و سایر شرایط پزشکی، می‌توانید ظرف چند روز آینده به خانه بروید. علائم اولیه بیماری‌های ستون فقرات می‌تواند بلافاصله پس از جراحی به شدت کاهش یابد یا آهسته‌تر از بین بروند. تمام دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت رعایت کنید. او می‌خواهد که برخی از داروهای بدون نسخه را برای درد مصرف کنید. برخی از اینها می‌توانند در بهبود استخوان اختلال ایجاد کنند. معمولا کارشناسان بیهوشی توصیه می‌کنند که با بهبود استخوان، رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D داشته باشید.

اگر متوجه افزایش قرمزی، تورم یا تخلیه از برش خود شدید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر تب شدید یا درد شدیدی دارید که بهبود نمی‌یابد، باید به او اطلاع دهید. لازم است بخیه‌های خود را یک هفته یا بیشتر پس از جراحی بکشید. در حین بهبودی، مهم است که ستون فقرات خود را در تراز مناسب نگه دارید. بعد از جراحی در ابتدا، احتمالاً فقط نیاز به انجام فعالیت‌های سبک، مانند پیاده روی دارید. با بهبودی، می‌توانید به آرامی سطح فعالیت خود را افزایش دهید.همچنین برای بهبودی سریع ، می توانید از خدمات پرستار در منزل بهره ببرید !