تنگی کانال نخاعی یکی از ضایعات نخاعی است که بر اثر ایجاد تغییر در ستون فقرات ایجاد می‌شود. در این حالت فضای کانال نخاعی دچار تنگی شده و فشار زیادی را به نخاع و ریشه‌های عصبی وارد خواهد کرد. این عارضه به علل مختلف رخ می‌دهد که از بین آنها می‌توان به افزایش سن، آرتروز ستون فقرات، دیسک تومورهای ستون فقرات، آسیب دیدگی شدید و عوامل ژنتیکی اشاره کنید. در ادامه بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران را معرفی خواهیم کرد.

بهترین جراح تنگی کانال نخاعی تهران

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی اختلالی است که از تنگی کانال نخاعی گردن و کمر ناشی می‌شود. این عارضه بر اثر فرسایش دو مفصل فاست و دیسک‌های بین مهره‌ای اتفاق میفتد. خارها یا زائده‌های استخوانی (استئوفیت) در کانال نخاعی ایجاد می‌شوند. مفصل‌های فاست بر اثر ابتلا به بیماری مفصلی آرتریت بزرگ شده و فضای در دسترس ریشه‌های عصبی را باریک‌ می‌کند. این عارضه آرتروپاتی یا بیماری مفصل فاست نام دارد که در مواقعی نیاز به جراحی تنگی کانال کمری دارد.

علائم تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی ممکن است در بخش‌های مختلف ستون فقرات اتفاق بیفتد. علائم تنگی کانال نخاعی براساس ناحیه‌ای که درگیر می‌کند متفاوت است.

• درد گردن (ستون فقرات گردنی)
  • کشیدگی رگ‌ های پشت ران
  • احساس ضعف در یک دست، بازو، یا پاها
  • گزگز و مورمور در بخش پایینی پاها
  • اسپاسم و گرفتگی در عضلات پشت پا
  • احساس گرمی یا سردی بیش از حد در پاها
  • مشکل در راه رفتن و عدم تعادل
  • درد در ناحیه پا که بیشتر در قسمت ران و پشت ساق دیده می‌شود.
  • درد در ناحیه کمر، باسن و لگن انتشاری به سمت پاها و حسی شبیه به برق‌گرفتگی دارد.
  • اگر بیماری پیشرفت کند ممکن است با علائمی مانند بی‌اختیاری ادرار و مدفوع نیز همراه شود.
تشخیص تنگی کانال نخاعی

علائم بسیاری برای تنگی کانال نخاعی وجود دارد، بهترین جراح تنگی کانال نخاعی با استفاده از روش‌های تشخیصی می‌تواند علت علائم را پیدا کند و بهترین درمان را برای بیمار در نظر بگیرد. بهترین جراح تنگی کانال نخاعی ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. پزشک در با دقت کشش بیش از حد در بدن بیمار از ناحیه کمر یا گردن ایجاد می‌کند و علائمی که بیمار توصیف می‌کند را بررسی می‌کند.
در صورتی که بیمار درد شدید را تجربه می‌کند، بهترین جراح تنگی کانال نخاعی آزمایش تصویربرداری را برای بیمار تعیین می‌کند.

• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : آزمایشی برای تشخیص تنگی کانال نخاعی می‌باشد، این روش بهترین تصاویر را از کانال نخاعی و طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی که از درون کانال نخاعی عبور می‌کنند را ارائه می‌دهد.
  • پزشکان از توموگرافی کامپیوتری (CT) : بیمارانی که از ضربان ساز استفاده می‌کنند، بهتر است از سی‌تی ‌اسکن استفاده کنند، زیرا این بیماران نباید در معرض صفحات مغناطیسی MRI قرار بگیرند.

درمان تنگی کانال نخاعی

• درمان غیرجراحی تنگی کانال نخاعی : در صورتی که بیماری در مراحل اولیه باشد و چندان پیشرفتی نکند، پزشک روش‌هایی مانند استراحت، دارو درمانی، گرما و سرما درمانی، فیزیوتراپی، تحریک الکتریکی، اولتراسوند و انجام حرکات ورزشی را به بیمار پیشنهاد می‌کند.
  • درمان جراحی تنگی کانال نخاعی : اگر درمان‌های غیرجراحی جوابگو نباشد، و بیماری در مراحل پیشرفته‌تر قرار بگیرد و فشار زیادی را بر روی نخاع وارد کند، پزشک جراحی کانال نخاعی را به بیمار پیشنهاد می‌کند. برای جراحی باید به بهترین جراح کانال نخاعی را پیدا کنید تا عوارض احتمالی را کاهش دهید.

انواع جراحی تنگی کانال نخاعی

انواع جراحی تنگی کانال نخاعی شامل موارد زیر است:

لامینکتومی

در این روش لامینا که بخشی از مهره‌های ستون فقرات است را خارج می‌کنند تا فضای کافی برای اعصاب ایجاد نماید. برخی از رباط‌ها و خارهای استخوانی در این عمل برداشته می‌شود. این عما با ایجاد برش بر روی کمر ایجاد می‌شود.

لامینوتومی

این روش، عمل لامینکتومی جزئی می باشد، که قسمت کوچکی از لامینا که بیشترین فشار را به عصب وارد می‌کند، بردارد.

فورامینوتومی

فورامن قسمتی در در مهره‌های ستون فقرات می‌باشد که ریشه اعصاب از آن خارج می‌شود. در این عمل جراحی فضای بیشتر برای ریشه اعصاب ایجاد می‌شود.

فیوژن ستون فقرات

در این روش استخوان‎ها با پیچ یا گرافت استخوانی به هم متصل می‌گردند تا ستون فقرات پایدار شود. این جراحی به صورت ترکیبی با لامینکتومی انجام می‌گیرد. فیوژن ستون فقرات چند ساعت طول می‌کشد که با یکی از دو روش زیر انجام می‌گیرد:

• استخوان از جای دیگر بدن یا بانک استخوان تهیه می‌شود. این استخوان برای ایجاد پل بین مهره‌ها استفاده و رشد استخوان جدید را تحریک می‌کند.
  • در ایمپلنت فلزی مثل میله، قلاب، سیم، یا پیچ به مهره‌ها اتصال می‌یابد تا آنها را کنار هم نگاه دارد و تا زمانی که استخوان جدید بین آنها رشد کند.

لامینوپلاستی

در این روش که فقط در ناحیه گردن انجام می شود، بخشی از لامینا برداشته می شود تا فضای کانال نخاع بیشتر شود و پزشک با استفاده از صفحات و پیچ های فلزی یک پل در ناحیه ای که استخوان برداشته شده، ایجاد می‌کند.

خطرات و عوارضی که جراحی تنگی نخاعی ایجاد می‌کند؟

• لخته شدن خون
  • واکنش به بیهوشی

خطرات دیگر ناشی از جراحی تنگی کانال نخاعی

سلام