تومور مغزی رشد غیرطبیعی سلول‌های فرد در جمجمه است. انواع مختلفی از تومورهای اولیه مغزی بسته به اینکه از کدام سلول‌ها ناشی می‌شوند وجود دارد. تومورهای اولیه مغزی از رشد غیرطبیعی سلول‌های مغزی شامل؛ سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیال(سلول‌های نگهدارنده سلول‌های عصبی)، سلول‌های هیپوفیز(سلول‌های ترشح کننده هورمون) و مننژها(پوشش مغز) ناشی می‌شوند. بیش از 50 نوع مختلف تومور مغزی وجود دارد. برخی از آن‌ها رشد آهسته‌ای دارند و خوش خیم نامیده می‌شوند. در حالی که برخی دیگر سریع‌تر رشد می‌کنند و تومورهای بدخیم نامیده می‌شوند. دو تا از شایع‌ترین تومور مغزی پشت چشم در بزرگسالان گلیوم و مننژیوم بد خیم هستند.

تومور مغزی پشت چشم

گلیوم چیست؟

گلیوم شایع‌ترین نوع تومور مغزی در بزرگسالان است. گلیوم با کاهش تدریجی بینایی و بعد با پروپتوز ظاهر می‌شوند. از دست دادن بینایی حاد به دلیل خونریزی در تومور غیر معمول است. علائم و نشانه‌های اولیه گلیوم بدخیم شامل؛ درد شدید، از دست دادن بینایی یک طرفه یا دو طرفه و تورم و خونریزی گسترده عصب بینایی است.

علل و علائم تومور مغزی پشت چشم در کودکان چیست؟

در بیشتر موارد علت گلیوم عصب بینایی ناشناخته است. و هیچ کاری نیست که بتوانید انجام دهید یا از انجام آن اجتناب کنید که مانع از پیشرفت تومور شود. گلیوم عصب بینایی در کودکان مبتلا به بیماری ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز شایع‌تر است. NF1 می‌تواند باعث ایجاد تومور شود و گلیومای مسیر بینایی را که حدود 15 درصد از کودکان مبتلا به این بیماری هستند ظاهر ‌شود. در بیشتر این مواقع رشد تومور متوقف می‌شود و بدون درمان برای همیشه ناپدید می‌شود. تومورهای مغزی بر اساس سن و محل تومور می‌توانند علائم مختلفی را در کودکان ایجاد کنند.

شایع‌ترین علائم عبارتند از:

• مشکلات بینایی مانند چشمک زدن، مشکل در خواندن یا چرخاندن برای دیدن چیزها از گوشه چشم.
  • پروپتوز(بیرون زدگی کره چشم) زمانی رخ می‌دهد که تومور به حدی بزرگ شده است که چشم را از حفره به بیرون هل می‌دهد. چشم مبتلا به پروپتوز بینایی بسیار کمی دارد.
  • مشکلات هورمونی از جمله رشد غیر طبیعی، افزایش یا کاهش وزن، اختلال عملکرد غدد درون ریز (مانند مجبور به تکرر ادرار کردن) یا بلوغ زودرس.
درمان تومور مغزی پشت چشم

روش‌های تشخیص گلیوم

• معاینه‌ی جسمی
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • اسکن تصویربرداری مغناطیسی (MRI)
  • گلیوم عصب بینایی دوران کودکی

گلیوم عصب بینایی که گلیوم مسیر نوری نیز نامیده می‌شود یک تومور مغزی با رشد آهسته در داخل یا اطراف عصب بینایی است. عصب بینایی چشم را به مغز متصل می‌کند. با پیشرفت تومور، عصب بینایی را تحت فشار قرار داده و باعث مشکلات بینایی می‌شود. در حالی که این‌ها تومورهای جدی هستند نرخ درمان بالایی دارند. گلیوم عصب بینایی پنج درصد از کل تومورهای مغزی دوران کودکی را تشکیل می‌دهد. تقریباً 75 درصد گلیومای عصب بینایی، که ممکن است یک یا هر دو چشم را درگیر کند در کودکان زیر ده سال رخ می‌دهد. اکثر کودکان در زمان تشخیص کمتر از پنج سال سن دارند. سیستم بینایی در نزدیکی مرکز هورمون مغز قرار دارد. بنابراین گلیوم عصب بینایی گاهی اوقات می‌تواند بر عملکرد غدد درون ریز بدن مانند تولید هورمون، تعادل نمک و آب، اشتها و خواب تأثیر بگذارد.

نحوه درمان تومور مغزی پشت چشم

درمان گلیوم عصبی به عوامل متعددی از جمله؛ سن، سلامت کلی،‌ سابقه پزشکی و همچنین ویژگی‌های تومور و میزان بیماری بستگی دارد. اغلب گلیوم عصب بینایی، با شیمی درمانی درمان می‌شود. شیمی درمانی یک درمان دارویی است که با توانایی سلول‌های سرطانی برای رشد یا تولید مثل تداخل ایجاد می‌کند. بنابراین تومور را کوچک کرده و بینایی را تثبیت یا بهبود می‌بخشد. شیمی درمانی می‌تواند پیشرفت گلیوم مسیر بینایی را در اکثر موارد متوقف کند. اما اگر تومور فرد در برابر شیمی درمانی مقاومت کند، باید با کمک پرتودرمانی گلیوم از بین برود. در پرتودرمانی از اشعه‌های پرانرژی از یک دستگاه تخصصی برای آسیب یا تخریب سلول‌های سرطانی و کوچک شدن تومورها استفاده می‌‌شود.

سلام. من همسرم هم تومور مغزی عمل کرده و هم مشکل چشمی دارد.
    ایا تشخیص و درمان این تومورهای چشمی در تخصص جنابعالی هست؟