شکستگی مهره‌های کمر ممکن است بر اثر سوانح، تصادفات، و آسیب‌های ورزشی رخ دهد و صدماتی با درجات مختلف به ستون مهره‌ها وارد شود. در این شرایط شکستگی مهره‌های کمر اتفاق میفتد. شکستگی مهره‌های کمر دارای تنوع و گستردگی بالایی است. گاهی این شکستگی به حدی وسیع است که فرد باید درمان‌های فوری مانند جراحی انجام دهد. در برخی از موارد این شکستگی‌ها به علت پوکی یا کاهش تراکم بافت استخوانی می‌باشد. جراحی شکستگی مهره‌های کمر در موارد حاد الزامی است.

جراحی شکستگی مهره های کمر

شکستگی ستون فقرات

ستون فقرات مانند یک پایه است که اجزای اسکلت بدن انسان با مفاصل بر روی آن سوار خواهند شد. ستون فقرات از 24 مهره با استخوان خاجی و دنبالچه در انتهای پایینی آن تشکیل شده است و دارای 3 قسمت متحرک شامل بخش گردنی، پشتی و کمری می‌باشد. ستون فقرات مانند هر بخش دیگر ممکن است دچار شکستگی شود، شکستگی‌های ستون فقرات به دو دسته تقسیم می‌شود:

• شکستگی پاتولوژیک (به دلیل تومورها و کیست‌های استخوانی)
  • شکستگی‌های تروماتیک (به علت ضربه به ستون فقرات)

علت شکستگی مهره‌های کمر

از علت‌های شکستگی مهره‌های کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسیب‌های ورزشی
  • تصادفات (ماشینی و موتوری)
  • اصابت گلوله یا اجسام تیز به ستون مهره‌ها
  • سقوط از ارتفاع
  • پوکی یا کاهش تراکم بافت استخوان

انواع جراحی شکستگی مهره‌های کمر

سه نوع جراحی برای درمان شکستگی مهره‌های کمر وجود دارد، این سه نوع جراحی شامل:

ورتبروپلاستی ستون فقرات

یکی از انواع جراحی شکستگی مهره‌های کمر ورتبروپلاستی است. برای انجام این جراحی بیمار در حالی که رو به شکم بر روی تخت جراحی دراز کشیده است بیهوش می‌شود. سپس جراح توسط فلوروسکوپ (دستگاه رادیولوژی کامپیوتری در اتاق عمل که تصاویر را بر روی مانیتور نشان می‌دهد) یک سوزن بلند را از پشت کمر وارد جسم مهره شکسته شده می‌کند. سپس ماده خاصی که به آن سیمان استخوانی گفته می‌شود و حالت مایع دارد را به داخل جسم مهره که شکسته است وارد می‌کند و سوزن را خارج می‌کند. این سیمان استخوانی بعد از تزریق به 15 دقیقه زمان نیاز دارد تا به حالت جامد درآید و مهره‌ای که بر اثر شکستگی ضعیف شده بود را محکم نگاه دارد. این استحکام درد بیمار را از بین خواهد برد. در ورتبروپلاستی تغییر شکل مهره که براثر شکستگی ایجاد شده است اصلاح نمی‌شود و سعی می‌شود که وضعیت به وجود آمده تثبیت شود. ورتبروپلاستی برعکس کیفوپلاستی تغییر شکل ستون مهره و قوسی که در ستون فقرات بر اثر تغییر شکل مهره ایجاد شده درمان نمی‌کند. همچنین ورتبروپلاستی مانع از ایجاد شکستگی‌های مجدد در آینده نمی‌گردد.
هدف اصلی این جراحی تثبیت و تقویت مهره‌های ستون فقرات و از بین بردن درد است.

کیفوپلاستی ستون فقرات

کیفوپلاستی ستون فقرات یکی دیگر از انواع جراحی شکستگی مهره‌های کمر می‌باشد، این روش کم تهاجمی پیشرفته و دارای مزایای بیشتری نسبت به ورتبروپلاستی است. این مزایا شامل نشت کمتر سیمان، ترمیم و اصلاح ستون فقرات، افزایش ارتفاع ستون مهره‌ها و بهبودی بیومکانیک ستون فقرات می‌باشد. این جراحی به این صورت انجام می‌شود که جراح با ایجاد حفره‌ای توسط بالون‌های قابل اتساع در مرکز تنه مهره‌ای که از طریق سوزن وارد مهره شده است، ارتفاع مهره را افزایش دهد و با متسع کردن بالون به صورت تئوری ارتفاع تنه مهره‌ را به حدود قبل از شکستگی می‌رساند. بعد از این کار سیمان درون آن تزریق خواهد شد. این روش تثبیت کردن شکستگی می‌تواند ارتفاع از دست رفته و قطر مهره ستون فقرات و زاویه آن را اصلاح کند. پلی متیل متیکریلات مورد استفاده در کیفوپلاستی نسبت به ورتبروپلاستی از ویسکوزیته بالاتری برخوردار است زیرا سیمان به داخل حفره تشکیل شده هدایت می‌شود.

