جراحی کیفوپلاستی چگونه انجام می‌شود ؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

پوکی استخوان در افراد ممکن است مهره‌های ستون فقرات را با کمترین فشار یا ضربه‌ای دچار شکستگی کند. یکی از روش‌های درمان این عارضه جراحی کیفوپلاستی است. در این روش بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می‌گیرد و به کمک دستگاه رادیولوژی بدون برش پوست، تزریق سیمان انجام می‌گیرد. جراحی کیفوپلاستی تکنیکی کم تهاجمی است که مزایای بیشتری نسبت به ورتبروپلاستی دارد.

جراحی کیفوپلاستی

روش انجام عمل جراحی کایفوپلاستی

ابتدا جراح با ایجاد حفره‌ای توسط بالون‌هایی قابل اتساع که از طریق سوزن وارد مرکز تنه مهره‌ شده، و با باد کردن بالون به صورت تئوری ارتفاع تنه مهره‌ را به حدود قبل از شکستگی می‌رساند. سپس یک سوزن تو خالی از استخوان مهره عبور داده می‌شود و مخلوطی از سیمان، پودر باریوم و یک حلال به محل تزریق می‌‌گردد. این سیمان شبیه خمیر دندان یا epoxy می‌باشد. تمامی مراحل توسط فلوروسکوپی در مانیتور دیده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مخلوط سیمان وارد کانال مهره شده است یا خیر.
سپس داروهای آرام بخش به صورت ورید برای بیمار تزریق خواهند شد و یک سوند فولی نیز برای بیمار کار گذاشته می‌شود. در طول فرایند فشارخون و ضربان قلب بیمار نیز کنترل می‌شود.

نحوه ورود سوزن به داخل تنه مهره 2 حالت دارد:

• ترانس پدیکولار
  • پاراپدیکولار

انواع روش های انجام کیفوپلاستی

• Bipedicular (روش جراحی دوطرفه)
  • Unipedicular (روش جراحی یک طرفه)

فواید کیفوپلاستی

• درد ناشی از شکستگی و فشردگی توسط کیفوپلاستی کاهش خواهد یافت. طی چند هفته علائم و ناراحتی کاملا از بین خواهد رفت.
  • بیش از 75% افرادی که این جراحی را انجام داده اند، و قبل از انجام پروسه قادر به انجام کاری نبودند، بعد از پروسه دوباره می‌توانند این فعالیت خود را از سر بگیرند.
  • افرادی که قبل از جراحی کیفوپلاستی قادر به حرکت نبودند، می‌توانند از رختخواب خود برخیزند تا ریسک آمبولی ریه در آنها کاهش یابد.

عوارض کیفوپلاستی

هر جراحی با عوارضی همراه است، از عوارض جراحی کیفوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ترومبوز ورید عمقی (DVT)
  • آمبولی سیمان
  • نیاز به جراحی باز
  • نقص عصبی
  • ادامه درد یا افزایش LBP
  • مشکلات ناشی از بیهوشی
  • نشت سیمان استخوانی به بافت های اطراف
عوارض جراحی کیفوپلاستی

کیفوپلاستی بیشتر در چه افرادی انجام می‌گیرد؟

• درمان درد ناشی از فشار شکستگی ها که به علت استئوپروز (پوکی استخوان) به وجود آمده است. بعد از یائسگی عموما استخوان‌های خانم‌ها تحلیل می‌رود. زنان بالای 65 سال عموما در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • افراد مسن که از شکستگی Compression رنج می‌برند و تحرکشان کاهش می‌یابد. کاهش تحرک می‌تواند باعث افزایش تحلیل استخوان شود. همچنین مصرف دوز بالای مسکن، مخصوصا داروی نارکوتیک می‌تواند باعث کاهش توانایی تحرک در فرد شود.
  • برای افرادی که به حدی مسن هستند که نمی‌توانند جراحی باز را تحمل کنند.
  • افرادی که استخوان‌های آنها برای جراحی ترمیمی مهره ضعیف است.
  • افرادی که بر اثر تومور بدخیم مهره‌هایشان تخریب شده است.
  • در افراد جوانی که بر اثر استفاده طولانی مدت استروئیدها یا به علت اختلالات متابولیکی دچار پوکی استخوان شده‌اند.
  • افرادی که درمان‌های ساده مانند استراحت، دارودرمانی، بستن بریس بر روی آنها موثر نبوده است و حتی در فرد مشکلاتی مانند زخم معده ایجاد کرده است.
  • در افرادی که به علت درد شدید به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند، یا در شرایطی که بیماران به استراحت و دارو درمانی محدود می‌شوند.
  • افرادی که به هر دلیلی قادر به انجام جراحی نیستند.
  • این روش برای درمان، کیفوز(افزایش قوس ستون فقران سینه‌ای به سمت جلو) وفرم کوهان مانند ستون فقرات بکار می‌رود.

کیفوپلاستی برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

• افرادی که درد ندارند.
  • افرادی که عفونت پوستی لوکال دارند.
  • ترومبوسیتوپنی و کوآگولوپاتی پیش از عمل باید اصلاح شود.
  • ابتلا به عفونت‌های ستون فقرات از جمله استئومیلیت، دیسکیت و آبسه اپیدورال
  • بیماران با تب یا عفونت‌های سیستمیک قبل از عمل باید ارزیابی و درمان شوند.
  • کایفوپلاستی برای درمان شکستگی های کهنه کمر کاربرد ندارد.

سیمان استخوانی چییست؟

سیمان استخوانی (PMMA) توسط Reily و Wang طراحی شد و توسط FDA، برای استفاده کلینیکی تایید شد. PMMA سال ها برای فیکس کردن عناصر پلاستیکی و فلزی مفاصل مصنوعی به کار می‌رفت، اما کم کم برای پایدار ساختن یا فیکس کردن شکستگی های پاتولوژیک ناشی از تومور نیز مورد استفاده قرار گرفت.
از مزایای سیمان استخوانی می‌توان به استفاده در جراحی‌های ارتوپدی، کاربرد آسان، خواص بیومکانیک خوب و هزینه اندک آن اشاره کرد.
معایب سیمان استخوانی نیز شامل: عدم پتانسیل بیولوژیک تجدید شدن، عدم رشد بافت اطراف بر روی آن، عدم قابلیت جهت دهی به استخوان، سختی غیرقابل تفکیک فوق العاده، دمای بالای پلیمریزاسیون، سمی بودن مونومر مربوطه می‌باشد.

مراقبت های بعد از جراحی کایفوپلاستی

• بعد از جراحی کایفوپلاستی بیمار حداکثر 1 روز در بیمارستان بستری می‌شود و فشار خون، ضربان قلب و تنفس بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد. البته برخی بیماران همان روز مرخص می‌شوند.
  • حداقل 1 ساعت بعد از جراحی بیمار باید بر روی تخت بخوابد و بعد از 1 ساعت بر روی تخت بنشیند و بعد از 2 ساعت می‌تواند راه برود.
  • بیمار برای کنترل درد بعد از جراحی می‌تواند داروهای مسکن را مصرف کند.
  • برای جلوگیری از یبوست در این مدت بهتر است بیمار آب فراوان بنوشد و غذاهای سرشار از فیبر مصرف نماید.
  • حداقل تا 24 ساعت بعد از جراحی بهتر است استراحت کنید و به خودتان فشار نیاورید.
  • بعد از جراحی کیفوپلاستی استفاده از کیسه‌های یخ در مدیریت درد و تورم به شما کمک می‌کند.