کمردرد یک علامت شایع در کودکان و نوجوانان است. در این مقاله به بررسی بیماری دیسک کمر در کودکان و نوجوانان می‌پردازیم. در سال‌های اخیر، آگاهی در مورد کمردرد در کودکان و نوجوانان افزایش یافته است. زمینه‌ای که قبلاً تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شد. تشخیص این بیماری می‌تواند مشکل ساز باشد و به دلیل مشکلاتی که در گرفتن شرح حال واضح و معاینه بالینی از یک کودک، نوزاد یا وجود دارد، به تاخیر بی‌فتاد. کمردرد در جوانان شایع‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. می‌توان انتظار داشت که تقریباً 10 تا 30 درصد از جمعیت جوان عادی تا زمان رسیدن به سنین نوجوانی کمردرد را تجربه می‌کنند. عوامل خطر ابتلا به دیسک کمر شامل افزایش سن، جنسیت، افزایش قد، سابقه خانوادگی، افزایش فعالیت بدنی. و ورزش رقابتی، پریشانی روانی، سیگار کشیدن، کار دستی، و حمل کوله پشتی سنگین است. علت کمردرد در کودکان و نوجوانان به طور قابل توجهی با بزرگسالان متفاوت است.

دیسک کمر در کودکان و نوجوانان

اسپوندیلولیز و اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیز و اسپوندیلولیستزیس شایع‌ترین علل دیسک کمر در کودکان بالای ده سال است. اسپوندیلولیز نقصی در بین مفصلی است و بیشتر مهره‌های چهارم و پنجم کمری را درگیر می‌کند. بیشتر موارد دیسک کمر در کودکان به دلیل خستگی یا شکستگی است. اسپوندیلولیستزیس در حضور یک نقص دو طرفه رخ می‌دهد و با انتقال رو به جلو یک مهره در بخش دمی مشخص می‌شود. اسپوندیلولیز بیشتر در پسران و در ورزشکاران شرکت کننده در ورزش‌هایی که شامل اکستنشن، خم شدن و چرخش مکرر است، شایع‌تر است. سی تی دقیق ترین روش برای تشخیص اسپوندیلولیز است، به جز زمانی که شکستگی های تنشی قریب الوقوع پارس بدون نقص ایجاد شده یا در حال تکامل وجود داشته باشد. CT می‌تواند الگوی شکستگی و شکاف را به طور دقیق مشخص کند و هنگام برنامه ریزی جراحی مفید است.

فتق دیسک کمر یک اختلال شایع در بین بزرگسالان مبتلا به تحلیل رفتن دیسک بین مهره‌ای کمر است. با این حال، وقوع آن در دوران کودکی و نوجوانی بسیار کمتر است. زیرا کودکان و نوجوانان تمایل به داشتن ستون فقرات کمری سالم‌تری در مقایسه با بزرگسالان دارند.

عوامل مرتبط با دیسک کمردرد در کودکان و نوجوانان به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • آنتروپومتری: قد و وزن شاخص توده بدن
  • عوامل سبک زندگی: فعالیت بدنی در مقابل فعالیت کم تحرک
  • بار مکانیکی: مانند کیف مدرسه سنگین
  • شرکت در ورزش‌های سنگین

علائم دیسک کمر کودکان و نوجوانان

درد مداوم در پشت و گردن شایع است و در محل آسیب دیسک احساس می‌شود. سایر علائم شایع اختلال دیسک کمر در کودکان و نوجوانان عبارتند از:

  • دردی که با استراحت از بین می‌رود، اما پس از نشستن طولانی مدت افزایش می‌یابد.
  • دویدن، راه رفتن اغلب وضعیت درد را کاهش می‌دهد
  • درد هنگام برداشتن اجسام سنگین یا خم شدن افزایش می‌یابد
  • دردی که به نواحی دیگر سرایت می‌کند

گزینه‌های درمان غیر جراحی دیسک کمر در کودکان و نوجوانان

طیف گسترده‌ای از درمان‌ها برای کاهش علائم دیسک کمر در دسترس هستند، و اغلب این یک فرآیند آزمون و خطا است تا ببینیم چه چیزی در مدیریت درد مؤثرتر است. این گزینه‌های درمان عبارتند از:

کشش همسترینگ ایستاده برای تسکین کمر درد

اضافه کردن کشش‌های همسترینگ به یک برنامه ورزشی می‌تواند به کاهش درد اختلال دیسک نوجوانان کمک کند.

ورزش

افراد مبتلا به اختلال دیسک نوجوانی نیازی به محدود کردن فعالیت‌های بدنی خود ندارند و می‌توانند در ورزش شرکت کنند مگر اینکه باعث ایجاد درد شود. یک برنامه ورزشی متعادل شامل حرکات کششی روزانه همسترینگ، تمرینات قدرتی و آمادگی هوازی، بهترین برنامه ورزشی برای کاهش علائم دیسک کمر در کودکان و نوجوانان است. ورزش به ساخت عضلات مرکزی شکم و پشت کمک می‌کند و گردش خون را تقویت می‌کند که به سلامت کلی ستون فقرات کمک می‌کند. نوجوانانی که غیرفعال هستند، به دلیل بی‌حالی و ضعیف‌تر شدن، میزان کمردرد بیشتری دارند. درمان می‌تواند شامل تمرینات هدفمند، از جمله فیزیوتراپی باشد. علاوه بر ایجاد یک برنامه تمرینی فردی، فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند بهترین حرکات و وضعیت‌های بدن برای جلوگیری از درد را به بیماران آموزش دهند.

بیماری دیسک کمر در کودکان و نوجوانان

سایر مداخلات درمانی برای کاهش ناراحتی و درد دیسک کمر در کودکان و نوجوانان عبارتند از:

  • استفاده از کیسه‌های آب گرم یا پدهای گرمایشی
  • استفاده از یخ یا کمپرس سرد برای کاهش درد بعد از فعالیت
  • مسکن‌ها و یا داروهای ضد التهاب
  • ماساژ دادن
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)
  • تزریق استروئید اپیدورال

چه زمانی جراحی در نظر گرفته می‌شود؟

از آنجا که انحطاط معمولاً در چندین دیسک رخ می‌دهد، به طور کلی به یک همجوشی چند سطحی نیاز است. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است از همجوشی چند سطحی اجتناب شود، زیرا ادغام چندین سطح ستون فقرات یک جراحی گسترده است و بیومکانیک طبیعی ستون فقرات را تغییر می‌دهد که به خودی خود می‌تواند منجر به درد بیشتر شود.

اگر فتق دیسک ریشه عصبی را تحت فشار قرار دهد، جراحی توصیه می‌شود. این نوع جراحی میکرودیسککتومی نامیده می‌شود. این جراحی بسیار کم تهاجمی است و می‌تواند درد را بدون تغییر بیومکانیک طبیعی ستون فقرات تسکین دهد.

کلام آخر

کمردرد در جوانان شایع‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. به دلیل حمل کوله پشتی‌های سنگین و فعالیت‌های سنگین ورزشی فتق دیسک کمر در کودکان و نوجوانان بیش‌تر شده است. اگر فرزند شما در هنگام نشستن و انجان فعالیت‌های روزانه از درد در قسمت کمر شکایت دارد، بهتر است سریع‌تر برای بررسی و تشخیص علت درد به پزشک مراجعه کنید. چرا که تشخیص به موقع می‌تواند درمان‌های غیر تهاجمی را به همراه داشته باشد و از بروز علائم شدیدتر جلوگیری کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button