جراحی فیوژن ستون فقرات

این جراحی فیوژن تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام خواهد شد. در زمان عمل بیمار درد را احساس نخواهد کرد. این جراحی ممکن است چند ساعت طول بکشد. جراح مواد پیوند استخوان را آماده می‌کند. این استخوان پیوندی می‌تواند از استخوان لگن فرد، استخوان مصنوعی یا از بانک پیوند استخوان برداشته شود.
جراحی فیوژن ستون فقرات ممکن است با دیسککتومی انجامش شود. علت انجام دیسککتومی حذف دیسک آسیب دیده می‌باشد. جراح زمانی که دیسک بین مهره‌ها را خارج می‌کند، پیوند استخوان در آن قسمت انجام می‌گیرد تا ارتفاع مهره‌ها حفظ شود. همچنین جراح از دو مهره برای ایجاد نوعی پل یا فیوژن استفاده می‌کند تا ثبات ستون مهره‌ها در طولانی مدت حفظ شود. اگر فرد عمل فیوژن ستون فقرات کمری داشته باشد، جراح در بخش کمری شکاف کوچکی ایجاد می‌کند و پیوند استخوان بین دو مهره آسیب دیده قرار می‌گیرد. بعد از قرارگرفتن پیوند استخوان در ستون مهره‌ها، جراح از پلاتین و پیچ و ابزار مخصوص برای ثابت نگه داشتن نخاع استفاده خواهد کرد. این کار علاوه بر افزایش ثبات ستون مهره‌ها می‌تواند منجر به افزایش سرعت ترمیم و موفقیت در جراحی شود.

خطرات حین جراحی شکستگی ستون فقرات

اقدامات قبل از عمل جراحی شکستگی مهره‌های کمر

• قبل از جراحی، پزشک توسط ام آر آی، اشعه ایکس یا سی تی اسکن می‌تواند از ستون فقرات عکس‌برداری کند.
  • در صورتی که فرد باردار است باید به پزشک خود اطلاع دهد.
  • اگر فرد داروی خاصی مصرف می‌کند، یا آلرژی خاصی دارد باید سریعاً به پزشک خود اطلاع دهد.
  • بیمار باید چند روز قبل از جراحی حتماً سیگار خود را ترک کند.
  • بیمار باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون بپرهیزد.
  • برای انجام جراحی بیمار باید از ساعات نیمه شب قبل از عمل، از خوردن و آشامیدن بپرهیزد.

خطرات حین جراحی شکستگی ستون فقرات

روش‌های جراحی شکستگی ستون فقرات عموماً بی خطر هستند. اما به هر حال مانند هر جراحی خطراتی مانند خونریزی، درد و عفونت همراه است.
این امکان وجود دارد که در زمان عمل جراحی عصب بیمار آسیب ببیند و باعث بی حسی، ضعف کمر یا مناطق دیگر شود. البته احتمال وقوع این عارضه بسیار نادر است.
این احتمال نیز وجود دارد که سیمان مورد استفاده در روش ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی، تراوش کرده و به ستون فقرات آسیب وارد کند.

مراقبت‌های پس از جراحی شکستگی مهره‌های کمر

• بعد از جراحی ممکن است فرد برای مدتی درد را تجربه کند، پزشک برای تسکین درد مسکن تجویز خواهد کرد.
  • بیماران می‌توانند برای کاهش درد و تورم از کمپرس سرد استفاده کنند.
  • درباره نحوه مراقبت از زخم باید از پزشک خود سؤالاتی را بپرسید.
  • در صورتی که محل بریدگی قرمز شد، سوزش داشت و یا فرد با ترشح مایعات مواجه شد، باید پزشک خود را در جریان قرار دهد.
  • بیمار بعد از جراحی برای چند هفته ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد تا کاملاً بهبود پیدا کند.
  • راه رفتن بعد از جراحی می‌تواند به بهبود بیماران کمک کند. آن‌ها باید در ابتدا پیاده‌روی آهسته را شروع و به‌مرورزمان سرعت و مسافت طی شده را افزایش دهند.